Satiksmes ministrija iecerējusi atteikties no automašīnu reģistrācijas nodokļa, ko maksā, pirmo reizi reģistrējot Latvijā no ārzemēm ievestos jaunus un lietotus auto, līdz ar to Latvijā ievesto auto cena samazināsies vidēji par 300 – 800 eiro, sacīja Vectirāns.
Savukārt ikgadējo auto ekspluatācijas nodokli paredzēt mainīt un automašīnām, kas jaunākas par 2009.gadu, noteikt atkarībā no izmešu daudzuma – jo “netīrāka” automašīna, jo lielāks nodoklis, skaidroja Vectirāns.
Automašīnām, kas vecākas par 2005.gadu, nodokli turpinās aprēķināt pēc pašreizējās kārtības, ņemot vērā spēkrata masu, bet automašīnām, kas ražotas no 2005. līdz 2009.gadam, saglabāsies pašreizējā kārtība un nodoklis atkarīgs arī no jaudas un dzinēja tilpuma.
Vectirāns skaidroja, ka pašreizējā kārtība ir “plakans nodoklis”, kas neliek cilvēkiem aizdomāties par to, cik lielu piesārņojumu rada viņu auto.
Taču premjers Māris Kučinskis iepriekš aicināja ministriju pārskatīt plānus, atzīstot, ka, iespējams, tas ir pārāk “zaļš”.
Vectirāns pastāstīja, ka tagad ministrija piedāvās vēl lielāku nodokli divām automašīnu grupām. Auto, kura izmešu daudzums ir lielāks par 350 CO2 gramiem uz kilometru, ikgadējo nodokli piedāvā nevis 640 eiro, bet gan 756 eiro. Auto, kuru izmešu daudzums ir no 300 līdz 350 gr/km nodokli plāno 562 eiro, nevis 490 eiro. “Tie ir lieli džipi ar ļoti jaudīgiem dzinējiem,” sacīja Vectirāns.
Līdz 1. oktobrim Latvija bija reģistrēto 664 000 vieglo auto
No tiek tehniskā apskate izieta 599 000 auto, liecina CSDD informācija
Vidējais Latvijas auto vecums ir 13 gadi un 2 mēneši (ražota 2003.gadā )
2015. gadā Latvijā no jauna reģistrēto auto vidējais vecums bija 7,5 gadi (ražotas 2007. – 2008.gadā)
Pērn no jauna reģistrēti 63 800 vieglo auto, no tiem 10 500 ir jauni auto.
Šogad deviņos mēnešos reģistrēti 46 800 auto, no tiem jauni – 12 800.
Automašīnām ar izmešu daudzumu no 51 līdz 95 gr/km nodokli tagad piedāvā 12 eiro iepriekš iecerēto 47 eiro vietā.
Vectirāns atzina, ka dažām mazjaudīgām automašīnām, kas jaunākas par 2009.gadu, jaunajā sistēmā ikgadējais nodoklis pieaugs. Piemēram, tādam auto kā “Hyunday i 20” tas pieaugs par 24 eiro.
Ministrija plāno jauno kārtību no nākamā gada attiecināt uz automašīnām, kas ievestas Latvijā, savukārt valstī jau reģistrētajām mašīnām nodokļa aprēķināšanas metodi plānots mainīt no 2019.gada, dodot divus gadus pārdomām, vai nebūtu jāmaina braucamais.
Savukārt ministrijas parlamentārais sekretārs, Zaļo un Zemnieku savienības pārstāvis Edgars Tavars norādīja, ka ministrija, izstrādājot politikas pārmaiņas, ir centusies radikāli nepalielināt nodokļu slogu autoīpašniekiem, un jauno auto pircējiem vairs nebūs jāmaksā automašīnas pirmreizējās reģistrācijas nodoklis.
Tiesa, ministrijas ierosinājumi automašīnu nodokļu jomā joprojām pilnības neapmierina vairākas iesaistītās puses, jo priekšlikumi tomēr neatrisina galveno ar autotransportu saistīto problēmu – finansējuma trūkumu infrastruktūras uzturēšanai.
Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvis Aino Salmiņš pauž bažas par to faktu, ka paredzētie nodokļu ieņēmumi netiek iezīmēti autoceļu vajadzībām.