Euranet Plus

Brendans Donelijs par Lielbritānijas attiecībām ar Eiropas Savienību un Krieviju

Euranet Plus

EK: Satiksmes infrastruktūras izbūve un remonti jāsaskaņo ar bruņoto spēku vajadzībām

No 1. aprīļa visā Eiropā oficiāli sāks darboties avāriju fiksēšanas e-zvanu sistēma

No 1. aprīļa visā Eiropā oficiāli sāks darboties avāriju fiksēšanas e-zvanu sistēma

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

No 1. aprīļa visā Eiropā oficiāli sāks darboties e-zvanu sistēma, lai palīdzētu glābšanas dienestiem operatīvāk nokļūt ceļu satiksmes avāriju vietās. Sistēmas testi liecina, ka šādā veidā glābēju ierašanās laiku iespējams samazināt pat uz pusi. Ja persona nonāk ceļu satiksmes negadījumā, jaunāko automašīnu aprīkojums pats spēj padot signālu uz glābšanas dienesta telefona numuru 112. Latvijā sistēma testa režīmā darbojas jau vairākus mēnešus un saņemti arī pirmie e-zvani.

Lai arī jaunā e-zvana sistēma oficiāli visā Eiropas Savienībā tiek ieviesta no aprīļa, Latvijā jau kopš oktobra darbojas avārijas zvanu automātiskā sistēma, kas iebūvēta jaunajos transportlīdzekļos. Latvijā eZvanu pieņemšanu veic Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD). Zvanu apstrādes un resursu vadības nodaļas priekšnieks Hermanis Plisko stāsta, ka pagaidām bijuši vien divi zvani, kuros mediķu palīdzība gan nebija nepieciešama:

''Dažu mēnešu laikā esam saņēmuši pirmos e-zvanus – vienā gadījumā bija notikusi avārija, bet cilvēkiem VUGD un mediķu palīdzību nevajadzēja, vajadzēja izsaukt tikai policiju, lai konstatētu avārijas faktu. Otrā gadījumā cilvēki paši bija manuāli nospieduši mašīnā e-zvana sistēmas pogu, vienkārši pārbaudot savā jaunajā auto, kas tas tāds ir.''

Pirmie reģistrētie zvani apliecina, ka sistēma darbojas arī praksē. Visticamāk, pagaidām e-zvanu nav un arī nebūs pārāk daudz uz kopējā avāriju fona, jo šīs sistēmas ir obligāti jāiebūvē spēkratu ražotājiem tikai no šī gada. Taču drošības dienesti pārliecināti, ka

tas ir būtisks solis ilgtermiņā, lai palīdzību varētu sniegt operatīvāk.

Vairāk par to, kā sistēma darbojas, stāsta Plisko:

''Nostrādā automātiski gaisa spilveni, un tad uz VUGD zvanu centru pienāk gan balss zvans (ja cietušie var runāt), gan e-zvana sistēmas informācija – avārijas laiks, precīzas koordinātas, kur tas noticis pēc GPS, un avarējušo mašīnu braukšanas virziens. Tāpat pienāks informācija par pasažieru skaitu, cik cilvēku tur automašīnās ir piesprādzējušies. Un arī parādās, kāds ir degvielas tips cietušajiem spēkratiem.''

Eiropas Parlamenta ziņotāja par e-zvana ieviešanu deputāte Olga Sehnalova papildina, ka sistēma palīdzēs palielināt satiksmes dalībnieku drošību, ievērojami samazinot glābšanas dienestu ierašanās laiku lielas avārijas gadījumā:

''Izmantojot eCall [e-zvanu], neatliekamās palīdzības dienestu reaģēšanas laiks lauku rajonos samazināsies par aptuveni 50%, bet pilsētu teritorijās par 40%, tādējādi samazinot bojāgājušo skaitu līdz aptuveni 1500 cilvēku dzīvībām gadā. Saskaņā ar regulējumu sistēma darbojas, izmantojot Eiropas neatliekamās palīdzības numuru 112 un darbojas pāri robežām. Diemžēl nāves gadījumu skaits uz Eiropas ceļiem joprojām ir nepieņemami augsts. Gan dalībvalstīm, gan ražotājiem tika dots pietiekami daudz laika, lai sagatavotu infrastruktūru un tehnoloģijas, lai e-zvans sāktu darboties 1. aprīlī un sasniegtu savu galveno mērķi - palielināt to iedzīvotāju drošību, kuri ceļo visā Eiropā.

Lai e-zvanu ieviestu, sagatavošanās darbus veikuši gan Latvijas mobilo sakaru operatori, gan Iekšlietu ministrija, izveidojot e-zvana pieņemšanas, reģistrēšanas un apstrādes infrastruktūru.

Eiropas Savienības prasības nosaka, ka no 2018.gada visām jaunāko modeļu automašīnām būs jābūt aprīkotām ar šādu sistēmu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti