ĪSUMĀ:
- Kenijas posms tiek uzskatīts par vienu no skarbākajiem autorallijiem pasaulē.
- "Toyota Gazoo Racing" komandas braucējiem rallija ievadā bija pārāki un veiksmīgāki.
- Kenijas ceļos paslēptie akmeņi sacīkšu gaitu var izmainīt acumirklī, tā notika vairākkārt.
- Rovanpera palika vienīgais no braucējiem, kas izvairījās no ceļu apstākļu radītajām likstām.
- Otro vietu izcīnīja japānis Takamoto Katsuta, trešais – francūzis Adriens Formo.
- Sezonas kopvērtējuma vadībā izvirzījies beļģis Tjerī Nevils.
Ātrumposmi pārbauda gan tehnikas, gan ekipāžu noturību
Kenijas rallijs tiek uzskatīts par vienu no skarbākajiem posmiem WRC. Ceļu segumu dažādība, ko vienā mirklī var mainīt laikapstākļi, ir viens no iemesliem, kāpēc uzvaru Kenijas posmā ir sarežģīti izcīnīt. Sacensības šogad pārcēlušās no vasaras uz tā vēsturisko norises laiku pavasari, kad Kenijā valda lietus sezona, kas var radīt pamatīgus dubļus. Savukārt Safari rallija nosaukumam atbilstošus apstākļus un nenoliedzami arī papildu sarežģītības pakāpi piešķir dzīvnieki, piemēram, zebras, kas nebaidās šķērsot trasi pat brīžos, kad sacīkšu auto tuvojas ar teju 200 kilometru stundā lielu ātrumu.
Zebra crossing 🦓#WRC @OttTanak pic.twitter.com/wK4hVt5DFO
— Hyundai Motorsport (@HMSGOfficial) March 30, 2024
WRC rīkotāji Kenijas ralliju raksturojuši lakoniski, norādot: "Vien finišēt jau ir sasniegums." Un to apstiprināja arī šī gada sacīkstes. 19 rallija ātrumposmi 367,76 kilometru garumā Greitriftas ielejā aptuveni 2000 metru augstumā virs jūras līmeņa notika Naivašas un Elementaitas ezeru apkārtnē. Tie nevienu reizi vien pārbaudīja tehnikas un arī sportistu noturību.
Kā jau ierasts, WRC posms startēja ceturtdienā, kad braucēji devās pirmajā, iesildošajā ātrumposmā, kurā pārāks izrādījās beļģis Tjerī Nevils ("Hyundai Shell Mobis"), 4,84 km garajā pārbaudījumā tuvāko sekotāju apsteidzot par nieka sekundes desmitdaļu. Taču galvenā cīņa risinājās no piektdienas līdz svētdienai, kad sportisti katru dienu mēroja sešus ātrumposmus.
"Toyota Gazoo Racing" braucēji ievadā – pārāki un veiksmīgāki
Piektdiena pagāja "Toyota Gazoo Racing" komandas zīmē, kamēr tās sīvākos konkurentus no "Hyundai Shell Mobis" piemeklēja vairākas likstas.
Pilnu sezonu nestartējošais aizvadīto divu sezonu čempions Rovanpera bija ātrākais visos piektdienas "dopos". Dienas izskaņā somu rallists bija iekrājis komfortablu 56,9 sekunžu pārsvaru pār komandas biedru velsieti Elfinu Evansu. Taču nepilnas četras sekundes vēlāk piektdien finišēja trešais "Toyota Gazoo Racing" pilots japānis Takamoto Katsuta.
Ceturtajā pozīcijā tobrīd atradās Nevils, kuram no "Hyundai Shell Mobis" braucējiem padevās veiksmīgākā diena, taču arī ne bez likstām. Plīsusi aizmugurējā riepa dienas otrajā ātrumposmā saplosīja beļģa pilotētā auto virsbūvi, kas ļāva putekļiem iezagties mašīnas salonā un ekipāžai lika uzvilkt aizsargbrilles un maskas.
Nevila pārsistās riepas postaža
Down but not out for Thierry Neuville 👀 A reminder of the unpredictable nature of WRC Safari Rally Kenya 🦁 pic.twitter.com/W4gIbd0Rkz
— World Rally Championship (@OfficialWRC) March 29, 2024
Nevila komandas biedrs soms Esapeka Lapi dienas viducī bija tuvākais Rovanperas sekotājs, taču problēmas ar "Hyundai i20 N" spēkrata ātrumkārbu piespieda viņu izstāties no tālākās cīņas piektdien. Savukārt Nevila komandas biedrs igaunis Ots Tanaks izstājās piektdienas priekšpēdējā "dopā" pēc tam, kad tika sabojāta auto stūres iekārta, neveiksmīgi uzbraucot akmenim.
Tanaks neveiksmīgi uzbrauc akmenim
Ott Tänak's run came to an abrupt halt due to a stone 🪨 Marking the second Hyundai crew forced to an early finish on Friday 🤯 pic.twitter.com/jrsGGQNQxk
— World Rally Championship (@OfficialWRC) March 29, 2024
Tikmēr čempionāta pastarītes – "M-Sport Ford" – komandas braucējiem francūzim Adrienam Formo un luksemburgietim Greguāram Munsteram piektdien padevās mierīgs brauciens, tiesa abi jau krietni atpalika no līdera.
No Kenijas ceļu zobiem neizbēg daudzi
Pēc sestdienas sešiem ātrumposmiem Rovanpera arvien atradās vadībā. Pēc piesardzīgāka brauciena, salīdzinot ar piektdienu, soms palielināja savu pārsvaru sacensību kopvērtējumā līdz teju divām minūtēm un 9 sekundēm.
Spraigāka diena izvērtās Evansam, Katsutam un Nevilam, kuri spēkojās par otro un trešo vietu. Sestdienas ievadā riepu pārsita Evanss, izkrītot no vadošā trijnieku. Dažus ātrumposmus vēlāk arī Katsuta zaudēja pozīciju pārsistas riepas dēļ. Līdz ar to dienas vidusdaļā Nevils bija pakāpies līdz otrajai pozīcijai, taču uz pavisam neilgu brīdi, jo atlikušajos sestdienas ātrumposmos beļģa spēkratam bija problēmas ar degvielas padevi. Noslēdzošajos "dopos" Nevila zaudētais laiks jau bija pamatīgi sakrājies.
Sestdienas finišā japānis Katsuta ierindojās otrajā vietā, bet trešajā pozīcijā – Formo, kurš no Rovanperas atpalika par trim minūtēm un 13 sekundēm. Ceturtais un piektais tobrīd bija Evanss un Nevils, kuri līderim zaudēja jau attiecīgi piecarpus un gandrīz 12 minūtes.
Rovanpera rāmā un pārliecinošā garā aizbrauc līdz finišam
Noslēdzošā rallija diena sacensību līderim nenesa pārsteigumus – Rovanpera rāmā tempā brauca līdz finišam, lieki neriskējot. Savukārt starp pārējiem braucējiem atstarpe kopvērtējuma rezultātu tabulā bija pārāk liela, lai attīstītos nopietna cīņa par pozīciju maiņu.
Līdz ar to Kenijas Safari rallijā uzvarēja Rovanpera, kurš finišā par minūti un 37 sekundēm apsteidza Katsutu, bet vēl 47 sekundes vēlāk finišēja Formo. Ceturtajā vietā ierindojās Evanss, piektajā – Nevils.
WRC Kenijas posma kopvērtējums
Šī 23 gadus vecajam Somijas pilotam ir 12. uzvara karjerā un otrais triumfs Kenijas rallijā. Tikmēr japānis Katsuta ar otro vietu atkārtoja savu labāko panākumu līdz šim WRC, kas iepriekš arī tika sasniegts Kenijas posmā 2021. gadā. Savukārt Formo otro reizi karjerā un otro ralliju pēc kārtas kāpis uz goda pjedestāla trešā pakāpiena.
Sezonas kopvērtējuma vadībā izvirzās Nevils
Sacensību noslēdzošajā jeb tā dēvētajā "Power stage" ātrumposmā ātrāko laiku uzrādīja un maksimālos piecus papildu punktus čempionāta kopvērtējumam saņēma Nevils, bet viņam sekoja Tanaks (4 punkti), Lapi (3 punkti), Rovanpera (2 punkti) un Evanss (1 punkts).
Tāpat pēdējā rallija dienā papildu intrigu piešķīra šosezon izmainītā čempionāta kopvērtējuma punktu skaitīšanas sistēma. Jāatgādina, ka jaunieviestā punktu sadale motivē braucējus cīnīties par labāko rezultātu katrā sacīkšu dienā. Proti, jaunā sistēma nosaka, ka kopvērtējuma punkti tiek sadalīti jau pēc sestdienas ātrumposmiem, tomēr galu galā tos var saņemt tikai, ja finišēts arī svētdien. Savukārt svētdien norit jauna, atsevišķa cīņa, kur punkti tiek piešķirti septiņiem ātrākajiem pilotiem.
Visvairāk punktu – 20 – Kenijā nopelnīja Rovanpera, bet, piemēram, Nevila otrs labākais rezultāts svētdien palīdzēja viņam Safari rallijā izcīnīt 19 punktus.
Kenijas WRC posmā izcīnīto kopvērtējuma punktu sadalījums
Pasaules čempionāta kopvērtējumā pēc trīs posmiem Nevils sakrājis ir 67 punktus, kamēr ar 61 punktu beļģim seko Evanss. Trešo vietu ar 46 punktiem ieņem Formo, bet ceturtajā līdz sestajā vietā esošos Tanaku, Rovanperu un Katsutu šķir vien 3 punkti. Komandu kopvērtējumā "Toyota Gazoo Racing" ar 131 punktu par četriem punktiem ir priekšā "Hyundai Shell Mobis" vienībai, bet ar 72 punktiem trešajā vietā seko "M-Sport Ford".
Nākamais posms WRC vedīs uz Horvātiju, kur asfalta rallijs notiks no 18. līdz 21. aprīlim.
Šosezon WRC posmu pirmo reizi rīkos arī Latvija, pasaules čempionātu uzņemot no 18. līdz 21. jūlijam. Sagaidāms, ka Latvijas ātrie ceļi būs izaicinājums dalībniekiem, kuru starpā varētu būt arī 2023. gada Eiropas vicečempionu ekipāža Mārtiņš Sesks/Renārs Francis.