Autotransporta direkcija gatava lauzt līgumus ar kartelī iesaistītajiem pasažieru pārvadātājiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Autotransporta direkcija pauž gatavību pirms termiņa izbeigt noslēgtos līgumus ar kartelī iesaistītajiem uzņēmumiem par pasažieru pārvadājumu nodrošināšanu reģionālo autobusu maršrutu tīklā brīdī, kad Konkurences padomes (KP) lēmums būs kļuvis galējs, neapstrīdams un nepārsūdzams, informēja direkcijā.

Šādu apņemšanos Autotransporta direkcija pauž pēc iepazīšanās ar KP lēmumu attiecībā uz trīs pārvadātāju aizliegtu vienošanos reģionālo autobusu pārvadājumu iepirkuma procesā, konsultācijām ar KP un Iepirkumu uzraudzības biroju par KP lēmumu un tā ietekmi gan uz jau noslēgtajiem līgumiem, gan arī uz tiem, kurus paredzēts slēgt tuvākā vai tālākā nākotnē, kā arī saņemto neatkarīgā advokāta izvērtējumu par KP lēmumu.

Vienlaikus Autotransporta direkcija ir nosūtījusi vēstules kartelī iesaistītajiem uzņēmumiem ar aicinājumu vienoties par līgumu pirmstermiņa izbeigšanu ar brīdi, kad ir nodrošināta pakalpojuma sniegšanas nepārtrauktība.

Direkcijā norādīja, ka, neraugoties uz jebkuru pieņemto lēmumu, Autotransporta direkcijai primāri ir jānodrošina pasažieru pārvadājumu nepārtrauktība visā reģionālo autobusu maršrutu tīklā Latvijā.

Patlaban šie uzņēmumi nodrošina pasažieru pārvadājumus septiņās maršruta tīkla daļās. Saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem gadā tiek izpildīti pakalpojumi 31,75 miljonu kilometru apjomā, kas tiek nodrošināti ar vismaz 450 autobusiem.

Pakalpojuma nodrošināšanai tiek iesaistīts vismaz 661 autobusu vadītājs.

3 sodītie pasažieru pārvadātāji pakalpojumu sniedz piecos no 16 reģioniem, turklāt vēl divos reģionos līgumi stāsies spēkā jūlijā. Kopumā sanāk teju puse no Latvijas reģioniem – arī Pierīga, ir arī Liepāja, Kuldīga, Saldus, Ogre, Aizkraukle un Bauska.

Autotransporta direkcija ir aptaujājusi pārvadātājus un noskaidrojusi, ka patlaban nozarē ir pieejami 176 autobusi (39,11% no nepieciešamā autobusu skaita) un 83 autobusu vadītāji (12,56% no nepieciešamā autobusu vadītāju skaita). Līdz ar to līgumu laušanas gadījumā ir jārīko atklāts iepirkums pakalpojuma nodrošināšanai, kas aizņem laiku.

Nākamos uzņēmumus sāk meklēt jau kaimiņvalstīs.  

Autotransporta direkcijas vadītājs Kristiāns Godiņš pauda, ka "pakalpojuma nepārtrauktības nodrošināšana ir viena no primārajām funkcijām. Līdz ar to Autotransporta direkcija ir veikusi visu iespējamo regulāro pasažieru pārvadātāju aptauju, izņemot karteļa lietā iesaistītos, lai apzinātu viņu resursus, iespējas izpildīt tos līgumus, ja tanī brīdī līgumi tiek lauzti ar karteļa lietā iesaistītajiem. Tas nozīmē apzināt tos resursus, kas ir uzņēmuma rīcībā un kas netiek izmantoti konkrētajā brīdī, apkalpojot viņu rīcībā esošos līgumus vai noslēgtās saistības un vienošanās."

Autotransporta direkcijas vadītājs Kristiāns Godiņš
00:00 / 00:39
Lejuplādēt

Lietā iesaistītie uzņēmumi saglabā savu nostāju – viņi iebilst pret piemēroto sodu. Plašāk nekomentēja vien "Latvijas sabiedriskais autobuss", atgādinot, ka Konkurences padomes lēmums vēl nav stājies spēkā, jo uzņēmums to šonedēļ tiesā ir pārsūdzējis.

"Liepājas autobusu parks" Autotransporta direkciju aicina nepārsteigties ar ultimātiem un ievērot pašu piedāvātos sadarbības nosacījumus.

Savukārt "Nordeka" atbildēja, ka piedāvājumu lauzt līgumu ir saņēmusi, taču plašāk nekomentē, jo vajag ar to vēl iepazīties.

Tikmēr Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Ivo Ošenieks teica, ka Autotransporta direkcija patiesībā nav uzrunājusi visus Latvijas uzņēmumus, kas varētu aizvietot karteļa lietā iesaistītos komersantus.

Viņš norādīja, ka Godiņš nav runājis ar pilsētas pārvadātājiem un jau ir ķēries meklēt pārvadātājus kaimiņvalstīs.

Savukārt direkcijas paziņojumu Ošenieks vērtēja pozitīvi, taču tajā pašā laikā – lēmums par līgumu laušanu ir novēlots.  

"Ņemot vērā to, ka vakar Saeima nobalsoja par uzdevumu Ministru kabinetam izvērtēt šo karteļa lietu un pašu iepirkumu. Dotajā brīdī tas vairāk izskatās kā sevis piesegšanai, nevis kā jautājuma atrisināšanai," sprieda Ošenieks.

Trim minētajiem uzņēmumiem būšot ierobežotas tiesības piedalīties nākamajos Autotransporta direkcijas iepirkumos.

Savukārt, ja tiesa atzīs, ka Konkurences padome savā lēmumā ir kļūdījusies, tad līgumi ar uzņēmumiem, ja tie vēl būs spēkā, tādi arī paliks turpmāk.

Tajā pašā laikā Autotransporta direkcija ir gatava prasīt uzņēmumiem kompensāciju par zaudējumu valstij. Uz visiem komersantiem tie varētu būt ap trim miljonus eiro par katru līguma darbības gadu.

Paralēli Autotransporta direkcija gatavo priekšlikumus izmaiņām normatīvajos aktos, kas dotu plašākas tiesības pasūtītājam vērsties pret negodīgajiem uzņēmumiem arī jau noslēgtu līgumu gadījumā, norādīja direkcijā.

KONTEKSTS:

KP atklājusi aizliegtu vienošanos jeb karteli trīs sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju darbībās. Sods kopā 1,975 miljonu eiro apmērā piešķirts trim reģionālajiem pasažieru pārvadātājiem – AS "Liepājas Autobusu parks", AS "Nordeka" un SIA "Latvijas Sabiedriskais autobuss".

Lai izvērtētu KP lēmumu ietekmi uz jau noslēgtajiem līgumiem un arī uz tiem, kurus paredzēts slēgt tuvākā vai tālākā nākotnē, Autotransporta direkcijas iniciējusi konsultācijas ar KP un Iepirkumu uzraudzības biroju.

"Liepājas autobusu parks", "Nordeka" un "Latvijas sabiedriskais autobuss" Konkurences padomes lēmumu tiesā ir pārsūdzējuši. Turklāt "Nordeka" ir pat vērsusies Eiropas Komisijā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti