Panorāma

Panorāma

Panorāma

Vadības maiņa FKTK

Sāks projektēt «Rail Baltica» centrālo posmu

Sāks divu «Rail Baltica» posmu projektēšanu Latvijā – sagaida sabiedrības iesaisti

Piektdien, 5. jūlijā, parakstīts līgumus par divu dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” trases posmu projektēšanu un sāksies pirmie detalizētās projektēšanas darbi, kuru laikā pašvaldības un nevalstiskās organizācijas vēl varēs iesaistīties un koriģēt plānu, intervijā Latvijas Radio pastāstīja “Rail Baltica” reģionālais vadītājs Ģirts Bramans.

Līgumu parakstīšana ļaus sākt darbu izcilai starptautiskai inženieru komandai, un darbi turpināsies divus gadus.

"Rail Baltica"

"Rail Baltica" ir dzelzceļa transporta projekts, kura mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļu tīklā, un tas šobrīd aptver četras Eiropas Savienības valstis – Poliju, Lietuvu, Latviju un Igauniju. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, vairāk nekā 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā. 

Projektā plānots līdz 2019. gadam pabeigt gatavošanos darbus, lai varētu sākt priekšdarbus dzelzceļa līnijas būvprojektēšani un zemju atsavināšanai, 2020. gadā – būvniecības procesu, bet 2026. gadā jau atklāt savienojumu Tallina-Rīga-Kauņa, bet 2030. gadā – savienojumu ar Varšavu.

"Rail Baltica" dzelzceļa līnijas apstiprinātā trase šķērsos Latvijas teritoriju 263 kilometru garumā un stiepsies cauri Latvijai, skarot Salacgrīvas, Limbažu, Sējas, Inčukalna, Ropažu, Garkalnes, Stopiņu, Salaspils, Ķekavas, Baldones, Iecavas, Olaines, Mārupes, Bauskas novadu un Rīgas pilsētas pašvaldības teritoriju.

Vienīgais tunelis Torņakalna stacijā

Projektēšana sāksies “Rail Baltica” pamattrasē Latvijā – centrālajā posmā caur Rīgu, kā arī posmā Vangaži–Salaspils–Misa, kopumā 123 kilometru (km) garumā, informēja  AS "RB Rail".

Projektēšanas laikā būs ciešāka sadarbība ar pašvaldībām un nevalstiskajām organizācijām, iepriekš bija apstiprināta trases bāze, kas ir pamats detalizētiem projektēšanas darbiem. Bet projektēšanas laikā būs apakškārtas, kur projektētājiem būs jautājumi, esam gatavi runāt ar sadarbības partneriem, un gaidām sabiedrības iesaisti, sacīja Bramans.

Būvprojektēšanas darbus un autoruzraudzības pakalpojumus “Rail Baltica” dzelzceļa līnijas posmā caur Rīgu veiks divu spāņu uzņēmumu konsorcijs, kas sastāv no “IDOM Consulting, Engineering, Architecture” (IDOM) un “Ingenieria y Economia del Transporte” (INECO). Kopējā līguma summa ir 12,99 miljoni eiro, informēja “RB Rail”.

Dzelzceļa posma paredzamais garums ir 56 km. Tas sastāv no trim apakšposmiem: Upeslejas–Rīgas Centrālā stacija, Torņakalns–Imanta un starptautiskā lidosta “Rīga”–Misas upe. Saskaņā ar sākotnējo detalizēto tehnisko izpēti paredzēts, ka šajā posmā būs 30 ceļu un dzelzceļu pārvadi, 4 tilti, 13 gājēju un 4 dzīvnieku pārejas.

Pie Torņakalna stacijas, kur ir visšaurākais "Rail Baltica" posms, būvēs vienīgo, aptuveni 400 metru garu, tuneli.

Tas nozīmē, ka vilcieni no Jelgavas uz Rīgu kursēs tāpat kā līdz šim, bet "Rail Baltica" brauks caur tuneli, zem esošajām sliedēm. Torņakalna tuneļa izbūvi iesaistītie sauc par lielāko izaicinājumu.

"Šis ir ļoti sarežģīts projekts. Mēs strādāsim pilsētā, pilsētas centrā. Šajā projektā iesaistīti ļoti daudzi, un tas ietekmēs ļoti daudzu cilvēku dzīves," stāstīja IDOM izpilddirektors Alvaro Rejs.

Arī tilts Salaspilī sarežģīts projekts

Otrajā "Rail Baltica" posmā Vangaži–Salaspils–Misa būvprojektēšanas un autoruzraudzības darbus veiks uzņēmumu apvienība “Egis Rail S.A.”, “DB Engineering & Consulting GmbH” un SIA "Olimps". Kopējā līguma summa ir 12,02 miljoni eiro.

Projektējamā posma paredzamais garums ir 67 kilometri. Paredzēts, ka šajā posmā būs 33 ceļu un dzelzceļu pārvadi, kā arī savienojums ar “Rail Baltica” intermodālo loģistikas centru Salaspilī un infrastruktūras apkopes punktu Vangažos. Paredzēta arī 3 dzīvnieku pāreju un 11 tiltu izbūve, tai skaitā ~1,3 km gara tilta celtniecība pār Daugavu Salaspils un Ķekavas novadā.

Arī Salaspilī, pār Rīgas HES ūdenskrātuvi, iecerētais dzelzceļa tilts būs liels, tehnoloģiski sarežģīts projekts.

Neiztiks arī bez īpašumu atsavināšanas, tostarp jau projektēšanas laikā plānots nojaukt vienu dzīvojamo māju.

Pašmāju uzņēmums SIA "Olimps" tik vērienīgā projektā piedalās pirmo reizi, un bez viņu ieguldījuma neiztikt. "Mūsu pienesums projektam būs visu projektu saskaņošana, projekta ieviešana šeit, Latvijā, atbilstoši mūsu noteikumiem un likumam," piebilda SIA “Olimps” projektu vadītājs Sergejs Ignatenko.

Šo būvprojektu finansējumu 85% robežās nodrošina Eiropas Savienības infrastruktūras savienošanas instruments, bet atlikušo daļu – Latvijas valsts budžets.

Bramans Latvijas Radio pastāstīja, ka šonedēļ arī izsludināts iepirkums projektēšanas darbiem diviem trases posmiem pārējā Latvijas teritorijā – līdz Lietuvas un līdz Igaunijas robežai. Būvdarbus plānots uzsākt 2023. gadā.

Saistītie raksti
Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti