Organizators Strokšs: Pasaules rallija čempionāta Latvijas posma vērienu pat grūti aprakstīt

Rallija līdzjutēju kalendāros 2024. gadā ar sarkanu krāsu noteikti ir apvilkta jūlija trešā nedēļas nogale, kad Latvijā pirmoreiz risināsies pasaules rallija čempionāta (WRC) posms. Teju deviņus mēnešus pirms pasākuma posma direktors Raimonds Strokšs sarunā ar LSM.lv pastāstīja, ka visās jomās prasības ir tik iespaidīgas, ka pēc vēriena nav pat īsti salīdzināmas ar iepriekš Latvijā rīkotajām autosporta sacensībām.

ĪSUMĀ:

WRC rallijs ir uzskatāms par lielāko, nozīmīgāko autosporta notikumu valsts vēsturē un tas būs viens no lielākajiem, starptautiski visplašāk atpazīstamajiem pasākumiem, kāds vispār Latvijā noticis.

Latvijas nokļūšana 2024. gada WRC kalendārā nebija noslēpums, taču atlika atrisināt jautājumu, kad notiks pasākums – ceturtdien Starptautiskās automobiļu federācijas (FIA) Pasaules motoru sporta padome apstiprināja, ka rallijs notiks no 18. līdz 21. jūlijam un būs otrais no trim vasaras posmiem Baltijas jūras reģionā. Nākamā gada sezona iekļauti 13 posmi un Latvijā būs gada astotais rallijs. Pirms ierašanās Latvijā braucēji vēl sacentīsies Polijā, kur WRC posms notiks no 27. līdz 30. jūnijam, savukārt pēc Latvijas rallija sportisti mēros ceļu uz ziemeļiem, lai no 1. līdz 4. augustam sacenstos leģendārajā Somijas rallijā, kas ir neatņemama WRC sastāvdaļa gadu no gada.

Rallija direktors Strokšs norādīja, ka

pasākuma nedēļas nogale Latvijai ir ļoti izdevīga, ņemot vērā piesātināto sporta sacensību grafiku 2024. gadā, kad gaidāmi divi no lielākajiem, populārākajiem pasākumiem pasaules sportā. 

WRC rallija rīkošana ir daudzu gadu darba rezultāts, bet pa īstam to varēs apjaust, kad rallija mašīnas tik tiešām ieradīsies un dosies ātrumposmos, atzina Strokšs.

"Ar kalendāra datumu mums mazliet paveicās, jo faktiski piedāvāja jūliju. Laikam tas saistīts ar loģistikas plānošanu un tamlīdzīgām lietām. Arī mēs paši datumu nedaudz piekoriģējām, jo negribējām pārklāties ar Parīzes olimpiskajām spēlēm un Eiropas čempionāta finālturnīru futbolā," pastāstīja rallija direktors. "Mēs to darām pirmoreiz un gribējām, lai sporta sabiedrības, sporta cilvēku uzmanība ir nedalīta, lai tā ir tikai mums. Izdevās vienoties un par to esmu tikai priecīgs."

Rallija karavāna Latvijā ieradīsies vēl dažas dienas pirms sacensību sākuma un kopumā šeit pavadīs vismaz nedēļu –

vēl pirms sacīkstēm ir dažādas mediju un reklāmas aktivitātes, kā arī trases pieraksti un citas oficiālās procedūras, kam sekos iesildīšanās jeb "shakedown" ātrumposms, pirmais oficiālais ātrumposms 18. jūlijā, bet pēc tam vēl trīs pilnas sacensību dienas Kurzemes ceļos, sākot no Tukuma un Talsiem, virzoties uz Kuldīgas pusi un nonākot Liepājā.

Lai arī līdz rallijam vēl ir gana ilgs laiks un Strokšam ar komandu ir pietiekami ilga un veiksmīga lielu pasākumu rīkošanas pieredze, viņš atzīst, ka WRC ir krasi atšķirīgs no jebkā, kas darīts iepriekš.

"Mēs esam rīkojuši pasaules čempionātu rallijkrosā, ir bijuši Eiropas rallija čempionāta (ERC) posmi un visādas citādas sacensības, bet tad sāc strādāt pie šī projekta un saproti, ka

tas ir tik liels, nedabisks, komplicēts, loģistiski sarežģīts pasākums.

To ir grūti aprakstīt, nevaru pat saskaitīt, cik man ir darba lapas, kā es mēģinu salikt prioritātes, ar ko sākt dienu. Nesūdzos, vienkārši pastāstu, ka tas ir radikāli citādāk," norādīja organizators, uzsverot tūlīt veicamos darbus.

"Prioritāte līdz gada beigām ir par 95% saprast, kā izskatīsies mūsu rallijs. Kur būs degvielas uzpilde, kur - servisa parki, pa kuriem ceļiem brauks mašīnas, kādi būs ātrumposmi, kur būs kādi pasākumi un partneru iesaistes. Līdz gada beigām gan FIA, gan starptautiskajiem promoteriem jāiesniedz rallija plāns, lai to apstiprinātu vai veiktu kādas korekcijas," darbu plānu iezīmēja Strokšs. "Iepriekš, strādājot ar Eiropas čempionāta ralliju, pilnīga skaidrība bija 2-3 mēnešus pirms posma, šobrīd ir pusgads. To visu jāsaskaņo laicīgi un to šobrīd arī darām, lai tur nebūtu kādi ceļu remonti vai citi apgrūtinājumi."

WRC komandām jau ir pieredze Baltijas valstīs, jo iepriekšējos gados pasaules čempionāta posms notika Igaunijā, taču katrai valstij tik un tā ir savas īpatnības un

rūpnīcu komandas jau sazinās ar rallija rīkotājiem, lai ļoti savlaicīgi ieplānotu testus Latvijā vēl kādu laiku pirms paša posma norises.

"Esam uzsākuši tiešu komunikāciju ar komandām, un tur parādās interesantas lietas, piemēram, viņi sāk pieteikties testiem, bet viņi brauks krietni pirms rallija, nevis kā esam pieraduši tajā nedēļā, pāris dienas pirms. Ir arī komanda, kas izrādījusi interesi uzkavēties ilgāk, apkopt mašīnas pirms sūtīt uz nākamo ralliju," WRC komandu atšķirīgās prasības raksturoja Strokšs. "To tagad novērtējam un atšķirības ir milzīgas. Rūpnīcas, ražotāju komandu komunikācija ir pilnīgi citāda, salīdzinot ar ERC komandu komunikāciju 10 gadu laikā. Saņēmu pieprasījumu no rūpnīcas komandas testiem, viņi brauc uzreiz uz četrām dienām. Agrāk katrai no komandām prasīju, ko tieši viņi testos vēlas un tad kaut ko izvēlas, kaut ko nē. Šeit vajag burtiski uzreiz un visu. Sākot no labierīcībām, turpinot ar ātrās palīdzības mašīnām, ugunsdzēsējiem, ēdināšanu, norobežotu teritoriju un servisa parku. Ieraugi to visu un redzi, ka tas ir radikāli citāds nekā mazākām ERC komandām."

Biļešu tirdzniecība uz WRC posmu sāksies pirmdien, 23. oktobrī, un sākotnēji biļešu cenas būs zemākas, bet tuvāk pasākumam tās kļūs dārgākas. Tā kā Latvijā šāda līmeņa autosporta pasākums notiks pirmoreiz, skatītāju interese ir nezināms lielums, taču organizatori aprēķinos vadās no citu reģiona valstu pieredzes, un aplēses liecina, ka Latvijas WRC ralliju apmeklēs ap 50 tūkstošiem skatītāju. Igauņiem ir pasaules klases braucējs Ots Tanaks, kurš jebkurā posmā ir spējīgs cīnīties par uzvaru, tāpēc

par lielu skaitu igauņu līdzjutēju nebūtu jāšaubās, bet organizatori rēķinās arī ar citu valstu līdzjutēju interesi.

"Par igauņu pieplūdumu varam nešaubīties. Ots Tanaks nākamgad brauks "Hyundai", un tā ir mašīna, ar kuru var cīnīties par uzvarām. Kalendārā neesot Igaunijai, viņu fani būs pie mums. Lietuvietim saņemties un aizbraukt uz Igaunijas WRC ralliju, tas jau ir vesels pasākums, bet atbraukt pie mums, īpaši uz ātrumposmiem tuvāk Liepājai, viņiem ir ļoti viegli. Domāju būsim ieguvēji no lokācijas, atrodoties pa vidu, tāpēc saņemsim gan vienas, gan otras valsts fanus. Domāju, būs arī skandināvu un poļu skatītāji. Tā ir tuvākā, reālistiskākā mērķauditorija ārzemju skatītājiem," paskaidroja Strokšs.

Nav noslēpums, ka WRC posmā Latvijā piedalīties plāno 2023. gada Eiropas vicečempioni rallijā Mārtiņš Sesks/Renārs Francis. Šogad ekipāža apliecināja savu ātrumu tieši grants rallijos, svinot uzvaras Polijas un Latvijas rallijos, turklāt Latvijā Seskam/Francim uzvara otro gadu pēc kārtas. Lai projekts realizētos un Sesks/Francis tik tiešām startētu WRC posmā, roku pieliek arī Strokšs.

Neapšaubāmi, ka latviešu ekipāža uz starta konkurētspējīgā tehnikā raisītu papildus interesi par pasākumu vietējiem skatītājiem.

Strokšs pagaidām gan neatklāj nekādas plašākas nianses par šo projektu, taču viņš īpaši uzsver, ka visas iesaistītās puses ir ieinteresētas, pieminot gan atbalstītājus, gan pašas komandas, kas savā mašīnā sēdinātu latviešu braucējus. Viņš arī atzīmēja, ka pašas ekipāžas demonstrētais sniegums grants rallijos šajā gadā ir spēcīgs arguments sarunās ar potenciālajiem sadarbības partneriem.

Pašreizējā WRC sezonā pilotiem vēl priekšā divi posmi, pirmais no tiem būs jau nākamnedēļ, kad risināsies Centrāleiropas rallijs, kuru kopīgi uzņem Austrija, Čehija un Vācija. Sezonas pēdējais posms plānots Japānā novembra vidū. 2024. gada sezona sāksies 25. janvārī ar tradicionālo Montekarlo ralliju, bet Latvijas WRC debitēs 18. jūlija vakarā ar pirmo ātrumposmu Biķernieku trasē.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti