Eksperiments: Personas kodu mainot, bankas kapitulē. Pārmaiņām nav gatavas

Kopš pērnā gada 1. jūlija ikvienam ir tiesības vienu reizi dzīvē mainīt savu personas kodu, ja tā pirmā daļa atklāj personas dzimšanas datus. LSM.LV turpina piecu publikāciju sēriju, kurā sociālantropologs Andris Saulītis maina personas kodu un pārbauda, cik pretimnākoši, atsaucīgi un gatavi tam ir valsts iestādes, veselības aprūpē strādājošie un finanšu sektors. Izrādās, bankas tam ir gatavas vismazāk, un klapatas ar tām gadījās ik uz soļa.

Personas koda maiņas gadījumā par to ir jāinformē bankas un citas finanšu institūcijas, ar kurām iepriekš noslēgti līgumi. Man bankas konti ir divās Latvijas bankās – "Swedbank" un "Luminor", kas deva iespēju pārbaudīt banku gatavību personas koda maiņai.

Abos gadījumos personas koda maiņa paziņojama klātienē bankas filiālē, to nav iespējams izdarīt attālināti, piemēram, nosūtot paziņojumu, kurš parakstīts ar drošu e-parakstu. "Luminor" filiālē man izmaiņu reģistrēšana prasīja nepilnas piecas minūtes, ieskaitot rindas izstāvēšanu. Savukārt "Swedbank" filiālē, kura atrodas turpat netālu no "Luminor", man tas prasīja nepilnu pusstundu. Paguvu gan kafiju izdzert, gan blakus grāmatnīcā aplūkot jaunāko piedāvājumu. Savukārt konsultācijas laikā kopīgi ar bankas konsultanti nocirtām vismaz vienu koku – pa jaunam parakstīt nācās ne vienu vien papīru  – par katru norēķinu kontu atsevišķs līgums. Un abas bankas nokopēja manu jauno ID karti.

Tā vien šķita, ka ar bankām viss būtu nokārtots aptuveni stundas laikā. Viss it kā strādāja un darbojās – internetbankai piekļūt un ar kartēm norēķināties veikalos varēju bez problēmām.

Problēmas sākās, kad vēlējos pirkumus iegādāties internetā.

Pēc "Swedbank" kartes datu ievadīšanas un veiksmīgas autentifikācijas internetbankā saņēmu paziņojumu, ka es neesmu kartes īpašnieks. Līdzīgi notika ar "Luminor" – “internetbankas statuss neļauj veikt pirkumu”:

 

un

 

 

Sazinoties ar abu banku speciālistiem, skaidrību neizdevās iegūt. Tie vairākkārtīgi apgalvoja, ka problēmas cēlonis ir manā (“nepareizi kartes dati”) vai tirgotāja pusē, jo “mēs neesam saņēmuši nekādu informāciju par šo darījumu, tirgotājs nav nosūtījis pieprasījumu”. Nelaimīgas sakritības rezultātā pirkumu vēlējos veikt brīvdienās, kad karšu nodaļas speciālisti, kuri, iespējams, varētu atrisināt šo problēmu, nebija pieejami.

Varēja just, ka banku pārstāvji, ar kuriem runāju, samulst, kad vaicāju, vai problēma varētu būt saistīta ar personas koda maiņu.

“Es neesmu pārliecināta, ka šajā situācijā strādā karte, man nav tāda pieredze bijusi. Es nevaru droši pateikt, ka tas ar to saistīts. Varbūtība, protams, ir,” aicinot sazināties ar bankas “augsti stāvošiem speciālistiem” tuvākajā darbadienā man pa telefonu skaidroja "Luminor" bankas darbiniece. Savukārt "Swedbank" darbiniece izteicās, ka “baidos, ka šajā gadījumā vienkāršākais variants būtu pasūtīt jaunu karti”.

Izrādās, kartes nav jāmaina. Sazinoties ar banku speciālistiem darba dienā, karšu nodaļas speciālisti norādīja, ka pēc personas koda maiņas nepieciešams internetbankā kartēm atslēgt un atkārtoti pieslēgt drošus pirkumus internetā. Precīzāk, ja veicat pirkumus internetā, kur karšu norēķiniem tiek izmantota 3D drošības sistēma, kas paredz internetbankas autorizāciju, bez papildu darbību veikšanas pirkumi neizdosies. Diemžēl ne vienā, ne otrā bankā par to mani neinformēja nedz tad, kad filiālē paziņoju par personas koda maiņu, nedz arī brīvdienā telefonsarunā ar banku speciālistiem.

Tomēr arī šajā gadījumā ne visās bankās ar to ir gana. "Swedbank" kartes pēc iepriekšminēto darbību veikšanas tiešām strādāja. Savukārt "Luminor" – joprojām ne. Zvanot (atkal brīvdienā) uz "Luminor", nekas nebija mainījies – bankas pārstāvis ir pārliecināts, ka vaina ir tirgotājam, varbūt esmu nepareizi ievadījis datus. Bankai viss kārtībā. Pēc kārtējā samulsuma no bankas konsultanta puses pēc mana jautājuma, vai visa lieta nav saistīta ar personas koda maiņu, atkal saņemu aicinājumu nomainīt karti, varbūt tad būs līdzēts. Pēcāk gan "Luminor" piezvanīja pati un teica – tiešām problēma ir viņu pusē un saistīta ar personas koda maiņu. Tiklīdz to atrisinās, došot ziņu.

Zvanu gan nesaņēmu, bet pēc aptuveni desmit dienām pirkums beidzot izdevās bez problēmām arī ar "Luminor" karti.

Nu ko, varbūt jādodas uz citu banku, kur serviss varētu būt labāks, un jāpiesaka karte tur? Kā būtu ar "Citadele banku"? Mēģināju aizpildīt pieteikumu internetā X kartes saņemšanai. Diemžēl

tālāk par otro lapu, aizpildot pieteikumu internetā, netieku – personas kods tiek uzskatīts par nepareizu.

Zvanu no "Citadele bankas" tā arī nesaņēmu. Nu, bezmaz vai sazvērestība…

 

 

Secinājums ir viens – atšķirībā no valsts iestādēm, bankas tikai daļēji ir gatavas personas koda maiņai. Tiek tērēti manā skatījumā nevajadzīgi resursi, drukājot ārā līgumus – kaut gan personas koda maiņas gadījumā visi iepriekš slēgtie līgumi joprojām paliek spēkā. Tāpat netiek operatīvi informēti klienti par nepieciešamajām darbībām, kas veicamas, lai būtu iespējams bez aizķeršanās pēc personas koda maiņas lietot pilnīgi visus tās pakalpojumus. Bankas speciālisti, kuri sniedz konsultācijas pa telefonu, nav apmācīti un nespēj palīdzēt, ja gadās problēmas, kas saistītas ar personas koda maiņu. Visubeidzot,

bankās acīmredzami nav notikusi sistēmu testēšana, kā tās atpazīst un apstrādā jaunos personas kodus. Un ne tikai bankās. Arī mana apdrošināšanas kompānija uzskatīja, ka esmu dzimis mēneša 32. datumā.

 

 

 

Jāteic gan, ka atlīdzības pieteikumu tas netraucēja aizpildīt, bet, pirms to sāka izskatīt, man lūdza iesniegt paziņojumu par personas koda maiņu. Šoreiz gan laimīgā kārtā to varēja izdarīt pilnībā elektroniski – nosūtot iesniegumu pa e-pastu ar drošu elektronisko parakstu. Pēc lielās ambrāžas ar bankām personas koda dēļ  tas šķiet sīkums.

Ārpus ētera
Ārpus ētera
Jaunākie
Interesanti