Mazumtirdzniecības apgrozījums jūnijā – par 4,6% lielāks nekā pirms gada

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

2020. gada jūnijā, salīdzinot ar 2019. gada jūniju, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 4,6 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās.

Mazumtirdzniecības apgrozījums pieaug

Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 5,0 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājās par 3,3 %, autodegvielas - par 7,2 %.

Salīdzinot ar 2019. gada jūniju, būtisks apgrozījuma kāpums bija mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 36,0 %), kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 27,7 %) un farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 16,3 %). Vislielākais apgrozījuma kritums bija mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 25,5 %).

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, pieauga par 2,3 %.

Arī, salīdzinot ar maiju, šogad jūnija pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums pieauga par 4,6 %.

Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 3,2 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājās par 6,4 %, autodegvielas mazumtirdzniecība palielinājās par 3,1 %.

Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, vislielākais apgrozījuma pieaugums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 44,8 %), kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 18,2 %) un mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 12,4 %), bet apgrozījuma kritums - mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (par 6,9 %).

2020. gada jūnijā, salīdzinot ar maiju, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, pieauga par 6,5 %.

Apliktie pirkumi

Piemēram, jūnijā cilvēki veikuši tos pirkumus, kurus iepriekš bija atlikuši, LTV skaidroja “Swedbank” vecākā ekonomiste Agnese Buceniece. Tādēļ arī apģērbu un apavu tirgotāji, kuriem ārkārtējās situācijas laikā apgrozījuma kritumi bija ievērojami, nu ieraudzījuši mazus plusu.

Veikalos vairāk iepērkamies arī tādēļ, ka citas iespējas tērēt – ceļojumi, izklaides pasākumi – bija ļoti ierobežoti, atgādināja ekonomists Dainis Gašpuitis no “SEB bankas”.

Raugoties detalizētāk, redzams, ka lielākais kāpums jūnijā bijis tieši autodegvielas tirdzniecībā. Iedzīvotāji ne tikai atsākuši vairāk braukt ar auto, bet savu lomu spēlējis arī degvielas cenu kāpums.

Bet lielākais kritums jūnijā, kas ierasti ir dažādu Jāņu tirgu un tirdziņu laiks, bijis tirdzniecībai stendos un tirgos. Apjoms sarucis par ceturtdaļu.

Tēriņi aizvien piesardzīgi

Bet ko sola nākotne? Ekonomikas ministrija uzsver, ka

cilvēki joprojām esot piesardzīgi tēriņos un lielākus pirkumus atliek.

“Lai gan iedzīvotāji palēnām atgriežas pie ierastajiem iepirkšanās paradumiem, tomēr  lēmumi par lielākiem pirkumiem varētu tikt atlikti uz vēlāku laiku un pirkumu ziņā ievērota zināma piesardzība,” skaidroja EM Analītikas dienesta vecākā eksperte Vita Skuja.

Par to liecina arī Finanšu ministrijas piesauktā statistika. Ārkārtējās situācijas laikā mazinājās mājsaimniecībām izsniegto patēriņa kredītu apjoms.

Un lai gan mazumtirdzniecība varētu būt tā nozare, kas no krīzes atgūsies strauji, arī te noteikti sajutīs Covid -19 izraisīto krīzi. Buceniece atgādina – daudzi patērētāji vēl varētu palikt bez darba un vismaz daļas ienākumu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti