«Bērnu izklaides» vai jauna realitāte? E-sports sper olimpisku soli digitālajā dimensijā

Saulgriežu pilnbriedā trīs dienu garumā Singapūrā risinājās unikāla Olimpiskā e-sporta nedēļa, kur līdzās sacensībām virtualitātē atzīto sporta veidu disciplīnās notika arī virkne e-sporta paraugspēļu, popularizējot jaunas sporta dimensijas.

ĪSUMĀ:

Sacensības risinājās velobraukšanā, loka šaušanā, burāšanā, sporta dejās, beisbolā, galda tenisā un klasiskajā tenisā, šahā,  stenda šaušanā, triatlonā, motosportā, taekvondo un basketbolā. Līdzās šiem klasiskajiem sporta veidiem, kam atrasta virtuālā platforma, lai sacensības varētu norisināties atbilstoši vispārpieņemtiem sporta spēļu noteikumiem, klātienes un tiešraižu skatītājiem bija iespēja redzēt cīņas sporta versiju spēlē "Street Fighter" un sacīkstes veiklas braukšanas spēlē "Rocket League".

Virtuālā taekvondo cīņa olimpiskajā e-sporta nedēļā
Virtuālā taekvondo cīņa olimpiskajā e-sporta nedēļā

Virtualitāte sakausējas ar reālās pasaules sniegumu, jo, piemēram, triatlona disciplīnā dalībnieki izmantoja fiziskus sporta trenažierus, kuri norises skatāmībai, pievienoti populārās treniņu platformas "Zwift" videi, bet šahu dalībnieki uz e-sporta foruma skatuves spēlēja platformā chess.com.

Sacensības smaiļošanā olimpiskajā e-sporta nedēļā
Sacensības smaiļošanā olimpiskajā e-sporta nedēļā

Šaham jauna olimpiska auditorija

Starptautiskās Šaha federācijas (FIDE) rīkotājdirektore un valdes priekšsēdētāja vietniece Dana Reizniece-Ozola, jautāta par šaha dalību e-sporta nedēļā, rezumē: "Mainot dažādos šaha izspēles formātus, nemainās pati spēles būtība".

Pagājušā gadsimta sākumā un līdz pat piecdesmitajiem gadiem populārs un atpazīts bija citāds "virtuālais" šahs tā epistulārā formā. Cilvēki cits citam sūtīja apzīmogotas vēstules ar nākamo spēles gājienu, un tas saucās korespondencšahs.

E-sports un tiešsaiste pavēra jaunas dimensijas šahā – kopš pandēmijas laikiem ļoti strauji pieaug spēlētāju skaits amatieru līmenī lielākajās tiešsaistes platformās. Chess.com vien jau ir 100 miljonu reģistrētu spēlētāju profilu un ik dienu izspēlē ap 25 miljoniem šaha partiju, un tā nav vienīgā platforma. Aizvien vairāk komerciālu turnīru notiek tieši tiešsaistē – veselas spēļu sērijas ar šaha pasaules personību dalību. 

Dana Reizniece-Ozola
Dana Reizniece-Ozola

Tas ir interesanti, pieejami un aizraujoši arī skatītājiem, jo notikumu var kombinēt ar komentāriem un datoranalīzi, paskaidroja Reizniece-Ozola.

"Šaham tā ir dabiska attīstība, ka daudz norišu jau ir virtuālā vidē un tiešsaistē, un paredzu, ka tās tikai vēl vairāk attīstīsies," sacīja Reizniece–Ozola. "Mēs ļoti priecājamies, ka šahs ir integrēts e-sporta olimpisko spēļu sērijā – federācijā mums ir sens sapnis un liels mērķis, ka arī šahs kļūs par olimpisko sporta veidu, un tādēļ šādi pasākumi kā šis forums Singapūrā ir ļoti būtiski."

E-sporta zvaigžņu stunda

"Olimpiskā kustība e-sportā un vispār interese par datorspēlēm olimpiādē sākās jau vairāk nekā pirms pieciem gadiem. Nebija līdz galam skaidrs, kā paveikt e-sporta integrāciju," savu redzējumu par olimpisko e-sporta nedēļu pauda viens no Latvijas līderiem e-sporta sabiedrībā, datorkluba "Goexanimo" līderis un Latvijas Elektroniskā sporta federācijas valdes priekšsēdētājs Jānis Dzērve. 

"Kā redzam, šķiet, ka šobrīd tas ir izdomāts, atrasts gan finansējums, lai atbalstītu nacionālās izlases, gan satikušies partneri, kurus vieno tās pašas e-sporta vērtības," teica Dzērve. 

Jānis Dzērve
Jānis Dzērve

Viņš norādīja uz zināmu inertumu un atturību e-sportu saliedēt vienotā veselumā ar tradicionālajiem un sporta draugiem pazīstamajiem sporta veidiem. Taču tieši olimpiskā e-sporta nedēļu Dzērve uzskata par lielisku piemēru.

"Redzam, ka tāds sensitīvs temats kā šaušanas prasmes caur tradicionālās disciplīnas – stenda šaušanas – integrāciju tiek risināts visā pasaulē un e-sportam pazīstamajā spēlē "Fortnite". Tā ir integrācija, kur tradicionālais sastopas ar jauno, digitāli populāro un, iespējams, no tā izveidosies laba saikne, apvienojot abu sporta veida līdzjutējus, kas, manuprāt, kopumā arī ir e-sporta nedēļas uzdevums – parādīt saskarsmes punktus," norādīja Dzērve.

"Mums gribētos, lai Latvijas Elektroniskā sporta federāciju tomēr kādreiz ieintegrē kopējā sporta kustībā oficiāli," sacīja Dzērve. "Mēs pamatīgi atpaliekam no kaimiņvalstīm, neviens par to atklāti nerunā. Baidos, ka nonāksim situācijā, kur tradicionālā sporta sabiedrība un vadošie politiķi attapsies un būs negaidīti pārsteigti, ka esam pēdējā vietā reģionā jeb mūsu attīstības programma neeksistē. Valstiskā līmenī joprojām ir cilvēki, kuri nespēj saprast, kas ir e-sports un kāpēc tas vispār vajadzīgs," situāciju kritiski novērtēja Dzērve.

Viņš arī piebilda, ka Latvijas e-sporta pārstāvju iniciatīvas skolām un jauniešiem līdz šim nav saņēmušas atbalstu, bet ir "uz deputātu galdiem un ministriju atvilktnēs".

"Neskatoties uz visu to, mūsu mazajai valstij per capita (uz vienu iedzīvotāju) ir ļoti daudz talantīgu spēlētāju dažādās spēlēs, mums ir pieredzējuši speciālisti, kas var dalīties ar pieredzi un to visu izvērst. Darbojamies, lai gūtu politisku atbalstu mūsu iecerēm," uzsvēra Dzērve.

Motoru sports iekļauj e-dimensiju

"Tie, kas ir ātri virtuālajā simulatorā, bieži vien spēj būt ātri arī sacīkšu trasēs, tādēļ šis notikums noteikti ir veids, kā sasaistīt tradicionālo autobraukšanu un e-sportu," norādīja auto entuziasts, autosportists un Latvijas Automobiļu Federācijas (LAF) runasvīrs Artūrs Virbulis.

Autosporta sacīkstes simulatorā olimpiskajā e-sporta nedēļā
Autosporta sacīkstes simulatorā olimpiskajā e-sporta nedēļā

"E-sporta spēlētājiem ir nepieciešams relatīvi īsāks adaptācijas laiks, lai tie, pārsēžoties pie reālo auto stūres, sacīkšu trasēs izvirzītos līderos," piebilda Virbulis. "Mūsu – LAF – pieredze ir nacionālā un pat Baltijas līmenī rīkot sacensības dažādās disciplīnās – autošosejā, rallijā, driftā. Pagājušajā gadā notika Starptautiskās Automobiļu federācijas (FIA) rīkotās Motosporta spēles, kas arī ir tāds olimpiskā līmeņa pasākums, neoficiāli pat sauktas par olimpiskajām spēlēm autosportā. Viena no disciplīnām tur bija arī e-sports, kur jau piedalījās viens Latvijas pārstāvis."

LAF sekoja līdzi norisēm Singapūrā un jau tuvākajā laikā varētu būt gatavi Latvijas pārstāvjus deleģēt pārstāvēt sarkanbaltsarkanās krāsas arī e-sporta apritē.

"Domāju, ka iesaiste un interese no tradicionālā sporta federāciju puses atkarīga no uzmanības fokusa. Mūsu sportam tas korelē diezgan tieši," pauda Virbulis. "Es gribētu pieminēt vēl vienu akcentu – ar e-sportu un auto tematiku virtuālā telpā var sākt nodarboties jebkurš. Jaunieši var mēģināt savas prasmes jau agrīnā posmā un ar minimālām izmaksām, ja salīdzinām to ar izmaksu slieksni, kas nepieciešams autosportam reālajā trasē. Mēs tiešām esam priecīgi par e-sporta attīstību pēdējo gadu laikā, jo tas veido gan saikni, gan palīdz jaunajiem dalībniekiem un, kas interesanti, arī autosporta sacīkšu profesionāļi izmanto simulatorus, lai pilnveidotu savas prasmes jaunās sporta trasēs, pieslīpētu meistarību. Autosportā tiešām ir izveidojusies laba saikne starp virtuālo un reālo sacensību vidi."

Funkcionāru līmenī Latvijā diskusija vēl sekos

Latvijas Olimpiskās komitejas (LOK) ģenerālsekretārs Kārlis Lejnieks uzsver, ka pārstāv to sporta sabiedrības daļu, kura par lielāko vērtību augstu sasniegumu sportam redz iedvesmošanu celties no ērtajiem zviļņiem un doties sportot fiziskā pasaulē.

"Sporta pārstāvis, kas ietver visu līmeņu darbību, Latvijā primāri ir Izglītības un zinātnes ministrija. Mēs LOK veidojam apstākļus augstu sasniegumu sportam, pārstāvam valsti olimpiskajās spēlēs. E-sports kā daļa no olimpiskajām norisēm pagaidām nav LOK prioritāšu centrā – daudz uzdevumu ir iekšēji un arī ar jau tradicionālā sporta uzdevumiem," norādīja Lejnieks.

LOK ģenerālsekretārs piebilda, ka, piemēram, paralēli olimpiskajai e-sporta nedēļai risinās Eiropas spēles, kur Latvijas atlēti krāj kvalifikācijas punktus Parīzes olimpiskajām spēlēm.

Kopējā situācija ļoti duāla

Uzrunājot virkni tradicionālā sporta pārstāvju, norāde par aizņemtību Eiropas spēlēs bija pieklājīgākā atruna. Daļa sporta federāciju vadības atklāti vīpsnā un e-sportu ievieto zem šķirkļa "bērnu izklaides", acīmredzami nespējot sasaistīt šodienas jauniešus ar saviem, tradicionālā sporta faniem.

Latvijas profesionālo e-sportistu gada honorāri pārsniedz vidējo atalgojumu lielākajā daļā individuālo un komandu sporta veidu disciplīnu, atpaliekot varbūt vienīgi no latviešu superzvaigznēm – sporta miljonāriem Nacionālajā basketbola asociācijā (NBA) un Nacionālajā hokeja līgā (NHL).

Jau pāris gadus kuluāros ir parādījušās runas par nepieciešamību e-sportu iekļaut kā nomināciju Latvijas Gada balvā sportā. Līdz šim inertais vairākums spējis bloķēt jauno dimensiju ienākšanu sporta sabiedrības lielākajos gada svētkos. Varbūt 2023. gads būs pārmaiņu gads?

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti