Elektroskūteru nomas uzņēmumi neparedz būtiski mazāk klientu tiesību prasības dēļ

Elektroskrejriteņu nomas uzņēmumi neparedz būtisku klientu skaita kritumu, kad spēkā stāsies prasība elektroskūteri vadīt ar velosipēda vai jebkuras kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām. Nozares asociācija bažīgāka ir par likumā noteikto pienākumu nomas uzņēmumiem nodrošināt klientu identitātes un vecuma pārbaudi. Tikmēr Ceļu satiksmes un drošības direkcija (CSDD) novērojusi, ka mainās profils personām, kas vēlas iegūt velosipēda tiesības.

ĪSUMĀ: 

Identitātes un vecuma pārbaude uzņēmumiem izmaksāšot dārgi

Pirms nepilna mēneša Saeimā pieņemtie Ceļu satiksmes likuma grozījumi nosaka, ka elektronisko pakalpojumu sniedzējs, kurš nodrošina elektroskrejriteņu kā koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanu, mobilajā lietotnē vai tīmekļvietnē veic pakalpojuma saņēmēja identitātes un vecuma pārbaudi. 

Šāda prasība nomas uzņēmumus ietekmēs galvenokārt finansiāli. 

Uzņēmuma "Bolt" skrejriteņu operāciju speciālists Latvijā Valts Marga norādīja: "Lai nodrošinātu mūsu lietotāju identitātes un vecuma pārbaudi, "Bolt" lietotnē būs nepieciešams ieviest kvalificētus paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļus, līdz ar to šīs jaunās funkcijas ieviešanai būs nepieciešami papildu finansiālie līdzekļi. Tas nozīmē, ka jaunajai likuma normai būs lielākoties finansiāla ietekme."

Tikmēr dažiem uzņēmumiem identitātes pārbaudes sistēmas ieviešanas izmaksas būs arī "milzīgs slogs".

Nomas elektroskrejriteņu uzņēmuma "Tuul" vadītājs Latvijā Raivis Ozoliņš atzīmēja: "Kas attiecas uz nomas operatoru lietotāju identitātes verifikāciju, šīs izmaiņas gan būtiski ietekmēs operatoru darbību. Šāda risinājuma ieviešana un jau esošo klientu datu bāzes verifikācija varētu tikt lēsta vairāk nekā 100 tūkstošu eiro investīciju apmērā lielākajiem operatoriem, kas ir milzīgs slogs."

"Tuul" pārstāvis arī norādīja, ka lietotāju identitātes verifikācija radot milzīgus papildu izdevumus un varot būtiski apgrūtināt nozares spēlētāju spēju operēt. "Papildus tas var radīt riskus, ka kādi operatori no tirgus var arī aiziet," piebilda Ozoliņš.

Noteikts, ka koplietošanas pakalpojuma sniedzējiem šāds risinājums jāievieš līdz 1. septembrim, bet mobilitātes uzņēmumu pārstāvošajā asociācijā jaunā likuma norma uztverta ar bažām. 

Asociācija: dots pārāk īss laiks tehnoloģiskā risinājumu ieviešanai

Latvijas Mobilitātes asociācija (LMA), ko pārstāv nomas skrejriteņu operatori "Bolt", "Ride" un "Tuul", aicināja vēl iepriekšējo Valsts prezidentu Egilu Levitu neizsludināt grozījumus Ceļu satiksmes likumā. LMA ar vēstuli vērsās pie Levita ar lūgumu grozījumus atgriezt Saeimai otrreizējai caurlūkošanai. Taču prezidents likuma grozījumus izsludināja. 

LMA ieskatā termiņš – 1. septembris –, lai ieviestu tehnoloģiskās izmaiņas elektroskrejriteņu identitātes kontrolei, ir pārāk īss.

Asociācija norādīja, ka šis termiņš nav ticis izdiskutēts un nevienam no operatoriem likuma grozījumos noteiktos tehnoloģiskos jaunievedumus neesot iespējams ieviest šādā periodā. 

Asociācijā norādīja, ka likuma izmaiņās noteiktās termiņš rada risku ieviest nekvalitatīvus risinājumus. "Šādus tehnoloģiski būtiskus jaunievedumus pakalpojuma sniedzēji skrejriteņu nozarē plānveidā vienmēr veic neaktīvajā sezonā, kas ir ziemas periods, lai kvalitatīvi sagatavotos nākamajai sezonai," atzīmēja LMA. 

LMA atzīmēja, ka nozari pārstāvošie skrejriteņu nomas operatori uzskata šo ieviešanas laiku par nepamatoti īsu. Asociācija uzskata, ka tehnoloģiskie risinājumi būtu ieviešami līdz 2024. gada 1. martam, lai pagūtu izmaiņas ieviest operatoru darbībā vēl pirms nākamās skrejriteņu sezonas sākuma.

LMA skaidroja, ka nomas skrejriteņu operatoriem ieviest lietotāju identificēšanas funkciju ir komplicēts process, kam nepieciešams "konkrētās funkcijas ārpakalpojuma apzināšana vai pašu izstrādāta risinājuma ieviešanas analīze, pakalpojumu sniedzēju piedāvājumu izvērtēšana, ieviešanai nepieciešamo resursu sagāde un saplānošana, tad vēl pati ieviešana".

"Tuul" vadītājs Latvijā Ozoliņš, kurš ir arī LMA valdes loceklis, portālam LSM.lv atklāja, ka asociācija arī Satiksmes ministrijai norādījusi, ka laiks līdz 1. septembrim ir pārāk īss, lai ieviestu minēto tehnoloģisko risinājumu. Tādēļ sagaidāms, ka asociācija tuvākajā laikā vērsīsies Saeimas komisijā, lai censtos pagarināt identitātes un vecuma pārbaudes sistēmas ieviešanas termiņu. 

CSDD novēro lielāku pieaugušo interesi par velosipēda tiesībām 

Lielāku ažiotāžu gan, iespējams, radījusi cita Ceļu satiksmes likuma jaunā norma – no 1. septembra piedalīties ceļu satiksmē ar elektroskrejriteni personai vecumā no 14 gadiem atļauts tikai, ja tai ir velosipēda vai jebkuras kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesības.

Ceļu satiksmes un drošības direkcijā (CSDD) portālam LSM.lv atzina, ka kopš likuma grozījumu pieņemšanas novērots tas, ka lielāku interesi par velosipēda vadītāja apliecību izrāda 18 gadu vecumu sasniegušas personas jeb iepriekš neredzēta klientu grupa.

CSDD Kvalifikācijas departamenta vadītājs Juris Teteris sacīja: "Tas, ko mēs pašlaik novērojam, par ko cilvēkiem ir jautājumi, – faktiski jau pieauguši cilvēki, kam ir 18 vai vairāk gadu, kuriem acīmredzot nav bijusi vēlme vai nepieciešamība iegūt autovadītāja apliecību, tieši šī cilvēki pašlaik interesējās par velosipēda vadītāja apliecības iegūšanu saistībā ar šiem pieņemtajiem grozījumiem. (..) Līdz šim pieaugušiem cilvēkiem vispār nevajadzēja šo vadītāja apliecību un tās ieguva tikai bērni. Tā ir jauna, iepriekš nebijusi klientu grupa, kura interesējas par velosipēda vadīšanas apliecību."

Kopumā Teteris vērtēja, ka likuma izmaiņas nav pagarinājušas rindu pēc velosipēda tiesībām. Proti, CSDD nesaista Ceļu satiksmes likuma grozījumu pieņemšanu ar pieaugumu izsniegtajās velosipēda vadītāja apliecībās. 

Gada siltajos mēnešos ir CSDD aktīvā sezona, kad cilvēki vairāk pārvietojas ar velosipēdiem, mopēdiem un motocikliem, kā arī vadītāja kvalifikāciju cilvēki biežāk izvēlas iegūt vasaras mēnešos, stāstīja Teteris. Piemēram, šā gada martā un aprīlī velosipēda vadītāja apliecību ieguvušas attiecīgi 894 un 826 personas, bet maijā un jūnijā – 2339 un 1530 cilvēki.

Jāatgādina, ka velosipēdista apliecību var iegūt no 10 gadu vecuma, nokārtojot ceļu satiksmes noteikumu un satiksmes drošības eksāmenu, atbildot pareizi uz vismaz 8 no 10 testa jautājumiem. Ja ir jau iegūta kādas citas kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecība, velosipēda vadītāja eksāmens nav jākārto. Teteris arī atzīmēja, ka cilvēki, kuriem ir bijusi velosipēda vadītāja apliecība, bet tā ir, piemēram, nozaudēta, var vērsties CSDD un saņemt jaunu.

Tiesību prasības dēļ būtisku klientu apjoma kritumu neprognozē

Gan "Bolt", gan "Tuul" elektroskrejriteņus līdz šim drīkstēja izmantot no 18 gadu vecuma, tāpēc prasība arī jaunākiem vadītājiem būt ar tiesībām nomas uzņēmumus nebiedē. 

Taču nu vismaz velosipēda tiesības vajadzēs arī tiem elektroskūteru vadītājiem, kas ir sasnieguši 18 gadu vecumu vai ir vecāki. Šajā sakarā nomas uzņēmums "Bolt", kas savus elektroskrejriteņus piedāvā nomāt 11 Latvijas pilsētās, neprognozē būtisku klientu apjoma kritumu.

"Bolt" pārstāvis Marga norādīja: "Būtisks klienta skaita samazinājums, kas varētu ietekmēt pakalpojuma cenu, nav gaidāms. Paredzams, ka neliels klientu apjoma kritums varētu sekot tikko pēc jaunās sistēmas ieviešanas, taču ne uz ilgu laiku."

Tikmēr "Tuul" ar elektroskūteru piedāvājumu tikai galvaspilsētā ir piesardzīgāks. Taču uzņēmumu vairāk satrauc identitātes un vecuma kontroles sistēmas ieviešana, nevis prasība vadītājiem būt ar tiesībām, kas "Tuul" ieskatā uzņēmumu "lielā mērā neietekmēs".

"Tuul" pārstāvis Ozoliņš par iespējamo klientu kritumu pēc prasības par tiesībām vadītājiem stāšanās spēkā norādīja: "Tā kā šis regulējums stāsies spēkā tikai ar šī gada 1. septembri, kas sakrīt ar nomas skrejriteņu aktīvās sezonas beigām, tad uz doto brīdi ir pāragri spriest, kā un vai regulējums ietekmēs lietojamību un vai mums kā operātoram saistībā ar šo būs jāpieņem kādi stratēģiski lēmumi."

KONTEKSTS:

Latvijā nav atbalsta pilnīgam elektroskrejriteņu nomas aizliegumam, tāpēc pieņemtas bargākas prasības attiecībā uz elektroskrejriteņu vadītājiem un nomas uzņēmumiem.

Saeimā pieņemtie grozījumi Ceļu satiksmes likumā nosaka, ka no 1. septembra pārvietoties ar elektroskrejriteni drīkstēs no 14 gadu vecuma ar iegūtu velosipēda vai jebkuras citas kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas apliecību.

Tāpat noteikts, ka no 1. janvāra elektroskūteri būs obligāti jāreģistrē, kā arī pie to konstrukcijas būs jābūt pielīmētai vienai valsts reģistrācijas uzlīmei.

Likuma izmaiņas arī nosaka, ka pašvaldība ir tiesīga noteikt koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanas noteikumus, ātruma ierobežojuma zonas, novietošanas aizlieguma zonas. Elektrisko skrejriteņu lietošanu drīkst kontrolēt arī pašvaldības policija.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti