Rīta Panorāma

Ukrainas armijai mainīgi panākumi dažādos frontes sektoros

Rīta Panorāma

Šā gada Venēcijas kinofestivāla konkursā 23 filmas

Izcelta nogrimušā prāmja "Estonia" priekšgala rampa

No jūras dzelmes izcelta prāmja «Estonia» priekšgala rampa

Ekspertu komanda otrdien no Baltijas jūras dzelmes izcēlusi 1994. gadā nogrimušā prāmja "Estonia" priekšgala rampu, vēsta Igaunijas sabiedriskā raidorganizācija ERR. Izceltās detaļas izpēte varētu palīdzēt ekspertiem labāk saprast, kas notika kuģa katastrofas laikā.

Rampa ar izpētes kuģi "Viking Reach" tiks nogādāta Paldisku Dienvidu ostā Igaunijā.

Uz kuģa izpētes komandā ir Igaunijas un Zviedrijas eksperti, kā arī divi katastrofā izdzīvojušie. Izpētes darbus veic Zviedrijas Negadījumu izmeklēšanas pārvalde un Igaunijas Drošības izmeklēšanu birojs ar Somijas varasiestāžu un Norvēģijas kompānijas "Reach Subsea" atbalstu.

Nedēļu ilgajā izpētes misijā ir notikuši darbi ūdenī, jūras dibenā un ir paņemti piesārņojuma paraugi pie cauruma, kas konstatēts korpusa labajā pusē.

Tāpat izcelti kreisā sānu apšuvuma gabali, kurus nirēji izgrieza 1994. gadā, lai izpētītu vraka iekšpusi.

Prāmja "Estonia" vraks guļ jūras dzelmē aptuveni 80 metru dziļumā.

Jaunākajā izmeklēšanā tika izmantoti niršanas roboti (ROV) un citas tehnoloģijas, kas nebija pieejamas 1994. gadā, ūdenslīdēji šoreiz netika izmantoti.

Misijas laikā izdevies izgriezt un izcelt tērauda paraugu no bojātās korpusa labās puses un izcelt salona loga stikla un blīvējuma daļas.

Ar attālināti kontrolētu zemūdens robotu pārbaudīts "Estonia" automašīnu klājs, arī vizieris un rampas kontroles panelis, kas atrodas pie automašīnu klāja ieejas.

Tāpat nofilmēta prāmja vraka labā puse no ārpuses un automašīnu klāja iekšpuses.

Automašīnu klājs, ieskaitot vizieri un rampas vadības paneli, kas atrodas blakus automašīnu klāja ieejai, tika pārbaudīts ar ROV palīdzību, savukārt caurums kuģa sānos, kas tiek lēsts aptuveni 40 metru garumā, tika pārbaudīts gan no ārpuses, gan no iekšpuses, izmantojot ROV.

Šī lielā cauruma atklāšana, kas bija redzama 2020. gadā iegūtajos kadros, kas vēlāk veidoja pamatu "Discovery Channel" dokumentālajai filmai, pamudināja atjaunotas spekulācijas par katastrofas cēloņiem un to, vai šis caurums radies brīdī, kad grimstošais kuģis ietriecās jūras dibenā, vai pirms vai pēc šī notikuma.

Tallinas Tehnoloģiju universitātes eksperts Kristjans Tabri sprieda, ka caurums kuģa sānos, visticamāk, radies, kad 6000 tonnu smagais prāmis pēc nogrimšanas ietriecās jūras dibenā.

Izceltā "Estonia" priekšgala rampa vispirms tiks novietota kādas privātas kompānijas noliktavā Harju apriņķī. Nākotnē Igaunijas Ekonomikas un sakaru ministrija atradīs piemērotu vietu rampas glabāšanai.

Pētnieku misija uz "Estonia" vraku devās arī pagājušajā vasarā. Ar zemūdens robota palīdzību tika iegūti vairāk nekā 40 000 attēlu.

KONTEKSTS:

Prāmis "Estonia" nogrima vētrainā 1994. gada 28. septembra naktī ceļā no Tallinas uz Stokholmu. Uz kuģa bija 989 pasažieri un apkalpes locekļi. Tika izglābti tikai 138 cilvēki, no kuriem viens vēlāk nomira slimnīcā. Gāja bojā vai pazuda bez vēsts 852 cilvēki, bet atrasti tikai 94 bojāgājušie. Pasažieru vidū bija arī 29 Latvijas iedzīvotāji, no kuriem izglābās tikai seši.

Tā bija katastrofa ar lielāko upuru skaitu, kas Baltijas jūrā notikusi miera laikā.

Igaunijas, Somijas un Zviedrijas starpvaldību komisija 1997. gadā secināja, ka prāmis "Estonia" nogrimis konstrukcijas nepilnību, liela braukšanas ātruma un vētras dēļ. Saskaņā ar oficiālo versiju – stipru viļņu triecienu dēļ salūza prāmja priekšējā viziera durvis un kuģī dažās minūtēs ieplūda tūkstošiem tonnu ūdens, to nogremdējot.

2020. gadā, nākot gaismā filmētāju atklājumam par caurumu vraka sānos, Igaunija, Somija un Zviedrija paziņoja, ka veiks jaunu izmeklēšanu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti