Dienas ziņas

Mudina domāt par likumu maiņu

Dienas ziņas

Ēvī Upenieces 90.jubilejas izstāde Ādažos

Pēta, kā mazināt bērnu agresiju

Pētnieki: Antisociāla uzvedība ir sekas bērna vajadzību ignorēšanai agrā bērnībā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Antisociāla uzvedība ir sekas bērna vajadzību ignorēšanai agrā bērnībā, tā atzīst Sabiedriskās politikas centra "Providus" pētnieki, kas īstenojuši projektu „Bērnu antisociālās uzvedības mazināšana: agrīnās prevencijas modeļi”.

Kā laikus pamanīt izmaiņas bērna uzvedībā un darīt visu iespējamo, lai pēc gadiem jaunietis nenonāktu konfliktā ar likumu - ne tikai Latvijā, bet visā pasaulē šis kļūst par vienu no aktuālākajiem jautājumiem.

Kad pusaudzis jau ir kļuvis rupjš pret saviem vienaudžiem un pieaugušajiem vai ļaunākajā gadījumā pārkāpis likumu, daudz kas jau ir nokavēts viņa audzināšanā un saskarsmē ar viņu.

Nupat īstenots sabiedriskās politikas centra “Providus”  projekts, kurā tika meklētas dažādas metodes, kas dotu iespēju novērst likuma pārkāpumu vai iejaukties, pirms tas ir noticis. Projekta īstenošanā iesaistījās arī pedagogi no Cēsīm, Saldus un Kuldīgas.

Tas ir pirmais projekts Latvijā, kurā pētītas metodes, kā pamanīt un novērst bērna agresiju no trīs gadu vecuma. Līdz šim pētījumu centrā parasti bijuši pusaudži, un ir maldīgi domāt, ka problēmas ar bērna agresiju ir tikai sociālā riska ģimenēs. 

Sabiedriskās politikas centra „Providus” vadošā pētniece Ilona Kronberga stāstīja, ka “katram bērnam katrā ģimenē ir šīs riska situācijas, lielākā daļa situāciju ir saistīta ar vecāku šķiršanos, nesaskaņām, piemēram, vecāku starpā, bērnam šādā situācijā nav izejas no šīs vides, un līdz ar to jebkura rīcība, ko vecāki dara, atstāj iespaidu uz bērnu”.

Projekts aizsākts pirms diviem gadiem. Tā īstenošanā iesaistīti arī pirmsskolas un sākumskolas pedagogi no Cēsu, Saldus un Kuldīgas novadiem.  Sadarbojoties ar bērnu vecākiem, dažādu jomu speciālistiem, viņi veidoja 22 nodarbību ciklu un praksē iegūtos secinājumus apkopoja metožu aprakstos.

Kuldīgas Alternatīvās sākumskolas skolotāja Sandra Blumberga norāda, ka jābūt mīlestībai un atzinībai, arī vārda varai – “bērnam jāsaprot, ar tādu mugursomiņu jānāk uz skolu”, un, ja kaut kas no tā trūkst, tad bērns sāk ar savu uzvedību pievērst sev uzmanību, prasīt kaut ko.

“Tas jau ir kā palīgā sauciens - viņš parāda, ka kaut kas nav, jāpievērš uzmanība, un jo ātrāk to dara, jo rezultāts var būt labāks, bet tikai, ja vecāki ir atsaucīgi,  ja kaut kā trūkst, tad nereāli kaut ko mainīt,” norada skolotāja.

 Savukārt nodibinājuma „Mamma mammai fonds” pārstāve Bonija Lasmane atgādina, ka ir ārkārtīgi svarīgi ar bērnu pavadīt brīvo laiku, kaut vai dažas dienas mēnesī.

Šī projekta laikā tapis arī informatīvs buklets, savukārt pirms projekta izstrādātās sociālā darba metodes nonāk līdz izglītības iestādēm, ar tām varēs iepazīties “Providus” mājaslapā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti