Jelgavas novada Līvbērzes pamatskolā mācās 116 skolēni. Tā ir neliela lauku skola, kura vienā no pirmajām ieviesa sociālā projekta "Neklusē" aptaujas mobinga jeb ņirgāšanās atpazīšanai, īpašas šai tēmai veltītas audzināšanas stundas un vēl citus instrumentus. Skolas sociālā pedagoģe, kas ir vēl divu klašu audzinātāja, uzsvēra – rezultāti ir labi.
"Tās klases, kas ir vecākas un ir izgājušas tai metodoloģijai cauri, tām stundām un tām nodarbībām, tad lielākoties tur valda miers un savstarpējs atbalsts. Arī tiem skolēniem, kuri bija mobingoti iepriekš, kādās sākuma klasēs, – viņi zina, ka viņi nav pie tā vainīgi. Ka viņi var meklēt palīdzību, zona, kur to palīdzību meklēt," teica Līvbērzes pamatskolas sociālā pedagoģe Katrīna Ostrovska.
Šis ir trešais mācību gads, kurā skolām pieejams sociālā projekta "Neklusē" speciālistu atbalsts. Šogad to izmantos 54 skolas. Un plāns ir tikai paplašināties.
Jaunākais Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas jeb OECD pētījums par ņirgāšanās izplatību skolās Latvijā piesaukts vairākkārt. Jo tas uzskatāmi iezīmē problēmas apmēru – katrs trešais aptaujātais skolēns Latvijā atzinis, ka ir saskāries ar pazemošanu skolā. Ir arī mobilā lietotne anonīmai sarakstei ar skolas psihologu un attālinātās konsultācijas, kas ir īpaši pieprasītas.
"Skolu pedagogi un psihologi ir teikuši, ka arvien vairāk skolēni vēršas pēc palīdzības un sarunas. Un skolu psihologi atzina, ka šī pāreja uz digitālo vidi, ka arī skolu psihologi sniedz konsultācijas "Zoom" vidē, tas ir atvēris lielu daļu skolēnu, jo nav vairs tās stigmas, – kā es iešu uz to psihologa kabinetu?" atzina sociālā projekta "Neklusē" līdzdibinātāja Marika Andžāne.
Projekts "Neklusē" skolām ir pieejams bez maksas, vairāki materiāli par to, kā rīkoties, ja kādu apceļ, kā to atpazīt un kā palīdzēt, atrodami arī internetā. Speciālistu sagatavotās audzināšanas mācību stundas daudz veltītas tiem skolēniem, kas nav ne varmākas, ne cietušie, bet ir tā saucamie vērotāji. Tieši viņi var iestāties par cietušo, palīdzēt cietušajam un darīt zināmu pāridarītājam savu nostāju.