Panorāma

Pašvaldību reformā sola jaunus ceļus

Panorāma

Bērni ir, bērnudārzu nav

Izsludina konkursu "Rail Baltica" stacijas būvniecībai

«Rail Baltica» būvdarbi lidostā sāksies 2021. gadā; provizoriskās izmaksas 250 - 280 miljoni eiro

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

No Rīgas centra līdz lidostai – astoņās minūtēs. To sola topošais „Rail Baltica” atzars uz lidostu, kas pamazām sāk ieņemt konkrētākas aprises. Tikko izsludināts starptautisks būvdarbu iepirkums, un dabā pirmos celtņus lidostas apkaimē varēsim manīt 2021.gadā. Paši vilcieni gan sāks kursēt ne agrāk kā pēc pieciem gadiem.

«Rail Baltica» būvdarbi lidostā sāksies 2021. gadā; provizoriskās izmaksas 250 - 280 miljoni eiro
00:00 / 03:11
Lejuplādēt

ĪSUMĀ:

  • Izsludināts starptautisks iepirkums par dzelzceļa stacijas lidostā „Rīga” būvniecību.
  • Būvdarbi lidostā ilgs no 2021. - 2025. gadam.
  • Provizoriskās izmaksas būvniecībai ir 250 - 280 miljoni eiro.
  • Visticamāk, izsludinātajā konkursā priekšroku dos vairāku būvnieku grupai.
  • Iedzīvotājiem būs jārēķinās ar sarežģījumiem, kamēr notiks stacijas būvniecība un sliežu likšana.

Starptautiskās projektētāju komandas „Prosiv” radītajās vizualizācijās redzama stacijas ēka ar gaiša koka apdari esošās lidostas priekšplānā. Tajā pa estakādi ienāk ātrvilciens, kas no Rīgas centra līdz lidostai atbraucis vien astoņās minūtēs.

Šīs vīzijas īstenošanai dzīvē gan vēl vajadzēs vismaz piecus gadus un vismaz 250 līdz 280 miljonus eiro, no kuriem 85% finansēs Eiropas Savienība.

„Lidostas stacija „Rail Baltica” līnijā dos iespēju lidostu veidot par labāko ērtāko, lielāko un nozīmīgāko aviācijas mezglu Baltijas valstīs,” uzsver satiksmes ministrs Tālis Linkaits (Jaunā konservatīvā partija). Viņš cer, ka lidostas stacija dos grūdienu arī visas apkaimes attīstībai ar jauniem konferenču centriem, viesnīcām un ražotnēm. Paralēli lidostas stacijai lidostā taps arī jauns pasažieru terminālis un Latvijas gaisa satiksmes tornis.

„Faktiski 2021. līdz 2024.gads būs tas laiks, kad visā lidostas teritorijā notiks aktīva būvniecība. Es aicinātu iedzīvotājus un lidostas apmeklētājus pret to izturēties ar sapratni,” norāda ministrs.

"Rail Baltica"

"Rail Baltica" ir dzelzceļa transporta projekts, kura mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļu tīklā, un tas šobrīd aptver četras Eiropas Savienības valstis – Poliju, Lietuvu, Latviju un Igauniju. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, vairāk nekā 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā. 

Projektā tika plānots līdz 2019. gadam pabeigt gatavošanos darbus, lai varētu sākt priekšdarbus dzelzceļa līnijas būvprojektēšani un zemju atsavināšanai, 2020. gadā – būvniecības procesu, bet 2026. gadā jau atklāt savienojumu Tallina-Rīga-Kauņa, bet 2030. gadā – savienojumu ar Varšavu.

"Rail Baltica" dzelzceļa līnijas apstiprinātā trase šķērsos Latvijas teritoriju 263 kilometru garumā un stiepsies cauri Latvijai, skarot Salacgrīvas, Limbažu, Sējas, Inčukalna, Ropažu, Garkalnes, Stopiņu, Salaspils, Ķekavas, Baldones, Iecavas, Olaines, Mārupes, Bauskas novadu un Rīgas pilsētas pašvaldības teritoriju.

Dzelzceļa stacija atradīsies priekšā lidostai, tur, kur šobrīd autostāvvieta. Būtiskākais – tā atradīsies uz estakādes, kas ir nebijis risinājums Latvijai. Tāpēc būvnieku meklēšana notiek starptautiski, un, visticamāk, priekšroka varētu būt vairāku būvnieku grupai.

„Ir dažādi elementi, dažādi infrastruktūras elementi, gan estakādes, gan ēkas, gan dzelzceļa sastāvdaļa, tā kā nenoliedzami būvniekiem ir jāatrod sinerģija savā starpā gan apvienojot nepieciešamās ekspertīzes, arī racionāli izvērtējot, kur viņas labāk ir pieejamas – vai Baltijā vai starptautiski,” norāda “RB Rail” projekta vadītājs Latvijā Ģirts Bramans.

Būvdarbu iepirkums divās kārtās notiks visu nākamo gadu. Kandidātiem jābūt vismaz 70 miljonu eiro gada apgrozījumam, pieredzei sliežu ceļu, estakāžu, publisko ēku būvniecībā. Par lidostas atzara būvniecību atbildīgo „Eiropas dzelzceļa līniju” vadītājs Kaspars Vingris sagaida, ka pieteiksies vietējo un ārzemju būvnieku apvienības. Darba apjoms būs iespaidīgs.

„Pirmie divi posmi ir pati stacijas ēka un saistītās estakādes būvkonstrukcijas, piebraucamie ceļi un cita saistītā infrastruktūra, ko ir paredzēts izbūvēt līdz 2023.gada beigām. Trešais un ceturtais posms ir estakāde virzienā uz Rīgu un Jaunmārupi, kas sevī ietver arī kopuzņēmuma „RB Rail” atbildībā esošo projekta daļu. Piektais posms līdz 2025.gadam ir uzbērums un dzelzceļa pārvads pār Ulmaņa gatvi, kā arī dzelzceļa sliedes sešu kilometru garumā. Aplēstās būvdarbu izmaksas ir no 250 līdz 280 miljoniem, bet šī summa tiks precizēta, izsludinot otro kārtu,” stāsta Vingris.

Tas nozīmēs arī pamatīgas pārmaiņas satiksmes organizācijā un lidostas pasažieru gaitās, par ko „Eiropas dzelzceļa līnijas” sola laikus informēt:

„Visjūtamākās būs, pirmkārt, stāvvietu izmaiņas ar dažādiem pagaidu risinājumiem. Tālāk sekos piebraucamo ceļu izmaiņas. Un tad jau tas būvniecības gaitā tiks pārkārtots uz pastāvīgiem risinājumiem.”

Šis ir otrais Latvijā noslēgtais „Rail Baltica” būvdarbu iepirkums. Pirmais – par dzelzceļa tiltu un centrālo staciju – tika noslēgts maijā ar Beļģijas un Latvijas apvienību „Besix ReRe Group”,  darbu apjoms un līguma summa izauga līdz iespaidīgiem 430 miljoniem eiro. Rīgas centrā būvdarbi varētu sākties apmēram pēc gada un ilgt līdz 2026. gadam.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits cer, ka aktīvāk pilsētas centra labiekārtošanā ap staciju iesaistīsies arī Rīgas pašvaldība. Linkaits iepriekš asi kritizējis tolaik Nila Ušakova vadīto Rīgas domi par „Rail Baltica” ignorēšanu.

„Man bija sajūta, ka pilsētas vadība līdz pēdējam neticēja, ka šāds projekts vispār tiks īstenots, un attiecīgi arī neveica nekādus sagatavošanas darbus un nemeklēja iespējas piesaistīt līdzekļus, lai mēs īstenotu ne tikai „Rail Baltica” projektu, bet ar tā starpniecību pārmainītu arī visas transporta plūsmas Rīgas centrā un padarītu to daudz dzīvīgāku un interesantāku iedzīvotājiem,” saka ministrs. Tiesa gan, līdz ar Oļega Burova ("Gods kalpot Rīgai") nākšanu pie varas attieksme esot mainījusies uz labo pusi. „Mēs redzam, ka ir ieinteresētība no esošās politiskās vadības puses vismaz tīri praktiskā līmenī sakārtot tos jautājumus, kas ir iespējams esošā finansējuma ietvaros,” norāda Linkaits.

KONTEKSTS:

Līgums par "Rail Baltica" stacijas projektēšanu lidostā "Rīga" tika noslēgts pērn martā.  No piecām uzņēmumu apvienībām, kuras piedalījās starptautiskā konkursā par "Rail Baltica" atzara projektēšanu uz starptautisko lidostu "Rīga", izvēlēta pilnsabiedrība "Prosiv", kuras sastāvā ir Itālijas uzņēmums "Sintagma", Slovākijas uzņēmums "Prodex" un Latvijas uzņēmums "Vektors T". Projektēšanas cena ir 4,5 miljoni eiro, tajā iekļauta arī būvniecības autoruzraudzība līdz 2025. gadam, kad staciju plānots pabeigt.

"Rail Baltica" Rīgai nesīs nozīmīgas pārmaiņas, tostarp identificētas arī vairākas problēmas, kuras steidzami jārisina.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti