Īstenības izteiksme 15 minūtēs

Farmācijas neredzamā vara: Izdevīgāko zāļu meklējumi - dzīvības jautājums

Īstenības izteiksme 15 minūtēs

Farmācijas neredzamā vara: Zāļu cenu salīdzinājums Baltijas valstīs

Pārdotākās bezrecepšu zāles: lietojam populārāko, reizēm dārgāko, ne vajadzīgo

Pārdotākās bezrecepšu zāles: izvēlamies reklamēto un reizēm dārgāko

Vai mēs izvēlamies bezrecepšu zāles vai zāles izvēlas mūs? No kurienes mums, nespeciālistiem, galvā mēdz uzplaiksnīt skaidra atbilde, kura tablete jāiedzer, "lai vēders smaguma sajūtu nezin", kas "iedarbojas tieši uz locītavām" un kas atjauno atmiņu. Sabiedrisko mediju rubrikas "Farmācijas neredzamā vara" stāsta galvenais "varonis" šoreiz ir pārdotāko bezrecepšu zāļu tops.

Latvijā 25 pērn pārdotāko bezrecepšu zāļu tops, kas balstās Zāļu valsts aģentūras (ZVA) datos, labi parāda mūsdienu cilvēka problēmas. "Tās ir galvassāpes un muguras sāpes, kas bieži vien ir lielas emocionālas spriedzes darbā un dzīvesveida dēļ," ģimenes ārste Ilze Aizsilniece piemin arī saaukstēšanos un citas akūtas saslimšanas.

"Ibumetin" – jau gadiem topa līderis

Topa līderis ir zāles "Ibumetin", kas popularitātes virsotnē Latvijā jau gadiem. Pērn to realizācijas apjoms mūsu zemē sasniedza 3,5 miljonus eiro, apgrozījumu audzējot par 13%. Taču kas tad īsti ir "Ibumetin"? Tās ir zāles, kuru darbīgā jeb aktīvā viela ir ibuprofen, tāpēc tās līdz pret sāpēm un iekaisumu.

"Vai tas ir oriģinālpreparāts? Nē, tas nav. Vai kāds vispār uz šīs pasaules vēl vispār atceras, kas ir "Ibumetīna'' māte, tā teikt? Viņas nav tirgū nemaz," ZVA vadītāja vietnieks Jānis Zvejnieks teic: ne visi to zina -"Ibumetin'' ir tikai viens no analogiem, līdzvērtīgiem medikamentiem

Tomēr šo zāļu tablešu cena ir viena no augstākajām analogu zāļu vidū, ja pērk mazos iepakojumos. Desmit tablešu iepakojums ar 400 miligramiem aktīvās vielas tabletē parasti maksā ap 1,9 vai diviem eiro, ja nav īpašas akcijas.

Zāles, kas satur aktīvo vielu ibuprofenu (daudzums iepakojumā iespējami līdzīgs populārāko zāļu iepakojumam, ZVA norādītā maksimālā iespējamā cena aptiekā)

Dažas citas ibuprofenu saturošas zāles ir lētākas, piemēram, Latvijā var nopirkt Somijā ražotas zāles par 1,3 eiro.

Kāpēc tās neizvēlas tik bieži, uzrunātie speciālisti atbild vienoti, arī ģimenes ārste Ilze Aizsilniece:  "Tur ir pilnīgi skaidrs: tā ir reklāma. Tas ir viens no dārgākajiem ibuprofēniem, bet tur strādā reklāma."

Farmācijas milzis "Takeda" "Ibumetin" zīmolu Latvijā gadiem neatslābstoši reklamējis.

Pārdotāko bezrecepšu topa pirmajā vietā šīs zāles ir arī Igaunijā un Lietuvā. Tiesa, interesanti, ka igauņi divdesmitniekā ierindojuši arī divas citas lētākas ibuprofenu saturošas zāles.

*Datos par Lietuvu zālēm "Ibumetin" un "IBUPROM" ir dažādi iepakojumi.

Ar kombinētām zālēm jāuzmanās

Taču kopumā Latvijas pārdotāko bezrecepšu zāļu sarakstā nav daudz zāļu, kurām ir lētākas alternatīvas tieši ar to pašu aktīvo vielu. Taču dažām zālēm ir. Piemēram, Latvijā izgudrotajam oriģinālajam medikamentam "Mildronāts". Kad šīm zālēm beidzās patenta aizsardzības termiņš, cits vietējais ražotājs sāka ražot zāles ar to pašu aktīvo vielu meldoniju, un tās ir lētākas.

Taču, kāpēc "Mildronāts" ir pārdotāko bezrecepšu zāļu topa desmitajā vietā? Var pieļaut, ka sava loma ir pērn plaši izskanējušajam dopinga skandālam.

Zemāk šajā topā ir saaukstēšanās simptomu mazinātāji zāles "Theraflu ND" un "Daleron Cold 3". Šo zāļu pārdošanas apmēri rosina jautājumu – vai tiešām visi pircēji cieta no simptomiem, kam tās domātas.

Attēlā Agnese Ritene
"Tur ir attiecīgi farmaceita darbs un uzdevums izjautāt, kādi vēl simptomi ir pacientam. Jo "Daleron" un "Theraflu" ir kombinēti preparāti, kas ir gan pret temperatūru un sāpēm, gan pret iesnām un klepu. Tāds vesels komplekss sastāvs. Ja pacientam ir tikai temperatūra, pietiek ar paracetomolu vai ibuprofēnu saturošu preparātu," skaidro "Centra aptiekas" Tukumā vadītāja farmaceite Agnese Ritene.

 

Arī ģimenes ārste Ilze Aizsilniece norāda: ja cilvēks ir akūti saslimis, labāk dzert tīras zāles, nevis kombinētās. Turklāt ir vēl kāds būtisks aspekts, kas jāzina: "Lai nebūtu tā, ka citromonu dzer vienlaicīgi ar "Theraflu". Veselībpratība, zināšanas par savu veselību, ka zāles ar diviem vai trim dažādiem nosaukumiem var saturēt vienu un to pašu vielu, un ļoti ātri var pārdozēt zāles."

Bezrecepšu zāļu saraksts arī atklāj ātrā un darbīgā cilvēka sindromu, kuram nav laika padomāt par sevi un savu veselību, tāpēc cenšas nomākt simptomus.

Pārsteidz aspirīna pārdošanas apjomi

Dažu zāļu klātbūtne pārdotāko bezrecepšu zāļu topā uzdod papildu jautājumus. Vai tiešām visi tie daudzie cilvēki, kas pirkuši, piemēram, aspirīnu "Thrombo ass" trombu profilaksei, pirms tam konsultējušies ar ārstu. Tas būtu jādara, saka Latvijas Universitātes (LU) pasniedzēja, klīniskā farmaceite Inese Sviestiņa.

Zāles, kas satur aktīvo vielu acetilsalicilskābi (daudzums iepakojumā iespējami līdzīgs populārāko zāļu iepakojumam, ZVA norādītā maksimālā iespējamā cena aptiekā)

"Mani izbrīna sarakstā esošais aspirīns. Es ļoti gribētu cerēt, ka visi pārdošanas gadījumi ir bijuši saskaņoti ar kardiologu. Ka nav bijis tā, ka cilvēks pats atnāk iegādāties bezrecepšu aspirīnu, un [mēģina] kaut ko uzlabot savā sirds veselībā.

Jo patiesībā tad viņš var nodarīt sev milzīgu kaitējumu, kur nepareizi un ilgstoši lietojot vairs neviens speciālists īsti nepalīdzēs," stāsta Sviestiņa.

Attēlā Jānis Zvejnieks
Tāpat nevajadzētu aizrauties ar pašārstēšanos, sev nozīmējot zāles smaguma sajūtu likvidēšanai kuņģī un citos orgānos. Ja simptomi ir bieži, jānoskaidro, vai te nav kāda bīstamāka kuņģa zarnu trakta saslimšana. Vēl cits jautājums, kāpēc pārdotāko medikamentu vidū ir tieši zāles ar konkrētu stiprumu, saka klīniskā farmaceite.

"Vai tiešām vienmēr un uzreiz vajag ar lielāku aktīvās vielas daudzumu. Vienalga, vai tas ir gēls vai tablete vai injekcija. Tas tomēr ir jāpasaka speciālistam," spriež Sviestiņa.

Pārdotāko bezrecepšu medikamentu topa augstā – ceturtajā – vietā ir "Voltaren Emulgel" gels locītavu un muskuļu sāpēm tieši ar 23,2 miligramu uz gramu aktīvās vielas daudzumu. Lai arī aptiekās ir pieejamas zāles ar mazāku aktīvās vielas daudzumu, tos izvēlas retāk. Jānis Zvejnieks no ZVA nosmej - nevarēja nepamanīt šo zāļu reklāmu.

"Nu "Voltaren" superīga reklāma, gan jau paši esat atskatījušies un apnikusi tā reklāma. Bet, ja pensionārs grib dejot, tad vienīgā izvēle ir "Voltaren"," vērtē Zvejnieks.

 

Zāles, kas satur aktīvo vielu omeprazolu (daudzums iepakojumā iespējami līdzīgs populārāko zāļu iepakojumam, ZVA norādītā maksimālā iespējamā cena aptiekā)

Ne visām zālēm vajag reklāmu 

Bezrecepšu zāļu tops arī liecina, ka ne visām zālēm reklāma ir ļoti nepieciešama. Piemēram, zāles "Citramon P", kas ir pretsāpju, pretdrudža un pretiekaisuma līdzeklis. Zvejnieks saka īsi: "Citramons" ir vēsture. "Citramons ir iegājies, citramons tiešām vēl no padomju laika ir iegājies."

Kombinētās zāles, kas satur aktīvo vielu acetilsalicilskābi, paracetamolu, kofeīnu (daudzums iepakojumā iespējami līdzīgs populārāko zāļu iepakojumam, ZVA norādītā maksimālā iespējamā cena aptiekā)

Līdzīgi ir arī ar zālēm "Tavegyl", kas atvieglo alerģiskas reakcijas. Farmaceite Agnese Ritene gan esot bijusi nedaudz izbrīnījusies, tieši šīs zāles ieraugot sarakstā:

"Tagad jau ienākuši jaunākās paaudzes dažādi antihistamīni, kuriem ir mazākas blakusparādības. "Tavegyl" ir par pieejamu cenu. "Tavegyl" un arī "No-Spa" ir vieni no tādiem [medikamentiem] ar senu vēsturi."

Vēl arī bezrecepšu zāļu topā ir divas zāles magnija deficīta ārstēšanai – "Magne B6 premium" un "Magne B6”. ""Magne B6" arī ļoti bieži dakteri iesaka magnija deficīta gadījumā, lai stresu samazinātu, gan muskulatūru atslābinošā efekta dēļ," piebilda Ritene.

Tāpat arī sarakstā ir, piemēram, homeopātiskās zāles "Oscillococcinum" gripas profilaksei. Arī zāles "Actovegin Forte", kam jāuzlabo skābekļa uzņemšana un kas izpelnās dažādas atsauksmes, saka ģimenes ārste Aizsilniece. ""Actovegin", par kuru efektivitāti pasaule strīdas."

Tops, visticamāk, liecina par pašārstēšanos

Tomēr, kurš populārās bezrecepšu zāles ir ieteicis: ārsts, farmaceits vai tās sev nozīmējis pats pacients? Ja tā – pēc kā pacients vadās?

Attēlā Ilze Aizsilniece
Bezrecepšu zāļu tops, visticamāk, liecina par pašārstēšanos, kas pati par sevi nav nekas slikts, taču ar piebildi – ja ir veselībpratība, tā saka ģimenes ārste Ilze Aizsilniece.

Viņa arī piemin Nīderlandes piemēru: "Holandieši vai nīderlandieši vispār ir ļoti racionāli. Arī aizejot pie ārsta, ja ārsts ko iesaka, viņi jautā, vai tas ir vajadzīgs, vai es nevaru bez tā iztikt, vai tas pašlimitējoši. Bet tas ir saistīts ar izglītošanu skolās".

Klīnisko farmaceiti Sviestiņu uzmanīgu dara tas, ka pārdotāko bezrecepšu zāļu topa pirmajā desmitniekā ir trīs pretsāpju medikamenti.

"Te būtu jautājums aktuāls, cik ilgi viņi lieto šādas pretsāpju zāles, noteikti būtu jautājums farmaceitam, vai viņi vispār pajautā aptiekā, ja cilvēks nāk pēc kāda pretsāpju medikamenta, kāpēc viņš lieto, vai viņš vispār ir bijis pie ārsta, jo sāpes ir simptoms – sāpes norāda, ka kaut kur ir problēma; tikai maskējot simptomu, mēs nelikvidējam pašu pamatproblēmu. Vai nenotiek aizraušanās ar pretsāpju zāļu lietošanu. Kāda ir tā informācija, ko sniedz farmaceits," saka Sviestiņa.

Attēlā Inese Sviestiņa

Bezrecepšu zāļu un uztura bagātinātāju lietotāja portretu Latvijā pētījusi Rīgas Stradiņa universitātes pasniedzēja Ieva Salmane-Kuļikovska, gatavojot promocijas darbu doktora zinātniskā grāda iegūšanai medicīnas socioloģijā.

"Bezrecepšu zāļu lietošana bija raksturīga vairāk sievietēm, gados veciem indivīdiem, mājsaimniecībās, kurās ir mazāks ģimenes locekļu skaits. Pensionāru vidū un arī tādu cilvēku [skaitā], kuru ģimenes stāvokli var raksturot kā šķirtenes, atraitnes," stāsta Salmane-Kuļikovska.

Arī ārvalstīs sievietes lietojot vairāk gan recepšu, gan bezrecepšu zāļu, tomēr Latvijas specifika ir vecāka gadagājuma cilvēki šo zāļu lietotāju pulkā. Citur tas nav tik izteikti.

Mārketingam liela ietekme uz patēriņu

Ieva Salmane-Kuļikovska norāda: ja cilvēkam pajautātu, vai viņu ietekmē reklāma, visticamāk, viņš atbildētu, ka ne. Taču pētījumi atklāj, ka patērētājus uz pārdošanu vērstās komerciālā informācija ietekmē gan. Tam, ka mārketingam ir ietekme, atzīst arī Latvijas Universitātes Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes asociētā profesore Anda Batraga.

"Mārketings ir šodienas konkurences situācijā viens no būtiskākajiem nosacījumiem. Kā mēs saprotam, tas aptver ļoti sarežģītu lēmumu pieņemšanu. Mārketings nav interpretējams tikai kā reklāma, jo šie lēmumi ir vadīšanas, cenu, pētījumu un citu jautājumu kontekstā," saka Batraga.

Turklāt reklāmdevēji lieliski saprot, ka ne jau līdzeklis jāreklamē, bet gan risinājums, uzsver medicīnas socioloģe Ieva Salmane-Kuļikovska. Veselībai mūsdienu patērētājsabiedrībā ir liela vērtība, jo tā dod iespēju pilnvērtīgi pildīt sociālo lomu.

Attēlā Ieva Salmane-Kuļikovska
"Ļoti interesanti ir pētījumi par līdzekļiem, kas novērš gremošanas traucējumu simptomus. Vēdera traucējumi lielā mērā ir kas tāds, kam cilvēks spiests pakļauties, viņam tajā brīdī nav kontroles pār savu ķermeni, tas rada neērtības, mulsuma sajūtu, kontroles zudumu. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc cilvēks iegādājas zāles, lai tiktu ar visai neērtajām sajūtām galā, lai atgūtu kontroli pār savu dzīvi, pār savu ķermeni, pār savu iespēju sociālo lomu atjaunot. Protams, ja kaut kur palicis atmiņā vai dzirdēts zāļu nosaukums, tā ļoti bieži ir pirmā patērētāju izvēle," lēsa Salmane-Kuļikovska.

Farmācijas uzņēmumi ik gadu tērē milzu naudu, lai apziņā iespiestos zīmola nosaukums kā problēmas risinājums.

"Ja mēs skatāmies TNS apkopotos rādītājus par reklamētākajiem produktu zīmoliem, bez šaubām augšējās pozīcijās parādās arī farmācijas produkti. Jo ātrāk patērētāja apziņā tiek radīta šī kategoriālā produkta apziņa saistībā ar konkrētu nosaukumu, konkrētu zīmolu, jo izdevīgāks uzņēmumam būs nākošais periods," norāda asociētā profesore Batraga.

Vienkāršiem vārdiem skaidrojot – tiek radīta saikne starp problēmu un produktu, kas to atrisinās. Iedomājamies – sāp galva – un tad kādas zāles tieši palīdzēs.

"Mārketings ir spēcīgs rīks, īpaši televīzijas reklāma ir visiedarbīgais, radio droši vien ir nākamais," tā par mārketinga ietekmi saka Dins Šmits, kurš vada holdingu "Repharm", kurā ir Latvijā lielākais aptieku tīkls "Mēness aptiekas". "Tas ir robežās no tā, ka cilvēks atnāk uz aptieku un saka – man lūdzu to, kas bija pēc "Panorāmas" vakar. Līdz tam, ka tad, ja ir tā izvēle, rāda ar pirkstu."

Ģimenes ārste: zāles jālieto racionālāk

Ja būtu jāpasaka, vai mēs izvēlamies bezrecepšu zāles vai tās izvēlas mūs, ir jāatzīst – ja pārdotāko zāļu sarakstu veido lielākoties plaši reklamētas zāles, ir sajūta, ka mūsu rīcība tiek vadīta. Pa gadiem tops arī nedaudz mainās, piemēram, tur nav vairs plaši reklamēto zāļu prostatas problēmu ārstēšanai.

Kopumā apkopojot ekspertu teikto un ieteikto – sagaidot rindu aptiekā, vajadzētu ievilkt elpu, pirms teikt kaut kur dzirdētu konkrētu zāļu nosaukumu. Ir jājautā farmaceitam, kads medikaments palīdzēs konkrētai problēmai. Tāpat lēmumu arī nevajadzētu pieņemt, vien aplūkojot aiz farmaceita izkārtotos plauktus. Daudzām aptiekām tiek maksāts par labākajām vietām plauktos, lai notvertu tieši jūsu skatienu. Aptiekā arī vērts jautāt par makam draudzīgākiem risinājumiem. Un, ja simptomi nepāriet, jādodas pie ārsta.

Turklāt, ja Latvijā zāles lietotu racionālāk, pārdotāko bezrecepšu zāļu tops saruktu, saka ģimenes ārste Aizsilniece:

"Te daudz kas pazustu. Es domāju, ka te paliktu ibuprofens, paracetomols, paliktu aspirīns, varbūt omeprazols un klemestīns. Paliktu pieci no divdesmit pieciem."

Jūsu stāstus un informāciju par Farmācijas neredzamo varu uzklausīsim arī pa Latvijas Radio ziņu dienesta karsto tālruni 25415033 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti