Latvijas autoparka vidējais vecums ir ap 14 gadiem, oficiāli pie mums reģistrēti 900 000 transportlīdzekļu. „Ja ņemam vērā pa vecumiem, tad 0-2 gadus veci ir 3% transportlīdzekļu, 3-5 gadus - gandrīz 5%, 6-10 gadus – 18%, vecāki par 11 gadiem – 73% transportlīdzekļu,” stāsta Ceļu satiksmes drošības direkcijas pārstāve Ieva Bērziņa.
Tas nozīmē - lielākā daļa iedzīvotāju iegādājas lietotas automašīnas.
MK noteikumi nosaka, ka turpmāk tirgotājam šādu auto cenu lapā būs jānorāda ne vien cena un auto nobraukums, bet arī vai tas, transportlīdzeklim ir pārbaudīta stūres pastiprinātāja, drošības spilvena, elektroniskās stabilitātes sistēmas un ABS bremžu darbība. Turklāt tirgotājam jāapliecina, vai transportlīdzeklis tehniski atbilst izmantošanai ceļu satiksmē.
„Kas notiek gadījumā, ja es esmu apliecinājis, ka automašīna tehniski atbilst izmantošanai ceļu satiksmē? Es esmu tikai starpnieks no iepriekšējā īpašnieka uz nākamo, pie manis auto tiek nopirkts, aizbrauc divus krustojumus un notiek sadursme. Kurš par to atbild?” retoriski vaicā Latvijas Lietoto automašīnu tirgotāju asociācijas prezidents Uģis Vītols.
Mēs ļoti labi zinām, ja mašīna nostāv 2-3 nedēļas, pēkšņi var rasties kaut kādas problēmas – ABS devējs var sabojāties no stāvēšanas, vadi rūsē mūsu klimata apstākļos. Ja es arī būšu izgājis apskati pirms trim nedēļām, vai tas liksies saistošs nākamajam pircējam, kurš redzēs: „Jā, ir pārbaudīts, ka viss ir kārtībā!”,” neizpratnē ir Vītols.
Viņš stāsta - jaunais regulējums var sadārdzināt lietoto auto cenu, jo pārbaudes var veikt tikai pie dīleriem, lielajos autoservisos vai Ceļu satiksmes drošības direkcijā, par ko, protams, tiek prasīta samaksa. Tikmēr Patērētāju tiesību aizsardzības centrā jaunās prasības atbalsta. „Tas ir svarīgi, ka patērētājam tiek savlaicīgi uzrādīta šī informācija, lai patērētājs var pieņemt lēmumu, es gribu šo auto par konkrēto cenu ar vai bez defektiem vai negribu,” saka Patērētāju tiesību aizsardzības centra pārstāve Sanita Gertmane.
Tikmēr auto pircēju domas par jaunajām prasībām dalās. „Es domāju, ka jā, pareizi. Šeit visas ir vecas mašīnas, un cenas prasa ļoti dārgas,” vērtē Aleksandrs.
Realitātē šobrīd auto tirgotavās lielai daļai transportlīdzekļu parādās uzraksts, ka auto tehniskais stāvoklis nav pārbaudīts. Tādā veidā tirgotāji izvairās no juridiskas atbildības, un automašīnas tehniskā stāvokļa izvērtēšana, tāpat kā līdz šim tā arī paliek uz pircēja pleciem.