4. studija

Kāpēc ķīmiskā tīrītava liek vilties dārga kašmira džempera īpašniecei?

4. studija

Kāpēc, iegādājoties bojātu gāzes balonu, par tā nomaiņu klientam jāmaksā pašam?

Kāpēc autovadītājs par vienu pārkāpumu var saņemt sodu neskaitāmas reizes?

Autovadītājs par braukšanu bez OCTA dienas laikā saņem trīs sodus – par kopumā 1050 eiro

Kāds autovadītājs par braukšanu pa Latviju bez OCTA polises dienas laikā saņēmis vairākus sodus par kopējo summu 1050 eiro. Polises neesamību fiksēja vidējā ātruma kontroles radari, kas pamazām parādās uz Latvijas autoceļiem.

Pirmā mēneša dati, kopš Latvijā tika uzstādīti vidējā ātruma kontroles radari, liecina, ka no 2500 fiksētajiem pārkāpumiem vairāk nekā 800 bija par braukšanu bez OCTA polises un apmēram 400 – par braukšanu bez derīgas tehniskās apskates.

"Mēs redzam to, ka braukšana bez OCTA un braukšana bez tehniskās apskates ir noteikti plašāk izplatīta, nekā mums likās līdz šim, jo līdz šim mūsu dati parāda, ka bez OCTA brauc apmēram 2% autovadītāju, un tad šeit pirmajos datos no šiem vidējā ātruma fotoradariem mēs redzam, ka tas procents ir stipri augstāks – tie varētu būt 3–4 vai pat visi 5%," atzina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Un šie ir dati tikai no dažiem uzstādītajiem radariem. Tātad puse no fiksētajiem sodiem ir par atļautā braukšanas ātruma neievērošanu, bet otra puse – par braukšanu bez OCTA un tehniskās apskates. Viens no iemesliem ir tas, ka cilvēki vienkārši aizmirst iegādāties OCTA polisi, it sevišķi, ja to iegādājas uz īsu termiņu – vienu mēnesi.

"Es domāju, ka tā var būt viena no problēmām, ka cilvēks pērk uz mēnesi un aizmirst nopirkt uz nākamo mēnesi, bet mēs tikko arī paskatījāmies tīri aptaujas veidā, ka aptuveni 25% cilvēku neieliek nekur to ķeksi, lai saņemtu atgādinājumu, un tā ir problēma, jo tos ķekšus mēs varam ielikt visur kur – tos atgādinājuma ķekšus – gan "e-CSDD", gan pie apdrošinātājiem, gan apdrošināšanas brokeriem.

Nu liekam tos ķekšus un saņemam tos atgādinājumus, jo, kā mēs zinām, tad tie sodi par braukšanu bez OCTA vai bez tehniskās apskates ir vairāk nekā nopietni," norādīja LTAB vadītājs.

Iespējams, transportlīdzekļu vadītāji nezināja, ka vidējā ātruma radari pārbauda ne tikai ātrumu, tāpēc arī ir fiksēti tik daudz pārkāpēju, bet, lūk, kāds ir sods par braukšanu bez OCTA polises:

  • Mopēda vadītājam: 30–55 eiro;
  • Cita transportlīdzekļa vadītājam: 85–120 eiro;
  • Kravas automobiļa un autobusa īpašniekam: 400–700 eiro;
  • Tirdzniecības uzņēmumam (fiziska vai juridiska persona): 350–650 eiro.

Savukārt par braukšanu bez tehniskās apskates ir jārēķinās ar sodu 55 līdz 120 eiro apmērā. Kamēr daļa autovadītāju par to mēdz aizmirst un arī neuzskata par vajadzīgu atzīmēt, lai tiek sūtīti atgādinājumi, citi vienkārši ignorē šos noteikumus.

"Pirmais aspekts ir, ka vidējā ātruma kontroles radari fiksē katru transportlīdzekli, kas iebrauc attiecīgajā zonā, un pārbauda ne tikai ātruma pārkāpējus, bet katru transportlīdzekli – vai ir OCTA apdrošināšanas polise, vai derīga tehniskā apskate, neskatoties uz to, vai ir ievērots atļautais braukšanas ātrums. Kas attiecas uz stacionārajiem fotoradariem, tad, ja tiek pārkāpts atļautais braukšanas ātrums un radars to fiksē, tad arī sistēma pārbauda, vai attiecīgajam transportlīdzeklim ir OCTA un tehniskā apskate," skaidroja Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Komunikācijas departamenta vadītājas vietnieks Mārtiņš Mālmeistars.

Tātad – ikdienas režīmā stacionārie radari fiksē ātrumu un, ja tas tiek pārsniegts, tad tiek pārbaudīta arī OCTA un tehniskā apskate, savukārt vidējā ātruma kontroles radari fiksē visu.

Un – lūk, kādā neapskaužamā situācijā nokļuvis autovadītājs Toms:

"Ar savu auto devos no Aglonas uz Rīgu. Pagāja pāris dienas, un saņēmu 3 sodus par to, ka beigusies OCTA. Katrs sods – 350 eiro, kopā 1050 eiro. Par vienu sodu būtu gatavs piekrist, jo tomēr mana vaina, taču trīs sodi neliekas pareizi. Sāku pētīt, kā atrisinājušās līdzīgas situācijas, un neviena tiesas prāva nav beigusies ar vairākkārtīgi piemēroto sodu atcelšanu! Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību politikas apakškomisijā jau ir skatīts jautājums par to, kā risināt vairākkārtīgu sodīšanu par vienu pārkāpumu, taču pagaidām rezultāta nav. Vēlos, lai šis "veiksmīgais biznesa plāns" iegūtu lielāku sabiedrības un varas uzmanību."

LTAB vadītājs atzina, ka "4. studijas" skatītājs ir pacēlis problēmu, par kuru politiķi zina un pavasarī par to bija diskusijas vienā no Saeimas komisijām.

"Ātra risinājuma, kur ātri izlemt, kā šo situāciju mainīt, nebija, jo tur ir jāpamaina likums, jo saskaņā ar likumu – trīs reizes pārkāpi, trīs sodi. Cilvēciski pilnīgi skaidrs, ka tas, manuprāt, pareizi un labi nav. Tur būtu jāmeklē kāds risinājums – vai nu kā cilvēku ļoti ātri informēt, vai tas ir viens sods vienā dienā, vai kas tamlīdzīgs, bet katrā ziņā situācija nav patīkama, un tā situācija, manuprāt, nav pareiza un būtu maināma," atzina Abāšins.

CSDD pārstāvis piebilda: "Arī mūsu speciālisti piedalās šajās darba grupās, kurās tiek diskutēti šie jautājumi. Pagaidām es tādu kopīgu pozīciju – jā vai strikti nē, nevaru paust, jo neesmu deleģēts paust CSDD kopējo viedokli šajā jautājumā, bet skaidrs ir, ka šis jautājums likumiski normatīvajos aktos ir jāsakārto un tā sodu piešķiršana par atkārtotiem pārkāpumiem būtu jāpārskata."

Tātad par šo jautājumu vēl tiks lemts, bet pagaidām kārtība ir tāda, ka par vienu pārkāpumu var piestādīt kaut desmit sodus vienā dienā.

 Bet ir arī citi gadījumi, kad braukšana bez OCTA polises var izrādīties ārkārtīgi dārga. Pērn ir izraisīti 428 ceļu satiksmes negadījumi ar transportlīdzekli, kuram nav bijis derīgas OCTA polises, un aptuveni 100 gadījumos nav bijis arī  derīgas tehniskās apskates, turklāt vēl transportlīdzekļa vadītājs bijis alkohola reibumā. Šajos gadījumos jārēķinās ar nopietnām sekām.

"Viņu vietā cietušajiem samaksā, attiecīgi, tāds garantiju fonds. OCTA sistēmā eksistē tāds garantiju fonds, kas viņu vietā samaksā cietušajiem, lai cietušie neciestu vēl vairāk, ka nesaņemtu kompensāciju, un tad notiek sliktā lieta, ka šis garantijas fonds iet atpakaļ pie šiem cilvēkiem, kuriem OCTA nav bijusi, un saka – atdodiet naudu," stāstīja LTAB valdes priekšsēdētājs.

Vidēji viena negadījuma atlīdzības summa ir 1700 eiro, bet ir negadījumi, kad atlīdzināmā summa ir mērāma desmitos un simtos tūkstošu eiro, un tad parādsaistības var iestāties uz visu mūžu.

Ir skaidrs, ka kontrole ir kļuvusi krietni stingrāka un braukšana bez OCTA polises un bez tehniskās apskates var izrādīties ļoti dārga, īpaši, ja tiek izraisīts ceļu satiksmes negadījums. Turklāt vienas dienas laikā par braukšanu bez OCTA polises vai bez tehniskās apskates var piemērot vairākus sodus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti