VID informē, ka krāpnieki personai e-pastā paziņo, ka tuvākajās dienās paredzēta sūtījuma piegāde, bet par to jāveic maksājums, kuru it kā pieprasa muita.
Diemžēl ir gadījumi, kad šādā veidā iedzīvotāji neapdomīgi atsaucas krāpnieku aicinājumam un uz viņu norādīto konta numuru pārskaita ievērojamas naudas summas.
Lai gan pirmajā e-pasta vēstulē parasti ir tikai aicinājums sazināties, taču jau nākamajā tiek norādīts gan konta numurs, uz kuru pārskaitīt noteiktu summu, gan papildu argumentācija par to, cik svarīgi ir to samaksāt pēc iespējas ātrāk.
Krāpniecību var atpazīt, pievēršot uzmanību sūtītāja nosaukumam – krāpnieki izmanto interneta platformā izveidotu e-pastu; tradicionāli – tekstā pamanāmas vairākas gramatikas kļūdas, jo tie no svešvalodas tiek tulkoti ar mašīntulkošanas palīdzību.
Pirms sazināties ar šādas e-pasta vēstules nosūtītāju, VID aicina apdomāt, vai tiešām pasūtījums ir veikts, vai kāds varētu kaut ko sūtīt un no kuras valsts. Katram sūtījumam ir sūtījuma izsekošanas numurs. Gadījumā, ja tāds nav norādīts, tad e-pasts ir krāpniecisks.
Par vienu no šādiem gadījumiem LTV pastāstīja Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Muitas pārvaldes Muitas konsultāciju nodaļas vadītājs Ivars Vucens.
Novembra beigās kāda sieviete interesējās, vai viņas sūtījums nav iestrēdzis muitā. Sazinājusies ar muitu, viņa sacīja, ka sūtījumu nemaz negaida, bet tāds esot un bez izsekošanas numura. Sieviete arī apliecināja, ka muitas darbinieki ar viņu jau sazinājušies e-pastā. ““[email protected] ” un teksts tulkots latviešu valodā, bet ar robotu un ar ļoti izkropļotu latviešu valodu,” pastāstīja Vucens.
Krāpnieki gan kļūst aizvien viltīgāki, e-pasta beigās pievienojot pat atgādinājumu par to, cik svarīgi ir aizsargāt savus personiskos datus. Šajā gadījumā kliente ar krāpniekiem saraksti turpināja. “Nākošajā e-pastā klientei tika atsūtīts konta numurs, uz kuru bija jāpārskaita 1700 eiro. Ko kliente sākumā nav izdarījusi un palūdza, lai atsūta pierādījumus,” pastāstīja Vucens.
Un pārsteidzošā kārtā viņa pat saņēma savdabīgus pierādījumu – video ar it kā muitas darbiniekiem un it kā viņas sūtījumu. “Pēc tā es saprotu no klientes, ka viņa šos 1700 eiro pārskaitīja un no tā brīža nekāda kontakta attiecīgi nav,” zināja stāstīt Vucens.
VID aicina būt vērīgiem un, pirms veikt kādas darbības (t.sk. maksājumu), sazināties ar norādīto pasta operatoru, izmantojot oficiālajā tīmekļvietnē pieejamo kontaktinformāciju, nevis saņemtajā e-pastā norādīto.
VID arī atgādina, ka pasta sūtījumu muitas kontrole nav maksas pakalpojums.
Informāciju iespējams iegūt, arī zvanot uz VID Konsultatīvo tālruni 67120000 un izvēloties tēmu "Muita". VID palīdzēs pārliecināties, vai konkrētajā gadījumā sūtījums ir īsts un vai tam ir saistība ar muitas maksājumiem.