Latvijas Radio raidījumā “Ģimenes studija” saruna par to, kādas intereses skar bērnus konkrētos vecuma posmos un kā vecākiem veiksmīgi izmantot šo bērna interesi, lai mācītu.
Konkrētā vecuma posmā bērns ir fokusējies kādas konkrētas darbības, prasmes vai zināšanu apgūšanai. Bērns var būt vērīgs un dabiski ieinteresēts kādas konkrētas darbības vai detaļu pētīšanai.
Pēc teorijas bērnam ir seši jūtīgie periodi:
- Valodas periods no bērna dzimšanas līdz sešu gadu vecumam.
- Matemātikas periods no 2,5 gadu vecuma.
- Jūtība pret sīkiem priekšmetiem no gada līdz diviem gadiem.
- Kustības periods līdz piecu gadu vecumam.
- Maņu attīstība no 2,5 līdz sešu gadu vecumam.
- Socializācijas periods – no 2,5 gadu vecuma, kad bērns ir vērīgs pret citiem cilvēkiem.
Periodi pārklājas, tāpēc vienlaicīgi var būt vairāki periodi. Laiks līdz sešu gadu vecumam ir ļoti svarīgs bērnam.
Vecākiem jāzina, ko vislabāk bērns var apgūt konkrētā vecumā, tāpēc jāpiedāvā atbilstīga vide un iespējas.
Ja kādu vecuma posmu palaiž garām, tad prasmes un zināšanas var neattīstīties pietiekami labi vai tik labi, cik būtu iespējams.
Speciālisti arī skaidro, ka bērnu attīstība norit individuāli un šie periodi var nedaudz atšķirties, bet galvenais ir nepalaist garām kādu no posmiem. Īpaši tiek uzsvērta kustību nozīme bērna attīstībā, jo tā ir saskarsme ar citiem cilvēkiem, lieliska smadzeņu attīstībai, vestibulārā aparāta attīstībai.
Pieaugušo mērķis nav pasargāt bērnu no vides, kurā vēl nespēj rīkoties, bet dot tādu vidi, kurā bērns spēj attīstīties.
Ja vecāki uzskata bērnu par cilvēku, kurš attīstās, tad viss notiek, vecāki neko nepalaidīs garām. Lai pamanītu sensitīvos periodus, tad jāvēro bērns, jāsaprot, ko bērns dara vislabprātāk, un jādod iespēja to veikt.
Bērnu darbošanās dažāda vecuma bērnu grupās ir labs veids un dabīga attīstības vide. Otrs svarīgs faktors – kādi ir materiāli, iespēja pašam pagatavot kādu izziņas lietu, atstājot vietu iztēlei.
Speciālisti vecākiem, kuru bērni ko nevēlas darīt, iesaka pašiem darīt, rādot piemēru, jo bērns vēros un atkārtos vecāku veiktās darbības.