Kultūras rondo

Projekts "Māksla uz riteņiem" martā svinēs pirmo gadadienu

Kultūras rondo

Kā veiksmīgāk orientēties "Artdocfest/Riga" programmās?

"Kvadrifrons" iestudējis "dibentrilleri" bērniem "Brūnais siers"

Smieklīgi būs visiem. «Kvadrifrons» iestudējis «dibentrilleri» bērniem

Gabals, kurā būs smieklīgi visiem vecumiem, – tā par teātra trupas "Kvadriforns" jauniestudējumu bērniem "Brūnais siers" saka pirmie skatītāji. Paulas Pļavnieces režisētā izrāde veidota pēc populārā norvēģu rakstnieka Ērlenna Lū detektīvkomiksa "Kurš sasēdēja brūno sieru?" motīviem un ir pasaulē pirmais šīs grāmatas iestudējums teātrī. Lai jūs nemulsina žanrs "dibentrilleris" – lai gan dibenu šajā stāstā ir daudz, tas nebūt nav lēts apakšbikšu humors. 

Ērlena Lū grāmatas galvenais varonis ir brūnais siers – ļoti populārs norvēģu gardums, ko Latvijā pazīst mazāk, un to garšīgi apspēlē arī izrādes varoņi.

Iedvesmojoties no Agatas Kristi romāna "Slepkavība Austrumu ekspresī", norvēģu autori radījuši komisku detektīvstāstu bērniem par brūno sieru, kas ar vilcienu tiek vests uz karaļa pili, bet ceļā atklājas, ka uz izmeklētā siera kāds ir ļaunprātīgi apsēdies. Tiek izsaukts detektīvs Flufenbergs un nopratināti pasažieri. Ierodas arī pats karalis.

"Kvadrifrona" izrāde "Brūnais siers"
"Kvadrifrona" izrāde "Brūnais siers"

Aktieri Ance Strazda, Jānis Kronis un Āris Matesovičs izrādē iejūtas neskaitāmās lomās, virtuozi mainot balsis un tērpus.

No nelielās komiksu grāmatas mākslinieki uzbūvējuši dinamisku, stundu garu stāstu ar izmeklēšanām, atmaskošanām un humoru gan bērniem, gan pieaugušajiem. Grāmata latviski iznāca tikai pērn, un es jautāju aktrisei un dramatizējuma autorei Ancei Strazdai, kā tā piesaistīja "Kvadriforna" uzmanību.

"Mums ar izdevniecību "Liels un mazs" ir jau sena sadarbība, viņiem ir pasākumi, kuros mēs kā aktieri ierunājam jaunizdoto grāmatu fragmentus. Tas bija pagājušā gada pavasaris, kad mums atkal bija jāierunā kādi fragmenti, un tobrīd šī grāmata vēl latviski nebija izdota. Saņēmām ierunāšanai tulkoto manuskriptu un tik nenormāli smējāmies, ka uzreiz uzrakstījām Alīsei ["Liels un mazs" vadītājai Alīsei Nīgalei – red.], ka mēs piesakāmies šo grāmatu iestudēt, kolīdz tā iznāks."

Alīse Nīgale vēlāk apstiprina, ka "Kvadriforna" iestudējums detektīvkomiksam par brūno sieru, kura oriģināls norvēģiski iznāca pirms trim gadiem, ir pasaulē pirmā šīs grāmatas skatuves versija. Režisore Paula Pļavniece tam piegājusi ar tādu pašu nopietnības un humora apvienojumu kā grāmatas autori: "Mēs tiešām skatījāmies visas "Agatas Kristi" sērijas… Tie, kas ir lasījuši šo komiksu, jau zina, ka tur var saskatīt daudz līdzību. (..)

Man šķiet, ka bērniem patīk skatīties pieaugušos, kuri ir brīvi un var darīt visādas smieklīgas lietas normālā nopietnībā. Ka pieaugušais nav vienmēr tas skolotājs, kurš zina labāk, bet ka tā ir tāda brīva dauzīšanās.

Tai pašā laikā – kā jau detektīvā – tā ir ļoti strukturēta, nopietna… Ja runājam par lietām, ko paņemt līdzi no izrādes, tā ir domāšana. Ir kaut kas noticis, tu par to domā un tad to atrisini. Flufenbergam gan varbūt šī kritiskā domāšana pārāk labi nepiemīt, jo viņa jautājumi ir diezgan absurdi." (smejas)

Nepilnu stundu garā izrāde no trim aktieriem prasa daudz – darbība nerimst ne uz mirkli un jāpārvalda milzums rekvizītu, kur jebkas var kļūt par jebko – runā gan velo sēdeklis, gan boksa cimds un striķu slota. Izrādes autori cer, ka tas no jauna iedvesmos mazos skatītājus atcerēties par spēlēm ārpus ekrāniem.

"Tas taču ir tik inčīgi – vienkārši paņemt matraci vai spilvenu, un tas pārvēršas par kaut ko citu! Gribas to kaut kā atgādināt, ka arī pats vari radīt multeni ar visu to, kas tev mājās ir. Piemēram, helikoptera propelleru vari taisīt ar zeķi," saka Āris Matesovičs.

"Jā, man liekas ļoti svarīga tāda radoša dauzīšanās. To jau atzīst visi gudrie cilvēki, kas saistīti ar izglītību, – ka radošums rodas no garlaicības, no tā, ka nekā nav.

Forši, ka to dara pieaugušie, bet bērni var uz to skatīties un iniciēt, ka kopā dauzīties arī mājās ir forši. Nekas, pēc tam sakārtosim!" piebilst režisore Paula Pļavniece.

"Vienalga, kāds tu šodien esi, ir jādabū tas prieks un enerģija dauzīties. Ļoti koncentrētā laikā ir jāspēj salikt kopā visu dienas prieku un enerģiju," teic Jānis Kronis.

"Esam strādājuši arī pie citas bērnu izrādes, bet šī tiešām prasīja ļoti, ļoti daudz enerģijas. Varbūt arī tāpēc, ka ar priekšmetiem ir tik daudz jāizdomā, ko darīt. Gribi vai negribi, ir jāiekurbulē radošums un jāizdomā helikopters! Tas mazais skatītājs jau jūt, vai tev ir tā enerģija vai nav," piekrīt Matesovičs.

"Man ļoti patika, kur brūnais siers lidoja helikopterā! Un brauca vilcienā!" pēc izrādes smejas viena no mazajām skatītājām. "Man vislabāk patika tas ar to balto jaciņu un grozu, kas smirdēja," saka otrs mazais skatītājs – abi ir pirmie bērni, kuru vērtēšanai nodota topošā izrāde. "Man jau liekas, ka uz šo izrādi var nākt ar bērniem un bez bērniem, ir smieklīgi jebkuram vecumam," piekrīt meitenes mamma. "Man arī liekas, ka ir forši, ka ir joki gan bērniem, gan pieaugušajiem. Var redzēt, ka bērni smejas vienās vietās, pieaugušie – citās. Nav garlaicīgi nevienam," piebilst vēl kāda ģenerālmēģinājuma skatītāja.

Pirmizrāde "Brūnā siera" detektīvam gaidāma 29. februārī "Kvadriforna" telpās Rīgas cirkā. Starp citu, izrādē varēs redzēt arī zīmējumus, ko aktieri lūdza bērniem iesūtīt ar viņu versijām par to, kā tad izskatās īsts "dibenbandīts". 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti