Pērnā gadsimta 50. gadu beigās būvētais Brasas tilts ir satiksmes pārvads pār dzelzceļa līniju Rīga-Skulte. Tomēr tagad pār tiltu kursē tikai sabiedriskais transports. Savukārt pārējiem satiksmes dalībniekiem nākas šķērsot blakus uzbūvēto dzelzceļa pārbrauktuvi, kas izveidota pēc tam, kad satiksmi pār tiltu slēdza.
Celtni sāka remontēt pirms diviem gadiem, taču tad pārtrauca un vēl joprojām būvniecības darbi nav atsākušies.
Cilvēki par to ir neapmierināti.
“Vispār riebīga vieta. Grūti pāriet un vajag gaidīt šlakbaumu. Citas izejas nav,” saka rīdziniece Larisa.
“Kā tas var apmierināt? Jēga no tilta ir tāda, ka pa to var šķērsot dzelzceļu,” savu neapmierinātību pauž Mihails.
Savukārt Rīgas iemītniece Dianā pauž: “Ņemot vērā, ka ir lielākas problēmas, nav tādu grūtību šad tad pastāvēt tajā rindā un pārbraukt pāri.” Līdzīgas domas arī pauž rīdzinieks Andris: “Kaut kādas neērtības tas sagādā, bet saprotu, ka tas prasa laiku.”
Tomēr iedzīvotāji atzīst, ka tilts ir bīstams, tādēļ to vajag remontēt.
Aktīvo satiksmi pār dzelzceļa pārbrauktuvi pārtrauc signalizācija, kas vēstī, ka tuvojas vilciens. Vesela mašīnu rinda sastājas gan virzienā uz Mežaparku, gan uz centru. Gaidīt spiesti arī vairāki gājēji un riteņbraucēji. Tālumā var dzirdēt, ka ar ieslēgtu signalizāciju strauji tuvojas operatīvais transports. Vēlāk izrādās, ka tā ir policija. Pēc neilga brīža vilciens pie stacijas ir apstājies un tajā iekāpj vairāki cilvēki. Savukārt policijas ekipāža ir jau dažu desmitu metru attālumā no pārbrauktuves. Vilciens sāk kustību, bet likumsargi, riskējot ar savu dzīvību, pārbrauc pāri dzelzceļa pārbrauktuvei, lai dotos tālāk.
Auto žurnālists Normunds Avotiņš norāda, ka
Brasas tilts ir nozīmīgs satiksmes mezgls, jo no tā visai ātri var nokļūt uz galvenajiem valsts ceļiem.
Savukārt pagaidu dzelzceļa pārbrauktuve neatrisina visas problēmas.
Tāpēc tilta atjaunošana ir jāsāk nekavējoties.
“Šī mezgla izslēgšana no satiksmes rada papildu slodzi visiem tuvējiem krustojumiem. Improvizētā pārbrauktuve, kas tur ir uztaisīta, protams, ir ļoti laba un apsveicama lieta, bet tā ne tuvu neatrisina šī pārvada slēgšanu,” atzīmē Avotiņš.
Apvienības “Pilsēta cilvēkiem” pārstāvis Armands Būmanis Brasas tilta apkārtni vērtē kā haotisku, jo gājējiem brīžiem nākas iet pa vienu ielas pusi, reizēm pa otru. Līdzīgas problēmas izjūt arī riteņbraucēji. Turklāt ielas segums ir nelīdzens, un tas rada papildu apgrūtinājumu.
Rīgas dome nolēmusi, ka tagadējā tilta vietā būvēs jaunu. Būmanis norāda, ka uz tilta plāno izveidot pilsētai neierasti platas braukšanas joslas, kādas esot raksturīgas ātrgaitas šosejām. Tādējādi Brasas apkaime kļūs skaļāka. Turklāt tilta paplašināšana var apdraudēt blakus esošo liepu aleju.
“Vai mēs, pabeidzot un uzbūvējot to pa platu, daudz ko iegūsim? Savienojumu mēs iegūsim, bet ieguvums apkaimēm būs salīdzinoši mazāks,” skaidro Būmanis.
Rīgas domes Satiksmes un transportu lietu komitejas vadītāja vietnieks Miroslavs Kodis (“Par!/Progresīvie”) skaidro, ka pašlaik norit būvprojekta saskaņošana. Plānots, ka tilta celtniecība notiks divās daļās. Vispirms demontēs esošā tilta vienu pusi. Tas tādēļ, lai saglabātu sabiedriskā transporta kursēšanu. Kad viena tilta puse būs uzbūvēta, tad ķersies klāt otrai.
Saskaņošanas projekts jau vairakkārt ir pagarināts.
Šoreiz Rīgas dome cer to saskaņot līdz jūnijam vai jūlijam, tomēr Satiksmes departamenta pārstāve Lelde Rudzika atzīst, ka precīzu termiņu pateikt nevar, jo saskaņošanas gaitā var rasties grūtības.
Viņa atzīmē: “Pašlaik jau tas ir pārcēlies uz jūniju vai jūliju, bet skatāmies uz to visu optimistiski.”
Jaunais tilts izmaksās 17,2 miljonus eiro. Kodis pauž, ka būvniecībai daļu no naudas plānots aizņemties no Valsts kases, taču Rudzika norāda, ka aizņēmuma avots nav zināms. Arī par braukšanas joslu platumu Rīgas dome precīzu atbildi nedod. Tomēr piebilst, ka tiltam blakus esošā liepu aleja tiks saglabāta. Savukārt par iedzīvotāju neapmierinātību dome norāda, ka vēl jāpaciešas, solot, ka gala rezultāts visiem būs patīkams.
KONTEKSTS:
Pirms 61 gada būvētā Brasas tilta remonts sākts 2019. gada aprīlī. Taču drīz vien darbus nācās apturēt ne tikai atrasto apbedījumu dēļ, bet arī tāpēc, ka tilts izrādījies sliktākā stāvoklī, nekā prognozēts. Līdzās tiltam izveidota pārbrauktuve, bet tiltu bija ļauts šķērsot tramvajam.
Pēc trim cenu aptaujām panākta vienošanās, ka Brasas pārvada pārbūvi turpinās lietuviešu uzņēmums SIA "Kauno tiltai". Tilta pārbūvi bija iecerēts atsākt 2020. gada martā un pabeigt līdz 2022. gada vasarai