Cēsīs skatāma laikmetīgās mākslas izstāde «Māju sajūta»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Līdz 10. aprīlim koncertzālē "Cēsis" apskatāma laikmetīgās mākslas izstāde "Māju sajūta", kuras fokusā ir fotogrāfija, informēja organizatori. Izstādē pārstāvēti Latvijas fotogrāfijas mākslas klasiķi – Egons Spuris un Zenta Dzividzinska, vidējās paaudzes pārstāvis Alnis Stakle un somu fotogrāfs Toumo Maninens. Līdzās – Kristīnes Kursišas un Kristapa Ģelža instalācijas, kā arī Monikas Pormales un Alvja Hermaņa izrādes "Šukšina stāsti" foto dokumentācija.

Veidojot izstādi kuratores Inese Baranovska un Astrīda Rogule vadījušās no pārdomām – kas cilvēkos rada māju sajūtu, drošību. Izstādes pietiekumā skaidros: "Vienam tas var būt grezns savrupnams, citam vecvecāku mājoklis vai vienkārša dārza mājiņa, kā atmiņas no bezrūpīgās bērnības, vai sentimentālas ģimenes fotogrāfijas, kas atgādina par dzīves laimīgajiem mirkļiem. Drošības sajūtu veido ne tikai fiziska telpa, bet arī indivīda piederība kādai sociālai grupai, kas dod pleca sajūtu, atbalstu un pārliecību. Par visu šo visplašākajā diapazonā viņas vēlas stāstīt izstādē "Māju sajūta"."

Izstādē iespējams iepazīties ar darbiem no Latvijas Nacionālajā mākslas muzeja krājumiem, kuru lielākā daļa veido topošā Laikmetīgās mākslas muzeja kolekciju.

Izstādē "Māju sajūta" ir pārstāvēti divi Latvijas fotogrāfijas mākslas klasiķi – Egons Spuris un Zenta Dzividzinska, kuru askētisko, melnbalto fotogrāfiju stilu mēdz klasificēt kā subjektīvo reālismu. Egona Spura foto sērija "Rīgas XIX un XX gadsimta sākuma proletāriešu rajons" ir iekļauta Latvijas Kultūras kanonā un izceļas ar jūtīgu Grīziņkalna strādnieku rajona vides fiksējumu. Zenta Dzividzinska darbu sērijā "Servitūde" šķietami bezkaislīgi fiksējusi vienas dārza mājiņas dzīves hronoloģiju no uzbūves līdz pirmajai dārza ziedēšanai, ražas ievākšanai, rudenim un ziemai, kad atkal jādomā par nākamo gada ciklu. "Šo sēriju varam uztvert arī kā himnu latviešu darba tikumam un tradīcijām," atzīmēja izstādes rīkotāji.

Savukārt Kristīnes Kursišas instalācija "Karmas diagnostika" ir ironisks mākslinieces mēģinājums atmūķēt cilvēka nodomu un rīcības seku loģiku: kas uzlabo vai pasliktina mūsu likteni, vai varam savu dzīvi uzticēt zīlēšanas salonam. To var uztvert kā izaicinājumu mūsdienu cilvēka eksistenciālo tēmu stereotipiem.

Monikas Pormales un Alvja Hermaņa kopdarbs – Maskavas Nāciju teātrī 2010. gadā uzvestā izrāde "Šukšina stāsti" – bija spilgts mākslas notikums, kas saglabājies foto dokumentācijā. "Dziļas Krievijas nomales laucinieku sadzīvē atklājas visu jūtu gamma un vispārcilvēciskās vērtības," norādīja izstādes rīkotāji.

Kā akcents izstādes kopnoskaņai izvēlētas divas Kristapa Ģelža instalācijas – "Trīs grācijas" un "Stumbrs".

Starptautisku atzinību guvušā vidējās paaudzes fotogrāfa Alņa Stakles uzmanības fokusā ir mazpilsētu necilie nostūri un privātmājas, kuru, izstādes organizatoru vārdiem, "mēnesnīcā fiksēti apgaismotie logi liekas reizē aicinoši un bezgala tāli."

"Kā īpašu piedevu šai lieliskajai Latvijas mākslinieku darbu izlasei izstāde piedāvā Somijas fotogrāfa Toumo Maninena skatu no malas – fotogrāfijas, kas spilgti portretē dažādas neatkarīgās sociālās kopienas Latvijā," skaidroja izstādes rīkotāji. "Te jūtams spēks un lepna pašapziņa."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti