Panorāma

Panorāma

Panorāma

Rīgas koncertzāli būvēs Centrālās komitejas ēkas vietā

Kā LTV un LR kompensēt atteikšanos no reklāmām?

Sabiedrisko mediju iziešanai no reklāmas tirgus vajag 8,3 miljonus eiro, bet tie politiski nav apsolīti (precizēts)

Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas Mediju politikas apakškomisija pirmdien, 15. jūnijā, turpināja spriest par sabiedrisko mediju iziešanu no reklāmas tirgus. Likumdevējs jau iepriekš ir noteicis, ka sabiedriskie mediji – Latvijas Radio (LR) un Latvijas Televīzija (LTV) – ar nākamo gadu pilnībā pamet reklāmas tirgu. Taču zaudēto ieņēmumu kompensācijai abiem medijiem ir nepieciešami vairāk nekā 8 miljoni eiro, kas pagaidām pat politiski īsti apsolīti nav. Ja naudas nebūs, situācija var kļūt kritiska, vairākkārt izskanēja pirmdienas rīta sēdē.

Sabiedrisko mediju iziešanai no reklāmas tirgus vajag 8,3 miljonus eiro, bet tie politiski nav apsolīti (precizēts)Edgars Kupčs
    Ja sabiedriskie mediji pilnībā pametīs reklāmas tirgu, jaunam oriģinālsaturam atbrīvosies ap 2000 ētera stundu. No kompensācijai prasītajiem gandrīz 8,334 miljoniem eiro jauna satura radīšanai būtu vajadzīgi četri miljoni, bet pārējā nauda vajadzīga autortiesību un nodokļu maksājumiem, kā arī tehnoloģijām. Tā izrēķinājusi Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP). Tās locekle Aurēlija Ieva Druviete Saeimas Mediju politikas apakškomisijas sēdē atgādināja reklāmas tirgus pamešanas nozīmīgumu.

     

    "Izejot no reklāmas tirgus, sabiedriskie mediji ir orientēti uz sabiedriskā labuma radīšanu. Mūsu demokrātijas, kultūras un sociālo vajadzību apmierināšanu, sabiedrības un interešu vajadzību apmierināšanu. Tādējādi tiek pārgriezta šī tiešā komercializācijas risku saite (..)," teica Druviete.

    Precizējums

    Precizēta summa, kāda nepieciešama LR un LTV iziešanai no reklāmas tirgus 2021.gadā. 

    LR no padomes prasītajiem 8,344 miljoniem eiro darbam bez reklāmas ieņēmumiem nākamajā gadā vajadzīgi papildu 2,204 miljoni eiro, bet LTV - 6,14. Satura veidošanai radio gan plāno tērēt ap pusmiljonu. Tā izdevumus deputātiem iezīmēja LR valdes locekle Mārīte Tukiša.

    "(..) Tātad spēcināt ziņu raidījumu saturu, protams, palielināt informatīvi analītisko, izglītojoši zinātnisko saturu, jo šogad mēs esam jau uzsākuši un nākamgad turpinām to palielināt lielākā apjomā, bērnu un jauniešu auditorijai domāto saturu. Tāpat domājam veidot interaktīvu saturu mākslas un kultūras, kā arī izklaides tematikās.

    Tātad ļoti liels uzsvars tiks likts uz informatīvi analītisko saturu," klāstīja LR valdes locekle Tukiša.

    Arī LTV plāno reklāmas laiku aizstāt ar jaunu orģinālsaturu. Spēcināt ziņu raidījumus, palielināt analītisko un izglītojoši zinātnisko saturu. Tāpat taps jauns seriāls, daudzveidīgs sporta, kultūras un izklaides piedāvājums. Un par to visu arī būs jāmaksā. Skaidrība par naudu ir nepieciešama līdz jūnija beigām. Šobrīd televīzija var plānot tikai savu raidījumu veidošanu, bet, piemēram, neatkarīgajiem producentiem neko nevar solīt.

    Sabiedriskie mediji uzsver, ka skaidrībai par kompensāciju piešķiršanu ir jābūt jau pašlaik, jo, pirmkārt, jauna oriģinālsatura radīšanai dažkārt vajadzīgs vismaz pusgads pirms tā pārraidīšanas ēterā. Otrkārt, savlaicīgi jāzina un jārīkojas, lai slēgtu nākotnes līgumus ar neatkarīgajiem producentiem par viņu saturu un pārtrauktu saistības ar reklāmdevējiem.

    "Šis jautājums ir tāds: ja tas izšķirsies tiešām novembrī, un,

    ja šis lēmums būs negatīvs, tad pēc tam būs katastrofālas sekas ne tikai sabiedriskajiem medijiem,

    bet uz visu valsti tas atstās katastrofālas sekas. Jo mēs nedrīkstam pieļaut situāciju, ka to – notiek vai nenotiek izeja [no reklāmas tirgus] – mēs uzzinām pašā pēdējā brīdī. Man ir ļoti liels lūgums – runāt ar visām frakcijām un atrast kopsaucēju šajā jautājumā maksimāli ātri," sacīja  NEPLP priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.

    Tā kā LTV un LR jau šogad vairs neslēdz jaunus līgumus vai neturpina daudzgadīgos līgumus reklāmas kampaņām 2021. gadam, zināms ienākumu kritums vērojams jau šogad, pat neatkarīgi no Covid-19 pandēmijas ietekmes uz reklāmas tirgu.

    Par finansējuma piešķiršanu jālemj valdībai un Saeimai, skatot valsts budžetu 2021. gadam.

    Saeimas apakškomisijas deputāti vienojās vērsties pie valdības, lai savlaicīgi, vēl pirms nākamā gada budžeta pieņemšanas, saņemtu pozitīvu apliecinājumu tam, ka sabiedrisko mediju iziešanai no reklāmas tirgus nauda tiks atrasta.

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Latvijā
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti