Ministrijā norādīja par praksē iepriekš konstatēto, ka ne vienmēr veikalos norādītais cenas samazinājums, kas tiek atzīmēts kā “labākais piedāvājums”, ir līdz galam patiess. Tāpēc ar grozījumiem novērstas situācijas, kad pārdevēji mākslīgi paaugstina preces cenu uz īsu periodu pirms atlaides piemērošanas un pēc tam uzrāda to kā ļoti ievērojamu (patiesībā fiktīvu) cenas samazinājumu, tādējādi maldinot patērētājus par patieso atlaides lielumu. Pašlaik nosacījums, ka cenu nedrīkst mākslīgi paaugstināt neilgu laiku pirms speciālo piedāvājumu izsludināšanas, konceptuāli jau ir ietverts Patērētāju tiesību aizsardzības centra Vadlīnijās preču un pakalpojumu cenu norādīšanai, tostarp godīgas komercprakses īstenošanai.
Stiprinot patērētāju tiesību aizsardzību, normatīvais regulējums papildināts ar skaidrākiem nosacījumiem, kāda informācija jāsniedz patērētājiem par cenas samazinājumiem. Proti, paziņojot par cenas samazinājumu, tirgotājam turpmāk būs skaidri jānorāda preces sākotnējā cena – t.i. viszemākā cena, ko pārdevējs piemērojis ne mazāk kā 30 dienu periodā pirms cenas samazinājuma piemērošanas. Tādējādi tiks nodrošināts, ka patērētājiem būs pieejama precīzāka informācija par preces sākotnējo cenu un atlaides piemērošanas gadījumā patērētāji tiešām maksās mazāk par šīs preces iegādi.
Jaunais regulējums attieksies arī uz tādiem vispārīgiem reklāmas paziņojumiem, kas norāda izmērāmu cenu samazinājumu un kas aptver vai nu visas tirgotās preces (piemēram, “tikai šodien 20% atlaide visam”) vai noteiktas preču kategorijas (piemēram, “šonedēļ 20% atlaide ziemas kolekcijai”) – šādos gadījumos tirgotājiem arī skaidri jānorāda attiecīgo preču sākotnējā cena (t.i. viszemākā cena, kas piemērota pēdējo 30 dienu laikā pirms cenu samazinājuma piemērošanas).
Apzinoties tirgū pieejamo preču un produktu dažādību, normatīvajā regulējumā vienlaikus tiek ietvertas izņēmuma normas par cenu norādīšanu:
- precēm, kuras var ātri sabojāties vai kurām drīz beigsies derīguma termiņš (īpaši pārtikas produktiem) - šādām precēm 30 dienu zemākā cena nav jānorāda;
- precēm, kas pārdošanā ir bijušas mazāk nekā 30 dienas - šajos gadījumos preces sākotnējā cena ir zemākā cena, ko pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs piemērojis pēdējo 7 dienu laikā pirms cenas pazemināšanas;
- izpārdošanu ietvaros (ar mērķi izņemt preces no sortimenta), pakāpeniski piemērojot arvien lielāku atlaidi, kā sākotnējā cena jānorāda cena pirms paša pirmā cenu samazinājuma (nepiemērojot principu par zemāko cenu 30 dienās pie katra cenas samazinājuma paziņojuma).
Tāpat jaunās normas neattieksies arī uz vispārīgiem reklāmas paziņojumiem, kas varētu attiekties uz visām pārdotajām precēm vai noteiktām preču kategorijām, piemēram, apgalvojums “labākās / zemākās cenas”, jo šādā apgalvojumā nav iekļauts konkrēts izmērāms paziņojums par cenu samazināšanu.
Ekonomikas ministrijā norādīja, ka šāda pieeja šobrīd tiek ieviesta visās ES dalībvalstīs, ņemot vērā Eiropas līmenī noteiktās direktīvas.
Vienlaikus, ņemot vērā Iepakojuma likumā ieviesto regulējumu attiecībā uz depozīta sistēmu, Ministru kabineta noteikumos papildus tiek precizētas normas attiecībā uz cenu norādīšanu gadījumos, kad tiek pārdotas depozīta iepakojuma preces. Šajos gadījumos cenu zīmē būs atsevišķi jāiekļauj informācija par depozīta maksu.