Viens no būtiskākajiem jaunā Ceļu satiksmes noteikumu projekta uzdevumiem ir veicināt riteņbraukšanas attīstību, vienlaikus saglabājot drošību uz ceļa un mazinot brīžiem saspīlētās attiecības starp autovadītājiem un riteņbraucējiem.
„Ar šiem noteikumiem mēs esam vienā ziņā vienkāršojuši, radījuši iespēju braukt velosipēdiem brīvāk, cerot uz labāku infrastruktūru. Bet tajā pašā laikā noteikt velosipēdistiem stingrus spēles noteikumus, lai arī viņus varētu ne tikai sodīt, bet viņi zinātu, kas ir viņu pienākums. Šodien daļā no velosipēdistiem valda visatļautība, kas nav pieļaujams. Tas nav vairākums, bet autovadītāji ievēro šo grupu, kas viņus diskreditē,” saka Ceļu satiksmes drošības direkcijas vadītājs Andris Lukstiņš.
"Starp būtiskākajiem jauninājumiem ir priekšlikums ļaut riteņbraucējiem šķērsot neregulētās gājēju pārējas, nenokāpjot no riteņa. Pirms tam gan ir jāapstājas un tālāk jābrauc ne ātrāk, kā iet gājēji. Nesen velosipēdistiem jau tika atļauts šādi šķērsot gājēju pārējas ar luksoforu, un šī pieredze ir izrādījusies veiksmīga,” stāsta CSDD valdes loceklis Jānis Golubevs.
Biežāk būs jālieto arī atstarojošās vestes. Gājējiem tiek piedāvāts tās vilkt, ejot pa tumšiem un nevienmērīgi apgaismotiem ceļiem. Savukārt riteņbraucējiem tās būs obligātas tikai tad, ja velosipēdam nav atstarojošo lukturu gan priekšā, gan aizmugurē. Bērniem, kuri brauc ar velosipēdu, būs obligāti jāliek galvā arī ķiveres.
Tiek piedāvātas arī vairākas jaunas ceļazīmes. Tostarp iebraukšanu apdzīvotajās vietās varētu atzīmēt ar ceļazīmi, uz kuras ir uzzīmēts pilsētas namu siluets, nevis rakstīts pilsētas nosaukums. Latvija ir viena no retajām valstīm, kas šādas zīmes vēl nelieto. Savukārt apdzīvoto vietu nosaukumi tiks rakstīti uz zilām ceļazīmēm.
Ir arī vairāki citi jauninājumi. Tostarp, lai veicinātu elektromobiļu attīstību, tiem varētu ļaut braukt pa sabiedriskā transporta joslu. Tieši tādēļ, ka jauno noteikumu ir tik daudz, tika nolemts izdot Ceļu satiksmes noteikumus jaunā redakcijā, nevis grozīt esošos, saka satiksmes ministrs Anrijs Matīss.
„Tas nenozīmē, ka tie visi ir pilnīgi no jauna un mēs mainīsim braukšanas puses vai tamlīdzīgi, bet šeit ir vesela pakete ar jauniem nosacījumiem, kas, mūsuprāt, uzlabos ceļu satiksmes drošību,” skaidro ministrs.
Amatpersonas sola rīkot plašas sabiedriskas apspriedes par jauno Ceļu satiksmes noteikumu projektu. Iedzīvotāji ir aicināti jau tagad sniegt savus priekšlikumus Satiksmes ministrijai un CSDD.
Ministru kabineta noteikumu projektu „Ceļu satiksmes noteikumi” tiks nodots saskaņošanai ministrijām un ieinteresētajām sabiedriskajām organizācijām. Pēc saskaņošanas noteikumus apstiprinās valdība un to spēkā stāšanās plānota ar 2015.gada 1.janvāri.