Lai apspriestu Rīgas brīvostas rīcību, trešdien, 25.maijā, uz Saeimas namu tika aicināti pārstāvji gan no pašas brīvostas, gan iesaistītajām ministrijām, kā arī no VK un KP.
„Kas notiek Rīgas brīvostā? Kāpēc ir tāds nihilisms? Kāpēc vienkārši neņem vērā ieteikumus?” retoriski vaicā KP vadītāja Skaidrīte Ābrama.
Līdzīgi jautājumi skanēja vairākkārt - pēc tam, kad vēlreiz tika uzskaitīti brīvostas pārkāpumi.
Jau ziņots, ka vairāku gadu laikā, stūrgalvīgi paliekot pie sava, Rīgas brīvosta neņēma vērā finanšu un likumības uzraugu prasību pārtraukt ļaunprātīgi izmantot savu dominējošo stāvokli ostas velkoņu pakalpojumos. Tagad soda naudās vien ir samaksāti vairāk nekā 800 000, bet juridiskos pakalpojumos – vēl vairāk nekā 200 000.
Sēdes vadītāja Alekseja Loskutova jautājumu – vai ostas amatpersonu rīcība esot izvērtēta - ostas pārstāvis Artis Stucka šķita nesaprotam. „Sakarā ar ko? Vai ir pieņemts lēmums par kādas amatpersonas sodīšanu? Nē. Nav pieņemts,” viņš īsi atbildēja.
Saeimas deputāts Artuss Kaimiņš savukārt norādīja, ka brīvostas vadītājs Leonīds Loginovs braukā ar „Maybach” automašīnu, kas turklāt viņam, visticamāk, neesot vienīgā. „Un jūs man nestāstiet, brīvostas pārstāvji, ka jūs to nezināt!” teica Kaimiņš.
Aicinājumi izvērtēt ostas pārvaldnieka Leonīda Loginova atbildību ir skanējuši daudzkārt. Atbildība būtu jāprasa no brīvostas valdes. Tajā ir Rīgas domes pārstāvji – Andris Ameriks (''Gods kalpot Rīgai''), Nils Ušakovs („Saskaņa”), Vadims Baraņņiks („Saskaņa”), Mihails Kameņeckis („Saskaņa”) un no ministrijām Jānis Baiks, Baiba Bāne, Baiba Broka un Artis Stucka.
VK iesaka brīvostas valdes rīcību izvērtēt satiksmes ministram Uldim Augulim. Tomēr šis ierosinājums ir apstrīdēts, jo likums to neparedz. „Ko drīkst un ko nedrīkst darīt satiksmes ministrs vai Satiksmes ministrija? Tur nav teikts ne vārda, ko viņš drīkst attiecībā uz valdi!” atsaka Stucka.
Tomēr KP uzsver, ka nedrīkst prasīt no privātuzņēmējiem būt godīgiem, ja tādas nav publiskas personas. „Pārkāpumi ir konstatēti. Rīgas brīvostai ir radīti milzīgi zaudējumi. Milzīgas summas (soda naudas) bija jāmaksā – un kas par to atbildēs, lai tādas lietas neatkārtojas? Jo, ja mēs pieļausim kaut kādus izņēmumus, atlaides publiskām personām, tad ko mēs varam prasīt no privātzuņēmējiem?” atkal retoriski vaicāja Ābrama.
Vienīgais veids, kā nomainīt brīvostas vadību, esot tikai likuma grozījumi, kur Rīgas domei tiktu atņemta noteicošā loma ostā. Tiesa gan – neviens nav pieteicies tādu projektu iesniegt. „Es nepretendēju uz lielu zinātāju ostas darbības jautājumos, tāpēc man būtu jādiskutē ar kolēģiem – vai ir nepieciešams jauns likums, vai pietiek tikai mainīt šo pārstāvību,” saka Saeimas deputāts Aleksejs Loskutovs („Vienotība”).
Bet pagaidām nolemts vien uzdot savu vainu izvērtēt brīvostai pašai. Tas jāizdara līdz 1. jūlijam. Bet tad Saeimā būs jau brīvdienu laiks.