Kā atpazīt «slīkoni»? Eksperts ar auto iegādi pēc plūdiem iesaka uzmanīties 4–6 mēnešus

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Kad konkrētā teritorijā notikuši plūdi, ar lietotu automašīnu iegādi no attiecīgā apvidus jāuzmanās 4 līdz 6 mēnešu periodā. Tā uzskata Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs. 

ĪSUMĀ: 

  • Pirms pāris gadiem plaši plūdi skāra lielu daļu Latvijā nonākošo lietoto auto izcelsmes valsti – Vāciju. 
  • Šogad plašāki plūdi bijuši arī dažos Latvijas un Lietuvas novados. 
  • Eksperti: Pēc plūdiem nav jāgaida ilgi, līdz tā dēvētie "slīkoņi" parādās lietotu auto tirgū. 
  • Servisa pārstāvis: Pārdošanai kārtīgi sagatavotu auto būs grūti atšķirt kā "slīkoni". 
  • Autoservisā uzmanību galvenokārt aicina pievērst rūsai un salona stāvoklim, lai atpazītu"slīkoni".
  • Tomēr "slīkoni" pārdošanas brīdī varot arī ļoti prasmīgi nomaskēt.
  • Auto asociācijas prezidents iesaka uzmanīties ar lietotu auto iegādi 4–6 mēnešus pēc plūdiem.
  • Kulbergs: Plūdu skartu mašīnu noteikti nevajag pirkt, jo remonta izmaksas būs nesamērīgas. 

Pirms nepilniem diviem gadiem – 2021. gada vasarā – plaši plūdi skāra Vāciju, kur, applūstot ielām, zem ūdens pabija desmitiem un simtiem tūkstoši auto. Savukārt šī gada sākumā plaši plūdi piedzīvoti arī Lietuvas rietumos un Jēkabpilī, arī Augšdaugavas novadā plūdi skāruši vairākas mājas un automašīnas.

Lai mazinātu zaudējumus, lielākā daļa tā dēvēto "slīkoņu" jeb plūdu skarto auto tiek pārdoti par ļoti pievilcīgām cenām. Lietpratēji pauduši, ka nav jāgaida ilgi, līdz "slīkoņi" parādas otrreizējā tirgū. It īpaši no Vācijas, jo liela daļa automašīnu, kas nonāk lietotu spēkratu tirgū, nāk no šīs valsts, stāstīja Kulbergs.

"Ja auto ir kārtīgi sagatavots pārdošanai, ļoti grūti būs pateikt, ka auto ir bijis "slīkonis," atzīmēja autoservisa "Sigma Motors" pārstāvis Rūdolfs Freimanis. Tomēr ir veidi, kā atšķirt plūdu automobili no parasta, piemēram, – korozija vai salona stāvoklis.

Freimanis skaidroja: "Ja tas auto ir kārtīgi izžāvēts, to jau var ļoti, ļoti vienkārši redzēt. Pirmkārt, jāskatās, kādā stāvoklī automašīnai ir grīda. Bieži vien, ja tas ir plūdu auto, paceļot kaut kur paklājiņu augšā, tur jau ir redzams, ka viss ir bijis ūdenī un ir korozija sākusi veidoties. (..) No ārpuses – jāskatās kopumā, cik daudz rūsu redz. Korozija ir pirmais! (..) Ir arī kaut kādas salona detaļas, kuras ūdens ietekmē bojājas. Visbiežāk tie ir durvju apšuvumi, kas bieži vien ir izgatavoti no presēta kartona."

Tomēr servisa pārstāvis nenoliedza, ka "slīkoni" var arī ļoti prasmīgi uz pārdošanas brīdi nomaskēt. Tāpat plūdu automašīnas problēmas atkarīgas no daudziem faktoriem – laika, ko auto pavadījis ūdenī, ūdens dziļuma, stāstīja Freimanis. 

"Ja automašīna būs divgadīga, trīsgadīga un būs bijusi zem ūdens dienu, teiksim, auto ir bijis kārtīgi satīrīts, visas elektroiekārtas šobrīd funkcionē, faktiski neviens nepateiks, ka auto bijis slīkonis. (..) Ja tur ūdens ir bijis un automašīnai salons ir ķīmiski ļoti labi iztīrīts, bez padziļinātas izpētes varbūt arī nepateiksi, ka auto ir "slīkonis"," sacīja Freimanis. 

Sarunā ar LSM.lv Kulbergs skaidroja, ka 4–6 mēnešu periods ir būtisks, jo šajā laikā automobilī var uzsūkties plūdu ūdens. Tāpēc automašīnu, kas bijusi plūdu skartā teritorijā, pirms iegādes ieteicams vest uz servisu, lai to pārbaudītu. 

Jau skaidrots, ka "slīkoņiem" vairākus gadus var intensīvi svīst logi, ļoti bieži rodas problēmas ar elektroniku un tos nav iespējams izvēdināt, lai atbrīvotos no nepatīkamās smakas.

Auto asociācijas prezidenta ieteikums bija lakonisks: "Plūdu mašīnu noteikti nevajag pirkt."

Kā svarīgāko servisa apmeklējumā Kulbergs izcēla vadības bloka pārbaudi. Proti, nepieciešamību pārbaudīt automašīnas iekšējo datoru jeb smadzenes, kas atbild par automašīnas dzinēja un citu sistēmu, kā, piemēram, apgaismojuma un braukšanas vadības dinamikas darbību.

"Vērtīgi servisa pārbaudē ir iekļaut arī vadības bloka pārbaudi. Mūsdienu modernās mašīnas ir kā minimums aprīkotas ar 5 līdz 25 vai pat vairāk dažādiem vadības blokiem. [Pēc plūdiem] tie ir pirmie, kas izies no ierindas. To darbību var ar diagnostiku novērtēt, lai saprastu automašīnas problēmas. (..) Kad plūdi notikuši, turpmākos sešus mēnešus ir jāuzmanās," atzīmēja Kulbergs. 

Savukārt "Sigma Motors" autoservisa pārstāvis Freimanis norādīja, ka liels nezināmais "slīkoņiem" ir elektroinstalāciju stāvoklis: "Kas ir sliktākais plūdu auto, – visas elektroinstalācijas, kontakti. Mūsdienās auto elektroinstalācijas vadi iet gan pa salona grīdu un griestiem, gan caur arkām, šasiju, automašīnas apakšā. Vai kaut kāds kontakts vēl ir palicis, to ir nereāli noteikti, vai tas auto ir dabūjis ūdeni vai nav.

Lielākoties problēmas sākās pēc laika, kad korozija arī vados aiziet kaut kur tālāk. Pēc kāda gada, pusgada lietas sāk "peldēt" ārā."

Kulberga ieteikums ir izvairīties no "slīkoņa" iegādes, jo vēlāk, visticamāk, šāda auto uzturēšanas izmaksas būs "sāpīgas".

"Nekad izmaksas remontam nebūs iespējams nosegt ar samazināto cenu. Tas vienkārši nav to vērts. Tā mašīna nekad nebūs pilnvērtīgi lietojama," sacīja Kulbergs.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti