Rīgā uzstāsies Ņujorkas frīdžeza pianists Metjū Šips

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Latvijas Radio 1.studijā 23.novembrī plkst. 20 koncertu sniegs afroamerikāņu avangarda džeza pianists Metjū Šips.

Gaidot Adventes un Ziemassvētku laika tuvošanos, koncertu rīko nepieradinātās mūzikas biedrības "Skaņu Mežs", un ieeja pasākumā ir bez maksas.

Metjū Šips tiek salīdzināts ar Sesilu Teiloru un Fredu Van Hovu. Viņa uzstāšanās ir piesātinātas ar fizisku spēku un enerģijas blīvumu, kas robežojas ar troksni un agresivitāti, tajā pašā laikā pārsteidzot ar nesamāksloti dramatisku lirismu, kas kopumā viņa mūziku padara neparedzamu un ekstātisku. "Allaboutjazz.com" Šipu ir nosaucis par vienu no patiesi ievērojamajiem mūsdienu džeza māksliniekiem.

Pabeidzis mūzikas studijas, Metjū Šips 1984.gadā ieradās Ņujorkā. Drīz vien no Bostonas viņam līdzi sekoja arī saksofonists Robs Brauns, ar kuru viņš ierakstīja savu debijas albumu "Sonic Explorations". Savukārt ar kontrabasistu Viljamu Parkeru Šips iepazinās Ņujorkā. Mūziķiem izveidojās smalka muzikāla saprašanās un draudzība. Pārkera ieteikts, Šips tika uzņemts par pianistu vairākos ievērojamos eksperimentālā džeza ansambļos - Rosko Mičela (Roscoe Mitchell) "The Note Factory" un Deivida S. Vēra (David S. Ware) kvartetā: ansamblī, kura sastāvā Šips palika nepilnus divdesmit gadus (līdz pat Vēra nāvei), pieredzot gan sarežģītu eksperimentu un meklējumu laikus, gan komerciālus panākumus, pat līguma slēgšanu ar "Sony Records".

Nostiprinot savu reputāciju ar dalību šajos ansambļos un paša individuālo, acumirklī atpazīstamo klavierspēles stilu, Šips deviņdesmito gadu sākumā izvērsa pats savus projektus, kuros piedalījušies tādi pazīstami frīdžeza mūziķi kā trompetists Vadada Leo Smits (Wadada Leo Smith), bundzinieki Rašids Ali (Rashied Ali) un Džeralds Klīvers (Gerald Cleaver), saksofonisti Aivo Perelmans (Ivo Perelman), Sabirs Matīns (Sabir Mateen) un Evans Pārkers (Evan Parker), vijolnieks Mets Maneri (Mat Maneri), ģitārists Džo Moriss (Joe Morris) un daudzi citi.

Šips kopā augstāk minētajiem mūziķiem deviņdesmito gadu vidū nostiprināja tā saucamās Ņujorkas "loft jazz" scēnas improvizācijas meistaru eliti, kas savā raupjajā enerģētikā, radikalitātē un savdabīgajā poētismā spēja uzrunāt ne tikai eksperimentālās mūzikas cienītājus, bet arī indīroka, hardcore un pankroka auditoriju, iezīmējot šo pagrīdes subkultūru ciešākās saskarsmes periodu.

Tūkstošgades mijā Šips tika izvēlēts par neatkarīgās izdevniecības "Thirsty Ear" radošo kuratoru.  Izdevniecības mērķis tobrīd bija veicināt elektroniskās mūzikas un avangarda džeza sintēzes projektu rašanos. Šipa vadībā "Thirsty Ear" publicēja virkni interesantu ierakstu, kuros kopā ar Ņujorkas improvizācijas meistariem piedalījās elektroniskās mūzikas projekti, piemēram, Scanner, DJ Spooky, DJ Wally, Spring Heel Jack un Meat Beat Manifesto, kā arī pagrīdes hip-hopa pārstāvji "Antipop Consortium" un "El-P".

2013.gadā klajā nāca Šipa solo albums "Piano Sutras", kā arī duets ar angļu saksofonistu Evanu Pārkeru "Rex, Wrecks & XXX".

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti