Ministrija nevar atbalstīt domes piedāvāto regulējuma redakciju vairāku būtisku trūkumu dēļ. Piemēram, nav notikušas konsultācijas ar sabiedrību, kā arī trūkst skaidra redzējuma par finansiālā atbalsta programmu iedzīvotājiem, kam būtu jāiet kopsolī ar aizliegumu noteikšanu.
Regulējumā noteiktās prasības, no vienas puses, tiešā veidā ietekmēs gan mājsaimniecības, gan uzņēmējus, kas Rīgas teritorijā izmanto individuālās apkures iekārtas, bet, no otras puses, – pārējos Rīgas iedzīvotājus, kas iegūs no gaisa kvalitātes uzlabošanās, ja saistošajos noteikumos tiks noteiktas tādas prasības, kas tiešām ierobežos individuālo apkures iekārtu radīto gaisa piesārņojumu.
Neskatoties uz to, ka Rīgas domes vīzija, izstrādājot šos saistošos noteikumus, ir atbalstāma, piedāvātajā regulējumā pastāv virkne trūkumu, kas būtu jānovērš, lai kā sekmīgi virzītos uz klimata mērķu sasniegšanu, veicinātu cilvēkam un videi draudzīgu dzīves telpas attīstību galvaspilsētā, norādīja VARAM.
Ekspertiem izvērtējot Rīgas domes saistošos noteikumus, ministrija secinājusi, ka nav notikušas konsultācijas ar iedzīvotājiem, kā arī nav pilnvērtīgi veikta izpēte par saistošajos noteikumos noteiktā regulējuma ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi. Pieņemot regulējumu bez diskusijas ar privātpersonām un neizvērtējot ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldībā, tiek pārkāpts Valsts pārvaldes iekārtas likums.
Ministrija atbalsta regulējumā noteikto prasību pieslēgties pie centralizētās siltumapgādes sistēmas, taču vienlaikus centralizētajā siltumapgādes sistēmā būtu nepieciešams arī mazināt fosilo energoresursu patēriņu, veicot pāreju uz atjaunojamo energoresursu izmantošanu un pārvades sistēmas energoefektivitātes paaugstināšanu.
Ministrija uzsver, ka fosilo energoresursu sadedzināšana dažādās apkures iekārtās palielina oglekļa dioksīda (CO2) koncentrāciju atmosfērā, izraisot klimata pārmaiņas, kā arī rada valsts atkarību no importētajiem energoresursiem, tādēļ kopumā ir jāvirzās uz atjaunojamo energoresursu izmantošanu.
Ņemot vērā dažādu kurināmo patēriņu Rīgā un to radītās emisijas, secināms, ka galvenais kurināmais, kas rada šo piesārņojumu Rīgā, ir biomasas, nevis citu fosilo kurināmo izmantošana apkurē. Tāpat arī Rīgai prioritāri būtu jāveic pasākumi piesārņojuma samazināšanai transporta sektorā, kas joprojām ir viens no lielākajiem siltumnīcefekta gāzu emisiju avotiem, atzīmēja ministrija.
Ministrija uzskata, ka Rīgas domei pirms dažādu aizliegumu noteikšanas būtu jāparedz arī finansiālā atbalsta programma vai citu finansiālu atbalstu izvērtēšana, piemēram, nekustamā īpašuma nodokļa atlaides šādu apkures iekārtu nomaiņas īstenošanas gadījumā, jo daudzos gadījumos noteiktās prasības var prasīt ievērojamus finansiālos līdzekļus.
VARAM aicina Rīgas domi pārskatīt saistošos noteikumus, ņemt vērā izteiktos iebildumus un pilnveidot atbilstoši ministrijas paustajam izvērtējumam.
Rīgas domes Mājokļu un vides komitejas priekšsēdētājs Edmunds Cepurītis ("Par/Progresīvie") Latvijas Radio pastāstīja, ka dome izvērtēs VARAM iebildumus par plānotajām izmaiņām ar apkures iekārtām galvaspilsētā un vajadzības gadījumā veiks nepieciešamos uzlabojumus. Viņš atzina, ka, no vienas puses, redzams VARAM atbalsts Rīgas plāniem mazināt apkures iekārtu radīto gaisa piesārņojumu. Tomēr, no otras puses, vairāki iebildumi viņam šķiet nesaprotami, piemēram, ministrija neesot ņēmusi vērā jau plānotās līdzfinansējuma programmas apkures veida maiņai.
KONTEKSTS:
Rīgas dome 2021.gada nogalē nolēma, ka pilsētā turpmāk būs aizliegts apkurē izmantot akmeņogles, savukārt visas apkures iekārtas būs jāreģistrē. Minēto paredz Rīgas domes pieņemtie saistošie noteikumi par teritoriālajām zonām siltumenerģijas ražošanas veida izvēlei un prasībām iekārtu uzskaitei. Saistošie noteikumi nosaka Rīgas pašvaldības teritoriālās zonas, kurās ierobežos dažādu emisiju daudzumu.
Noteikumi paredz, ka visās trijās zonās būs aizliegts būvēt, nomainīt vai uzstādīt stacionāras iekārtas, kurās izmanto ogles siltumenerģijas vai elektroenerģijas ražošanai vai tehnoloģisko procesu nodrošināšanai.
Tāpat no 2023. gada visās zonās tiks aizliegts uzstādīt jaunas individuālās un lokālās siltumapgādes iekārtas, kurās izmanto šķidro kurināmo, ieskaitot dīzeļdegvielu.
Savukārt no 2025. gada visās zonās tiks aizliegts uzstādīt jaunas individuālās un lokālās siltumapgādes iekārtas, kurās izmanto jebkāda veida fosilo kurināmo, tostarp būs aizliegts uzstādīt jaunus gāzes apkures katlus. Tādēļ dabasgāzes sadales sistēmas operators AS "Gaso" vērsās Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā (VARAM), lūdzot atcelt Rīgas domes lēmumu par aizliegumu.