Eksperiments: Mainot personas kodu, paliek bez ģimenes ārsta

Kopš pērnā gada 1. jūlija ikvienam ir tiesības vienu reizi dzīvē mainīt savu personas kodu, ja tā pirmā daļa atklāj personas dzimšanas datus. LSM.lv turpina piecu publikāciju sēriju, kurā sociālantropologs Andris Saulītis maina personas kodu. Iepriekšējās sērijās izvērtētas valsts iestāžu un finanšu sektora gatavība gadījumiem, kad personai mainīts personas kods. Šajā reizē kārta veselības aprūpei. Izrādās, situācija nav diez ko apmierinoša. Vēsturiski veiktos laboratorijas izmeklējumus iespējams saņemt vien klātienē, bet e-veselības ieskatā jauns personas kods nozīmē jaunu personu – dati netiek pārcelti, tai skaitā persona pazaudē savu ģimenes ārstu.

Iedomājieties situāciju: pēc personas koda maiņas jums nepieciešams iegūt laboratoriskas analīzes, kuras veicāt, kad vēl bija vecais personas kods. Vai, jūsuprāt, tās varat iegūt? Līdz šim gandrīz visas analīzes esmu veicis "E. Gulbja laboratorijā" - esmu bijis apmierināts, ka tās ir ērti pieejamas vienuviet viņu mājaslapā, autorizējoties ar savu internetbankas kontu.

Taču

līdz ar personas koda maiņu Gulbja laboratorija uzskata mani par citu Andri Saulīti, ne to, kurš līdz šim ir nodevis analīzes.

Citiem vārdiem sakot, Gulbja laboratorijas IT sistēmas ieskatā es līdz šim neesmu viņu laboratoriskos pakalpojumus lietojis.

Jau iepriekš rakstīju, ka arī bankās ar datu migrāciju nesokas. Līdzīgi kā ar bankām, sazinājos arī ar "E. Gulbja laboratorijas" speciālistiem pa telefonu, cerot, ka visu tā arī izdosies atrisināt. Izskaidrojot savu problēmu, laipni saņēmu atbildi, ka informācija tiks nodota speciālistiem, kuri izskatīs šo problēmu, ar kuru viņi saskaroties pirmo reizi. Pagāja divas nedēļas. Klusums no "E. Gulbja laboratorijas". Pēc atkārtota zvana un atkārtota problēmas izklāsta mani pāradresē sarunai ar kādu acīmredzami zinošu speciālistu. Acīmredzami, neviens ar manu sīko problēmu nav laboratorijā nodarbojies.

Speciālists jeb trešā persona "E. Gulbja laboratorijā", kuru informēju par savu problēmu, izrādās zinošs. "E. Gulbja laboratorijas" ieskatā viss esot vienkārši – kad nodošot jaunas analīzes, tad jaunais personas kods laboratorijā būs piefiksēts un attiecīgi arī izlabots personas kods visās vēsturiskajās analīzēs. Ja nepieciešams saņemt tikai iepriekšējās analīzes, to varot izdarīt uz vietas laboratorijā, tās palūdzot izdrukāt.

Man gan tas nešķiet gluži vienkārši. Tātad, kamēr jaunas analīzes nav nodotas, pie vecajām attālināti internetā tikt nav iespējams. Tātad kārtējo reizi personas koda maiņa rada īslaicīgas neērtības un lieku laika patēriņu. Sīkas, bet vienmēr klātesošas. Protams, var gaidīt līdz tai nākamajai reizei, kad jānodod analīzes, bet, ja nu, piemēram, esmu pie ārsta kabinetā un vēlamies apskatīt analīžu vēsturi, kuras nav manā pacienta kartītē, lai zinātu, kādas vēl nepieciešams veikt?

Svītra pār veco personas kodu

Par pacienta kartēm, kur uzskaitīta visa mana slimību vēsture, ir īpašs stāsts. Personas koda maiņa nozīmē izmaiņas visās veselības kartēs, kuras ir ieviestas. Gan pie ģimenes ārsta, gan pie zobārsta personas kods pacienta kartītēs ir uz pirmās lapas. Velti cerēt, ka veco personas kodu kāds aizkrāsos ar baltu krāsu un tas pazudīs bez pēdām. Līdz šim katrreiz bijis jālūdz, lai to izdara, jo līdz šim izdarīta vai nu atzīme “vecais” pie iepriekšējā personas koda, pierakstot jauno, vai arī iepriekšējais personas kods vienkārši nosvītrots, tam joprojām paliekot salasāmam.

Citiem vārdiem sakot, rēķinieties, ka katrreiz, pēc personas koda maiņas apmeklējot kādu speciālistu, pie kura esat iepriekš bijis, nāksies īpaši uzsvērt, ka vēlaties, lai iepriekšējais personas kods no citu acīm pilnībā izzūd. Jautājumu pilnas sarunas pēc šī lūguma garantētas. Visbiežāk dzirdēsiet: “Nu, ne jau pirmo pusi taču?!”

Kā es paliku bez ģimenes ārsta

Tomēr vislielāko “dāvanu” saistībā ar personas koda maiņu visas šīs epopejas garumā es saņēmu no Nacionālā veselības dienesta. Par to mani informēja ģimenes ārste, kad vēlējos saņemt nosūtījumu pie speciālista. Viņa man paziņoja, ka man no 4. jūnija ir liegti valsts apmaksāti veselības aprūpes pakalpojumi.

Es nebiju (un joprojām neesmu) pārliecināts, ka tas saistīts ar personas koda maiņu. Proti, jauns personas kods man ir kopš aprīļa beigām, bet atzīme e-veselības sistēmā izdarīta vien 4. jūnijā. Izrādās, arī Nacionālais veselības dienests nebija (un nez vai joprojām ir) pārliecināts, ka tas saistīts ar personas koda maiņu. Tas, ko viņi man droši varēja apgalvot, ka

e-veselībā šobrīd ir divi Andri Saulīši: viens ar veco personas kodu un viens ar jauno. Vecajam Andrim Saulītim valsts apmaksāti veselības aprūpes pakalpojumi ir liegti. Jaunajam Andrim Saulītim tie ir pieejami, bet nav reģistrēts ģimenes ārsts.

Tas liecina, ka e-veselībā datu migrācija nenotiek. Tā vietā es šobrīd esmu pilnīgi jauna persona, nevis tā pati persona ar nomainītu personas kodu. Un e-veselībā dzīvo realitātē neeksistējošs Andris Saulītis ar nederīgu personas kodu. Nereāli.

Protams, problēmu ar ģimenes ārstu atrisināju minūtes laikā – jauns iesniegums, ārstes apstiprinājums un esmu atpakaļ ierindā. Taču mani satrauc e-veselības sistēmas darbības kvalitāte. Pirmkārt, kāpēc tikai 4. jūnijā notika izmaiņas, kuras varbūtēji saistītas ar manu personas kodu, kuru nomainīju pirms vairākām nedēļām? Otrkārt, kas notiks, ja manas pacienta iemaksas šogad pārsniegs noteikto 569,15 eiro slieksni un es būšu atbrīvots no turpmāko iemaksu veikšanas? Ja nu daļu no tām būšu veicis pirms personas koda maiņas?

Vai e-veselība automātiski saskaitīs kopā abu šo profilu veiktās iemaksas un ļaus ārstniecības iestādēm turpmākās pacienta iemaksas no manis neiekasēt?

Tā ir tikai viena no situācijām, kuru es varu iedomāties. Un tikai cerēt, ka nebūs Nacionālajā veselības dienestā ar šo un citiem jautājumiem jākrāmējas personas koda maiņas dēļ. Tāpēc – novēliet man labu veselību!

0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālajiem profiliem
Ārpus ētera
Ārpus ētera
Jaunākie
Populārākie
Interesanti