Naudu par OCTA iespējams atgūt, ja pēc negadījuma auto īpašnieks sazinās ar Ceļu satiksmes drošības direkciju un uz laiku pārtrauc automašīnas reģistrāciju. Tad varēs atgūt naudu par to periodu, kad mašīnas nebūs reģistrā. To var izdarīt arī pilnvarota persona.
Taču, ja cilvēks pēc nelaimes nonāk reanimācijā un ilgstoši nav komunicējams, tas likumā nav atrunāts, un nauda, kas iztērēta, iegādājoties OCTA, gadījumos, kad avārijā cilvēks ir ļoti smagi cietis, pilnā mērā nav atgūstama.
Tā notika arī ar Ievu, kura augusta sākumā nokļuva nopietnā avārijā. Kravas auto priekšā nobremzēja vieglā mašīna, kravas auto bremzēja, tam sanesa piekabi, un krava uzgāzās Ievas auto virsū. “Pašu avāriju es neatceros, tumša bilde,” atzina Ieva.
Ieva avārijā brīnumainā kārtā izdzīvoja, tomēr traumas ir ļoti smagas. Savukārt automašīnai tajā pašā dienā anulēta atļauja piedalīties ceļu satiksmē.
Policijas Satiksmes uzraudzības un koordinācijas biroja priekšnieks Juris Jančevskis skaidroja, ka gadījumos, ja automašīnai pēc avārijas ir konstatēti smagi bojājumi, policists ir tiesīgs pieņemt lēmumu par tehniskās apskates anulēšanu.
Tālāk informācija nonāk CSDD.
“Tā ir informatīvā atzīme, ka transportlīdzeklis ir tehniski ļoti bojāts. Tā atjaunošana tehniskā kārtībā vai nu nav tehniski iespējama, vai ekonomiski izdevīga. Bet tas nenozīmē, ka transportlīdzeklis ir norakstīts. Tātad cilvēkam ir jāvēršas pie apstrādes uzņēmuma, tas savāc šo mašīnu sev un īpašniekam izsniedz likvidācijas sertifikātu. Šādos gadījumos nekādi nodokļi nav jāmaksā. Apstrādes uzņēmums izdara visu konkrēta cilvēka vietā,” skaidroja CSDD pārstāve Ieva Bērziņa.
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes loceklis Juris Stengrevics skaidroja, ka likumdevējs ir paredzējis vairākus veidus, kā var pārtraukt apdrošināšanu.
Lai to izdarītu, jāpārtrauc transportlīdzekļa reģistrācija vai arī mašīna jānoraksta, jo jābūt pierādījumam, ka šī mašīna vairs netiks lietota.
“Tad no tā brīža, kad pierādījumi tiek saņemti un iesniegums no īpašnieka vai pilnvarotās personas tiek saņemts, tad apdrošinātājs pārtrauc šo apdrošināšanas līgumu,” skaidroja Stengrevics.
Ievas gadījumā pagāja ilgs laiks, kamēr viņa nokārtoja auto likvidācijas sertifikātu, un faktiski viņa samaksāja OCTA par gandrīz diviem mēnešiem, kad automašīnu nelietoja.