Tiesa nepasludina «AMO Plant» maksātnespēju; uzņēmumam gandrīz divu miljonu eiro parādi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Pirms četriem gadiem Jelgavā pompozi atklātais autobusu salikšanas uzņēmums «AMO Plant» mašīnbūves atdzimšanas vietā jau vairākus mēnešus atrodas dīkā, kā arī audzē ievērojamas saistības. Simtiem tūkstošus eiro palicis parādā gan darbiniekiem un sadarbības partneriem, gan Jelgavas pašvaldībai un valstij. Taču Jelgavas tiesa otrdien noraidīja prasību atzīt uzņēmuma maksātnespēju, lēmuma motivāciju solot tikai 20. janvārī. Uzņēmuma jaunā vadība, ko iecēlusi Maskavas valdība, notiekošo nekomentē. Taču pašlaik nekas neliecina, ka «AMO Plant» varētu atsākt darbu.

Maskavai piederošās akciju sabiedrības «AMO Plant» rūpnīca Jelgavā tika atklāta pirms nepilniem četriem gadiem par spīti aizvien milstošajai krīzei. Ceļš  līdz tādai ražotnei Jelgavai bija pazemības mirkļiem kaisīts. Pilsētas mērs «zaļzemnieks» Andris Rāviņš viesos vairākkārt silti uzņēma toreizējo Maskavas valdības vadītāju Juriju Lužkovu un Krievijas vēstnieku Latvijā Aleksandru Vešņakovu. Bet sabiedrības kritiku izpelnījās, kopā ar Vešņakovu liekot ziedus kapos pretrunīgi vērtētajā 31. jūlijā, kad Jelgavā iegāja krievu karaspēks.

Taču draudzība ar Maskavu rādīja rezultātu. Pompozā sarīkojumā ar nosaukumu «Autobūves atdzimšana Latvijā» pateicīgs Krievijai bija arī toreizējais premjers Valdis Dombrovskis («Vienotība»):

„Gribētos pateikt paldies gan visiem projekta dalībniekiem, Jelgavas pašvaldībai par iniciatīvu un atbalstu projektam, protams, Maskavas valdībai, un novēlēt rūpnīvai ilgu un produktīvu darbu.”

Darbs sākās ambiciozi, taču ne bez šaubu ēnas. «AMO Plant» saliktos autobusus pasūtīja tikai pati Jelgava, kas ar divarpus procentiem akciju par ieguldījumu infrastruktūrā ir rūpnīcas līdzīpašniece. Jelgava savu autobusu parku pilnībā atjaunojusi, vairāk nekā 40 spēkratos ieguldot gandrīz desmit miljonus eiro. Korupcijas apkarotāji savulaik pārmeta, ka autobusi pirkti bez atklāta konkursa, taču tas tā arī palika bez īpašas nozares ministrijas ievērības.

Taču bez Jelgavas nevienai citai pilsētai «AMO Plant» autobusi tā arī nav bijuši vajadzīgi. Arī sākotnēji plānotajam Krievijas tirgum ne. Nu jau bijušais uzņēmuma vadības pārstāvis, tagadējais Transporta institūta rektors Igors Graurs «AMO Plant» neveiksmēs vaino pirms vairākiem gadiem notikušo Maskavas valdības maiņu, norādot, ka iekļuvuši pret Lužkovu vērstajā darbībā. Viņaprāt, ja būtu pasūtījumi vismaz 100 autobusiem gadā, uzņēmums būtu rentabls.

No komentāriem izvairās arī pašreizējā uzņēmuma vadība. Kā liecina «Lursoft» dati, kopš septembra par uzņēmuma vadītāju Maskavas valdība iecēlusi Krievijas pilsoni Valēriju Juhņeviču.

Valsts ieņēmumu dienesta dati rāda, ka nodokļos «AMO Plant» valstij pašlaik parādā vairāk par 822 tūkstošiem eiro. Jelgavas pašvaldībai nesamaksāti 28 tūkstoši eiro. Taču valsts un Jelgava nebija to vidū, kas tiesai prasa atzīt uzņēmuma maksātnespēju. «AMO Plant» sadarbības partneriem palicis parādā gandrīz miljonu eiro. Uz tiesu gan pirmā aizgāja bijusī izpilddirektore Aļesja Zvejniece, kurai netika izmaksāta darba alga.

Jelgavas tiesa otrdien lēma «AMO Plant» vēl pasaudzēt, noraidot pieteikumu par uzņēmuma maksātnespēju. Savu motivāciju tiesnese Nellija Paņkiva sola izklāstīt 20. janvārī. Tiesvedībā ir vēl vairākas lietas, kurās bijušie darbinieki prasa piedzīt neizmaksātās algas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti