Koronavīrusa pandēmija rada bažas par preču izsīkumu pasaulē

Jaunā koronavīrusa pandēmijas dēļ visā pasaulē cilvēki masveidā izpērk pārtiku un pirmās nepieciešamības preces. Tas rada bažas, ka varētu aptrūkties šo produktu krājumu. Sērga ir iedragājusi arī globālo autoindustriju, kas ir ļoti atkarīga no izejmateriālu piegādēm no Ķīnas.

Koronvīrusa pandēmija rada bažas par preču izsīkumuUldis Ķezberis

    Garas pircēju rindas un tukši plaukti lielveikalos pēdējās dienās ir novērojami ne tikai Latvijā, bet arī citur pasaulē. Bažījoties, ka jaunā koronavīrusa pandēmijas dēļ vajadzēs ilgāku laiku palikt mājās, cilvēki vairumā iepērk pārtiku un citas lietas. Gan Eiropā, gan Ziemeļamerikā pircēju pieprasītākās preces ir tualetes papīrs, konservi un dzeramais ūdens pudelēs. Tualetes papīrs no plauktiem pazūd tik strauji, ka lielveikali ASV, Kanādā un Apvienotajā Karalistē pat ir noteikuši ierobežojumus tā iegādei. Veikalu masveida izpirkšana radījusi bažas par to, vai neapsīks pirmās nepieciešamības preču krājumi.

    Mārketinga eksperts Lindsejs Meredits uzskata, ka, paniski izpērkot veikalus, patērētāji paši sev nodara kaitējumu.

    “Paniska veikalu izpirkšana nenāk par labu nevienai sabiedrībai un izraisa divas lietas. Pirmkārt, cilvēki mākslīgi samazina produktu krājumus. Otrkārt, tas dod iespēju cilvēkiem, kuri kontrolē preču krājumus, palielināt cenas. Esmu dzirdējis stāstus par to, ka roku dezinfekcijas līdzekli, ko pirms nedēļas varēja iegādāties par septiņiem dolāriem, tagad pārdod par 12 dolāriem,” stāsta Meredits.

    Kanādas Mazumtirgotāju padome apgalvo, ka tukši plaukti nenozīmē preču trūkumu. 99% gadījumu tas nozīmējot, ka mazumtirgotājs ir pārdevis visu uz to brīdi tā rīcībā esošo attiecīgo preču daudzumu. Taču, vīrusa epidēmijai paplašinoties, tirgotājiem varētu būt problēmas atjaunot preču krājumus, jo ražotāji samazina izlaides apjomus, bet piegādātājus ietekmē arvien stingrāki pārvietošanās ierobežojumi.

    Amerikāņu izdevums "The Washington Post" raksta, ka ražotāji, loģistikas centri un lielveikali atrodas sarežģītas izvēles priekšā: kā nodrošināt, ka veikalu plaukti ir pilni ar pirmās nepieciešamības precēm, bet vienlaikus parūpēties savu darbinieku drošību.

    Lai nepieļautu koronavīrusa izplatīšanos darbinieku vidū, daļa lielveikalu ir samazinājuši darba laiku.

    Pārtikas ražotāji un loģistikas speciālisti apgalvo, ka ASV rīcībā ir ēdamā krājumi vairākiem mēnešiem, bet drīzumā varētu rasties sarežģījumi ar produktu piegādi vietām, kur krājumi būs izsīkuši. Problēmu padziļina arī tas, ka daudzas no pirmās nepieciešamības precēm ražo Ķīnā, kur sākās jaunā koronavīrusa epidēmija. Sērgas dēļ Ķīnā neskaitāmas rūpnīcas jau mēnešiem atrodas dīkstāvē.

    Analītiķi brīdina, ka koronavīrusa pandēmijas ietekme uz globālajām piegādes ķēdēm un rūpniecību būs dramatiska. Tas nozīmē, ka tūkstošiem uzņēmumu būs spiesti uz nenoteiktu laiku slēgt savas rūpnīcas Eiropā un Ziemeļamerikā.

    Visvairāk tas ietekmēšot uzņēmumus, kuri ir atkarīgi no izejmateriālu un komponentu piegādēm no Ķīnas.

    No tā jau cieš globālā autoindustrija. Ķīna pērn uz ASV, Eiropu, Japānu, Dienvidkoreju un citām valstīm eksportēja automobiļu komponentus vairāk nekā 50 miljardu dolāru vērtībā. Ķīnas pilsēta Uhaņa, kur izcēlās jaunā koronavīrusa epidēmija, ir viens no šīs valsts autorūpniecības centriem. Tur atrodas vairāki simti uzņēmumu, kas ražo un piegādā detaļas autoražotājiem visā pasaulē. Vīrusa dēļ šie uzņēmumi uz ilgāku laiku pārtrauca darbu. Šomēnes daļa no tiem atsāka strādāt, bet ne pilnā apmērā.

    Vīruss ļoti tieši ietekmē Eiropas autoražotājus.

    Itālijas un ASV autoražotājs "Fiat Chrysler" pagājušajā nedēļā pārtrauca darbu un samazināja ražošanas apjomus vairākās rūpnīcās Itālijā, kas ir koronavīrusa epidēmijas epicentrs Eiropā. Uzņēmums tā rīkojās, lai veiktu dezinfekcijas pasākumus un nepieļautu vīrusa izplatīšanos darbinieku vidū.

    Franču autoražotājs ''Peugeot'' bija spiests pastiprināt drošības pasākumus vienā no savām lielākajām ražotnēm pēc tam, kad tur vienam no darbiniekiem konstatēja koronavīrusu. Savukārt vācu automilzim ''Volkswagen'' piederošais Spānijas autoražotājs ''Seat'' apsver uz laiku pārtraukt darbu rūpnīcā Barselonā, jo koronvīrusa pandēmijas dēļ tai esot pārtrūkušas izejmateriālu piegādes. ''Seat'' ir paziņojis, ka būs spiests uz laiku atlaist darbiniekus, ja samazināsies ražošanas apjomi. Atlaišana potenciāli varētu attiekties uz 7000 darbinieku, kuri saskaņā ar Spānijas likumiem saņemtu daļu no darba algas.

     

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Ekonomika
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti