Rīgas tilti
Balstoties uz tiltu stāvokļa novērtējumu galvenajās inspekcijās, kas notiek reizi piecos gados, Rīgas domes Satiksmes departamenta pārbaudēs secināts, ka 99 tilti ir apmierinošā, 25 - labā, bet tikai viens teicamā stāvoklī. Būvniecības valsts kontroles biroja (BVKB) vadītāja Svetlana Mjakuškina Latvijas Radio norādīja, ka
kritiskā stāvoklī ir arī Vanšu tilts un Zemitāna tilts.
BVKB eksperti apsekojuši abus tiltus, konstatējot, ka to tehniskais stāvoklis ir kritisks - notiek deformācija, korozija dzelzsbetona konstrukcijās un citas neatbilstības. Mjakuškina uzsvēra, ka šādas problēmas nerastos, ja tiltus regulāri uzturētu, labojot arī sīkus defektus, kuri nākotnē kļūst par lielākām problēmām.
Departamenta pārstāve Una Ahuna-Ozola norādīja, ka šobrīd ir izsludināts iepirkums par Brasas tilta pārbūves būvdarbiem.
Kā skaidroja departamentā, "apmierinošs" nozīmē to, ka tilta stāvoklis no nestspējas viedokļa ir drošs, bet tā ilgmūžības saglabāšanai jānovērš konstatētie defekti. Tāpēc atsevišķiem objektiem, kuru stāvoklis ir apmierinošs, patlaban tiek izstrādāti atjaunošanas būvprojekti.
Arī Vanšu, Zemitāna un Gaisa tilts pēc ekspertīžu rezultātiem vērtējami kā apmierinošā stāvoklī esoši.
Ahuna-Ozola pastāstīja, ka pēc Būvniecības valsts kontroles biroja norādēm, Jorģa Zemitāna tiltam patlaban tiek veikta padziļināta tehniskā izpēte, lai novērtētu tā nestspēju. Savukārt attiecībā uz Vanšu tiltu tiek gatavota nepieciešamā dokumentāciju, lai izsludinātu iepirkumu par tilta pārbūves projektēšanu. "Tieši padziļinātā izpēte ir pirmais darbs, kas jāveic, uzsākot projektēšanu," skaidroja dienesta pārstāve. Iepirkumu plānots izsludināt jau šogad.
Tikmēr kā teicams novērtēts gājēju tuneļa un kāpņu stāvoklis Krasta ielā.
Valstī teju puse tiltu sliktā stāvoklī
Tajā pašā laikā valstī no 969 valsts pārziņā esošajiem tiltiem gandrīz puse ir sliktā vai ļoti sliktā tehniskā stāvoklī, liecina "Latvijas Valsts ceļu" (LVC) informācija par pērn veikto tiltu inspekciju datiem.
Vairāk nekā trešdaļas jeb 34,9% tiltu tehniskais stāvoklis ir vērtējams kā slikts, bet 12,1% tiltu - kā ļoti slikts. Dati liecina, ka sliktākā stāvoklī ir tilti uz valsts vietējiem un reģionālajiem autoceļiem, labākā - uz valsts galvenajiem autoceļiem.
LVC informēja, ka pēdējo vairāk nekā 20 gadu laikā valsts autoceļu tīklam nav pietiekama finansējuma, tādēļ ir uzkrājies darbu deficīts 170 miljonu eiro apmērā.
BVKB vadītāja Latvijas Radio teica, ka nav pietiekamas informācijas, lai apgalvotu, ka uz Latvijas tiltiem atrasties nav droši. Tajā pašā laikā, pēc viņas teiktā, "nevajadzētu uzskatīt, ka traģēdijas ir kaut kas tāls, kas mūs neskar".
Šogad valsts ceļu tīklā būvdarbi plānoti uz 33 tiltiem, daļa no tiem ir pārejoši objekti – remontdarbi ir uzsākti pērn, bet pabeigti tiks šogad. No šiem 33 tiltiem septiņi tiek pārbūvēti, savukārt pārējie tiek atjaunoti, trīs gadījumos tilta vietā tiek likta dzelzsbetona caurteka. Lielākie tiltu būvniecības objekti valsts autoceļu tīklā šogad:
- tilts pār Daugavu uz Daugavpils apvedceļa (Kalkūnos);
- tilts pār Aivieksti uz Daugavpils šosejas (Pļaviņas);
- Kaķupītes caurteka uz Vidzemes šosejas (Vaive);
- tilts pār Abavu Rendā (autoceļš P120).
Jau ziņots, ka Vanšu tiltam Rīgā šogad martā daļēji bija nobrukušas ar vienām kāpnēm saistītās konstrukcijas. BVKB tai pašā mēnesī paziņoja, ka gan Vanšu, gan Zemitāna tiltam ir jāveic padziļināta tehniskā izpēte, lai novērtētu tiltu nestspēju.
Diskusija par tiltu tehnisko stāvokli seko traģēdijai Itālijā, kur, sabrūkot Morandi tiltam Dženovā, bojā gāja vairāki desmiti cilvēku.