Šis ir starptautisks pētījums, kas veikts, lai novērtētu mācību un pedagogu darba vidi. Turklāt šī pētījuma nolūks ir izzināt pašu skolotāju skatījumu uz savu darbu. Trešdien sabiedrība bija iepazīstināta ar šī pētījuma pirmajiem rezultātiem un nākotnē sekos jau nozīmīgāki secinājumi.
LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes profesors Andrejs Geske Latvijas Radio programmā "Pēcpusdiena" norāda, ka Latvijas pedagogi augstu vērtē izglītības iespējas un labprāt apgūst jaunas zināšanas. Salīdzinājumā ar citām valstīm, kuras aplūkotas pētījumā, Latvijā šīs mācības ir salīdzinoši vieglāk pieejamas, un tas sekmē pedagogu pašizglītošanos. Citās valstīs to liedz, piemēram, mācību dārdzība vai to nesaskaņa ar patiesajām nepieciešamībām ikdienas darbā. Tiesa, skolotājiem varētu būt lielāks valsts atbalsts viņu centienos pašizglītoties, norādīja Geske, nenorādot konkrētu veidu, kā to veikt. „Tas nozīmē, ka skolotājiem pašizglītošanās ir augstā prioritātē,” saka Geske.
Cits LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes profesors Andris Kangro raidījumā "Pēcpusdiena" uzsver, ka skolotāju novecošanās nav jaunums. Viņš gan piebilda, ka skolotāju vecums ir tikai četri gadi virs vidējā pedagogu vecuma pētījumā aplūkotajās valstīs. „Mums ir jādomā par jauno skolotāju ieiešanu [skolās],” vienlaikus atzina Kangro.
Viņš norādīja, ka pētījumā nav aplūkota atalgojuma ietekme uz profesiju. Tomēr citi pētījumi apliecinājuši, ka alga nav adekvāta padarītajam.
Arī Izglītības un zinātnes ministrija paziņojumā medijiem norāda, ka Latvijā 89% skolotāju ir sievietes, kas ir augstākais īpatsvars visās pētījuma dalībvalstīs. Vidējais skolotāju vecums ir 47 gadi. Vienlaikus 97% no visiem Latvijas skolotājiem ir vismaz bakalaura grāds, kamēr vidēji dalībvalstīs – 91%.
Savukārt Valsts izglītības attīstības aģentūras direktore Dita Traidās raidījumā "Pēcpusdiena" atzīmēja, ka pētījums jau šobrīd ir apgāzis vairākus mītus par pedagogu profesiju. Piemēram, uzskatu, ka skolotāji ir neapmierināti ar savu profesiju. „Ar savu profesionālo vietu un lomu skolotāji ir apmierināti pat ļoti lielā mērā,” norāda Traidās. Turklāt 92% skolotāji atzīst, ka viņiem patīk savs darbs.
Tiesa, maz skolotāju pauž, ka viņu profesija sabiedrībā ir cienījama. Proti, lai arī skolotājiem savs darbs patīk, viņi jūtas sabiedrības nenovērtēti. „Viņi paši sajūt sevi patiešām labi. Atalgojums nav vienīgais nosacījums, kas viņus notur darbā,” atzīmē Traidās.