Maskavas automobiļu rūpnīcai ir sena vēsture, bet ražošana apsīka pēc PSRS sabrukuma, kad Krievijā ienāca Rietumos un Japānā ražoti automobiļi, tādējādi vairs nebija pieprasījuma pēc novecojušiem padomju laika modeļiem.
90. gadu beigās rūpnīcu nopirka Francijas autobūves koncers “Renault”, kas tur sāka ražot savas automašīnas. “Renault” kontrolē vēlāk nonāca arī Krievijas autobūves uzņēmums “AvtoVAZ”, kas PSRS autobūves vēsturē iegājis kā “žiguļu” ražotājs.
Taču šogad, kad Krievijas karaspēks iebruka Ukrainā, “Renault” pieņēma lēmumu aiziet no Krievijas tirgus.
Maskavas automobiļu rūpnīcu savā kontrolē pārņēma Maskavas pašvaldība. Maskavas mērs Sergejs Sobjaņins pavēstīja, ka rūpnīcā tiks atsākta automobiļu ražošana ar “Moskvič” zīmolu.
“Mēs nedrīkstam pieļaut, ka tūkstošiem cilvēku paliek bez darba. Tādēļ esmu pieņēmis lēmumu paņemt rūpnīcu pašvaldības bilancē un atjaunot vieglo automašīnu ražošanu ar vēsturisko “Moskvič” zīmolu. 2022. gadā mēs atvērsim jaunu lappusi “Moskvič” vēsturē,” rakstīja Sobjaņins.
Viņš apsolīja, ka rūpnīca ražos ne tikai auto ar iekšdedzes dzinēju, bet arī elektromobiļus.
Padomju laikā, kad privātpersonām bija ļoti ierobežotas iespējas nopirkt automašīnu, autovadītāji nebija sajūsmā par “Moskvič” kvalitāti, bet neatlika nekas cits, kā vien ar to samierināties.
Statistika rāda, ka Krievijā joprojām ir reģistrēti gandrīz 200 000 “moskviču”, no tiem 46 000 ir vecāki par 35 gadiem.
Krievijas amatpersonas gan uzsver, ka Maskavas rūpnīca ražos jaunus auto, nevis vecos “Moskvič” modeļus.
Krievijai pašai nebūtu pa spēkam radīt pilnīgi jaunu auto; aģentūras “Autostat” vadītājs Sergejs Ceļikovs sarunā ar “Reuters” norāda, ka jauna auto modeļa radīšanai vajadzīgi vismaz divi gadi un miljards ASV dolāru.
Lai risinātu šo problēmu, Krievija plāno īstenot sadarbību ar Ķīnas autobūves uzņēmumu “JAC Motors”. Šis uzņēmums jau sadarbojas ar Krievijas kravas auto ražotāju “Kamaz”. Paredzams, ka Maskavas rūpnīcā tiktu ražots kāds no “JAC” modeļiem, bet ar “Moskvič” zīmolu.
Padomju laikā Krievijas autobūve lielā mērā darbojās pēc līdzīgiem principiem, piemēram, “žigulis” tika ražots pēc Itālijas autobūves uzņēmuma “Fiat” licences.
Krievijas ziņu aģentūra “TASS” pasūtījusi sabiedriskās domas aptauju, saskaņā ar kuras datiem vairāk nekā 60% respondentu esot gatavi izvērtēt iespēju nākotnē iegādāties “Moskvič” automobili.
“Lai arī padomju laikā “Moskvič” nebija luksusa auto, tas ieguva uzticama un ilgi kalpojoša automobiļa reputāciju. Ne velti par “Moskvič” atgriešanos vispozitīvāk izsakās vecākās paaudzes ļaudis,” spriež aptaujas veicējs Andrejs Miļehins.