Korporatīvie darījumi – patlaban lielākais pienesums auto tirgū
Jaunākās Auto asociācijas aplēses rāda, ka gada pirmajos trīs mēnešos jaunus auto esam pirkuši par 22,6% vairāk nekā pirms gada. Savukārt vidējie Eiropas tirgus dati liecina par 11% jeb divreiz mazāku kāpumu. Šie skaitļi tikai izklausās daudz, atzina Auto asociācijas prezidents un Saeimas deputāts Andris Kulbergs ("Apvienotais saraksts"). Pirms gada tikai atkopāmies no kovida krīzes, ražotāji sāka saņemt prasītās detaļas, tagad arī aprasts ar karu Ukrainā un bažām par nākotni.
Kulbergs sacīja: "Tas lielākais kāpums nāk no lielajiem, korporatīvajiem "fleet" (flotes) darījumiem. Tādi darījumi kā "Latvijas pasts" ar 102 automašīnām "Toyota Yaris Cross", policija ar 96 automašīnām, (..) "CityBee Latvia" ar 89 automašīnām, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests ar 39 automašīnām "Volkswagen Crafter", Valsts probācijas dienests ar 31 automašīnu, (..) Nacionālo bruņoto spēku nodrošinājuma pavēlniecība ar 30 automašīnām.
Tātad šie korporatīvie darījumi ir lielākais pienesums tirgū."
Līdz ar cenu kāpumu krities pieprasījums pēc lietotiem auto
Privātpersonas no visiem jaunu auto pircējiem veido tikai nedaudz vairāk par trešo daļu. Savukārt kopš pērnā augusta vērojams pieprasījuma kritums pēc lietotiem auto, aprēķinājusi asociācija. Tas tiek skaidrots ar dramatisku – 35–40% – cenu kāpumu, kam braucēji neesot bijuši gatavi. Lietoto auto tirgū līderi esot nemainīgi: "BMW", "Volvo", "Volkswagen" un "Audi".
"Ļoti pieaudzis ir tieši viena, divu, trīs līdz septiņus gadus vecu automašīnu segments. Īpaši mazlietotu auto segments ir pieaudzis. Tas skaidrojams ar to, ka bija jaunu automašīnu deficīts un daudzi klienti migrēja uz mazlietotiem auto, meklēja sev mazlietotu mašīnu, jo jaunu nevarēja dabūt. 53% mašīnu no visām ievestajām ir "premium" klases mašīnas," stāstīja Kulbergs.
Latvijas Lietoto automašīnu tirgotāju asociācijas prezidents un lietoto automašīnu tirgotājfirmas "Provento" direktors Uģis Vītols auto tirgu pašlaik sauc par stabilu: "Cilvēki pērk lielākas, izturīgākas mašīnas, jo izskatās, ka mūsu baisā stāvoklī esošie ceļi dara savu un cilvēki vairāk sāk izvelēties tādus apvidus automobiļus."
Dārgākas mašīnas daudzi izvēlas pirkt par nevis savu, bet aizņemtu naudu
Savukārt dārgākas mašīnas daudzi izvēlas pirkt par nevis savu, bet aizņemtu naudu.
"Swedbank" pārstāvis Jānis Krops skaidroja: "Tendence liecina, ka dzīve iet nedaudz uz augšu – vidējās summas un interese pieaug. Kas ir interesanti, varētu teikt, ka ap gadu miju, tendence sāk rādīt, ka vairāk cilvēkus interesē auto kredīts, nevis auto līzings. (..) Iespējams, ka cilvēkus interesē vairāk auto kredīts nekā auto līzings tāpēc, ka vai nu pērk lētākas mašīnas, saprotot, ka negrib tik daudz naudas tērēt, vai arī otra lieta – auto kredītam ir fiksēta likme, kas nozīmē, ka "Euribor" pārmaiņas šajā gadījumā uz auto kredītu neatstāj nekādu ietekmi."
Taču Auto asociācijas prezidents Kulbergs līzinga pieprasījuma kritumam redz citus iemeslus – lēnāk tiekot izskatīti līzinga pieprasījumi. Kulbergs uzskata, ka inflācijas dēļ bankas kļuvušas piesardzīgākas.
Bankās gan taisnojas, ka arī līzinga piešķiršanas dati ir augšupejoši. Tiesa, tur lielu daļu veido elektroauto iegādes, jo līdz ar valsts atbalstu interese par šo mašīnu segmentu būtiski kāpusi. Tādi darījumi acīmredzot ir arī drošāki pašām bankām.