Teju 31 tūkstoti kvadrātmetru lielajā Muzeju krātuvē vienuviet glabājas apjomīgākā Latvijas vēstures liecību, mākslas, rakstniecības, mūzikas un kino priekšmetu kolekcija. Un pēc desmit gadu pārtraukuma apmeklētāji atkal varēs ieraudzīt pasaulslavenu tēlniecības darbu kopijas – Latvijas Nacionālais mākslas muzejs (LNMM) atklās jaunu pastāvīgo ekspozīciju.
Pirmoreiz apskatei izlikta arī unikāla sīkpastikas kolekcija, kuras oriģināli daudzviet vairs nav saglabājušies.
“Šoreiz mēs atveram mūsu skaisto lielo ģipša nolējumu kolekciju pēc 10 gadu pauzes, un šajā ekspozīcijā parādām to vērtīgāko, kas šajā kolekcijā ir atrodams – tā ir Grieķija, tā ir Roma un tā ir renesanse,” stāstīja LNMM mākslas muzeja ''Rīgas birža'' vadītāja Daiga Upeniece.
“Šādā veidā, skatoties šķirti nolējumu kolekciju no oriģinālkolekcijas, mēs ieraugām abu šo kolekciju vērtību.”
Vairāk nekā simts gadu senie slaveno tēlnieku darbu nolējumi, tostarp Mīrona “Diskobols”, Prāksitēla “Hermejs ar mazo Dionīsu”, Verrokjo “Dāvids ar Goliāta galvu”, Mikelandželo “Mozus” ir tikai daļa no antīkās mākslas un renesanses laikmeta tēlniecības kolekcijas, kas glabājas Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Ārzemju mākslas departamentā. Kolekcijas pamatu veido ir Dr. Vilhelma Neimaņa 20. gadsimta sākuma skulptūru pasūtījumi Rīgas pilsētas mākslas muzeja Kolonnu zālei. 1950. gados ekspozīcija tika pārcelta uz Rīgas pili un apvienota ar Latvijas Universitātes Mākslas kabineta un Kurzemes Provinces muzeja kolekcijām.
Tā kā Senās Grieķijas un Romas tēlniecībai ir būtiska nozīme mākslas un kultūras vēstures apguvē, ekspozīcijas dizaina autors un Mākslas akadēmijas profesors Gļebs Panteļejevs ir gandarīts, ka beidzot studenti šos darbus varēs iepazīt klātienē.
“Tās ir izcilas kvalitātes kopijas, absolūti, kas izraisa autentiskuma sajūtu.
Un tās kopijas ir arī lieliski restaurētas,” norādīja Panteļejevs.
Vairāk nekā divdesmit ekspozīcijā izliktās lielās skulptūras un ģipša portretus restaurējis tēlnieks un restaurators Genādijas Stepanovs. Viņš stāstīja: “Visa ekspozīcija sastāv no ģipša lējumiem, un ģipsis kā materiāls ir mūžīgs. Ja sausā vietā glabāsies, tad ir mūžīgs. Bet viņš ir trausls.”
“Tie meistari, kas izgatavoja šīs kopijas, viņi noņēma šīs formas no oriģināliem, oriģināli bija marmora. Tanī laikā nebija nekāda silikona, nekādu mūsdienīgu materiālu,” skaidroja restaurators. “Pēc tam tas ģipsis apgleznots, blakus stāvēja oriģināls un mākslinieki imitēja to oriģinālu ar visiem netīrumiem. Kaut kādi trūkumi, atsists stūrītis vai deguna – viss atlējās tajā ģipsī.”
Lai neapmaldītos “Skulptūru mežā”, ir izveidots virtuālais ceļvedis. Ekspozīcijas kuratore Mare Heimrāte stāstīja: “Mēs varam iet cauri “Skulptūru meža” periodiem – senā Grieķija, Roma, renesanse – un uzzināt stāstu par katru no skulptūrām. Šis ceļvedis veidots trīs valodās, ir iespēja iepazīties arī ar kolekciju veidošanos, ar mākslas periodiem, kas ekspozīcijā pārstāvēti.”
Ekspozīciju Muzeju krātuvē aplūkot varēs bez maksas trešdienās, ceturtdienās un piektdienās.