Jelgavā Valsts kontroli sagaida ar ierosinājumiem, kā pārkāpumus labāk noslēpt

Jelgavas domes konferenču zālē, kurā Valsts kontroles (VK) vadība uz tikšanos aicināja pilsētas iedzīvotājus un nevalstiskās organizācijas, no vairāk nekā 70 sēdvietām lielāko daļu aizņēma paši domes un to struktūrvienību darbinieki. Noklausījušies valsts galveno auditoru atgādinājumu par pēdējā revīzijā atklātiem izšķērdētiem miljoniem eiro, iespējamos pārkāpumos vainotie pašvaldības kapitālsabiedrību vadītāji un arī domnieki likumpaklausības solījumu vietā pukojās par atklātu konkursu rīkošanu un prātoja, kā braucienus ar dienesta auto padarīt nekontrolējamākus.

„Es pat būtu skarbāka – ja kapitālsabiedrību vadītājs arī pēc revīzijā konstatētā nesaprot atšķirības starp privātajiem un kapitālsabiedrības līdzekļiem, tad, manuprāt, viņu nevarētu atstāt [amatā],” - tā valsts kontroliere Elita Krūmiņa vērtē Jelgavas domes maigumu, izšķērdībā pieķertus pašvaldības uzņēmumu vadītājus sodot vien ar rājienu un nelielu algas samazinājumu uz pāris mēnešiem.

Kā vēstīts, Jelgavas kapitālsabiedrību revīzijās Valsts kontrole atklājusi miljoniem vērtu autobusu pirkšanu bez konkursiem autobusu parkā, privātas garderobes papildināšanu par pilsētas poliklīnikas līdzekļiem, dārgu smaržu un kosmētikas pirkumus lidostās, neesošu darbinieku prēmēšanu slimnīcā un simtiem eiro vērtas vakariņas metropoļu restorānos komandējumos, kuru lietderība ir, mazākais, apšaubāma.

Valsts kontroliere par pieļauto izšķērdību vērš vadības atbildību. Taču revidentu vizītes laikā Jelgavas varas pārstāvjos nemiers vai nožēla par revidentu atklājumiem nebija manāma. Tā vietā, piemēram, deputāts un ilggadējais pilsētas vicemērs Vilis Ļevčenoks (ZZS) rosināja pārņemt pieredzi no Igaunijas. Tur pašvaldību darbiniekiem, ja ar dienesta mašīnu brauc pa pilsētu, atskaitēs tā arī rakstot – pa pilsētu –, nevis norāda konkrētus maršrutus. Tomēr Valsts kontroles vadība atbildēja – kamēr Jelgavā par labu pārvaldību tiks uzskatīts, ka pusotra kilometra maršrutu ceļazīmē var norādīt kā 54 kilometru attālumu, lai darba auto izmantotu privātām vajadzībām, par normatīvu mīkstināšanu nevar būt runas.

„Kad pašvaldības vadība vismaz trīs gadus neatklās gadījumus, kad kapitālsabiedrības vadītājs par kapitālsabiedrības līdzekļiem remontēs savu personīgo automašīnu un tad dokumentos raksta, ka mašīnu izmanto darba vajadzībām, - un tad ieviesīsiet saprātīgu, loģisku un saprotamu limitu, tad mums droši vien nebūs iebildumu,” sacīja Valsts kontroles padomes loceklis Aivars Ērglis.

Lai gan Jelgavas pašvaldība vēl nav ieviesusi visus 14 ieteikumus, ko likumības ieviešanai un izšķērdības mazināšanai apņēmusies pēc pēdējās Valsts kontroles revīzijas, valsts galvenie auditori jau atkal pošas uz Jelgavu.

Taču vispirms zem revidentu lupas jau maijā tiks likta visas valsts un arī Jelgavas atkritumu saimniecība, kas zaļi dzīvot uz atkritumu rēķina ļauj politiķiem tuvu stāvošiem uzņēmējiem.

Saistītie raksti
Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti