Ražotājs: Jaunās «Bombardier» lidmašīnas būs daudz labvēlīgākas videi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Lai arī cik sarežģītas būtu formulas, pēc kurām aprēķināt ietekmi uz vidi, ko cilvēki rada lidojot, iznākums ir vienkāršs - ja lidmašīna ir aizpildīta līdz pēdējai sēdvietai, tad katrs cilvēks tikai stundu ilgā lidojumā rada vairākus desmitus kilogramus oglekļa izmešu. Bet, ja lidmašīna ir tukšāka, tad to daudzums pāraug jau vairākos simtos. Samazināt emisiju daudzumu aviācijā iespējams dažādos veidos, tostarp būvējot vieglākas lidmašīnas.

„Boeing” ir pasaulē populārākās lidmašīnas – gadu gadiem tās ir bijušas arī Rīgas lidostas neatņemama sastāvdaļa. Taču drīzumā tās nomainīs pavisam citi lidaparāti.

Pagaidām gan, lai tos apskatītu, jādodas uz aviorūpnīcu Kanādā. Tur, netālu no Monreālas, top „Bombardier CSeries” lidmašīnas. Pirms astoņiem gadiem ideja par to, kā jāizskatās un jālido debesīs efektīvākajai lidmašīnai, radās Robam Devaram. 

„Ja reiz ražo lidmašīnu, panāc, ka tas ir solis uz priekšu attiecībā uz vidi -  tas nozīmē zems degvielas patēriņš, emisijas un trokšņu līmenis.

Turklāt pašai lidmašīnai jābūt otrreizējami pārstrādājamai. Tas bija kas inovatīvs industrijai,” pauda Devars.

Kamēr lidmašīna vēl nav nokrāsota, uzskatāmi redzams, kur lietā likti atšķirīgi materiāli - gaišāk zaļi ir spārni un aste, kas veidoti no vieglās oglekļa šķiedras, bet tumšāk zaļās daļas ir alumīnija litijs.

Divus mēnešus gan cilvēki, gan roboti strādāja, lai no atsevišķam detaļām lidaparāts iegūtu savas klasiskās aprises: korpuss, spārni un aste.

Kad aprises iegūtas, kā pēdējo lidmašīnai pievieno dzinēju, kas ir ne tikai dārgākā lidaparāta daļa, bet arī atslēgas elements, lai lidojot patērētu par piektdaļu mazāk degvielas nekā citas šobrīd izplatītās lidmašīnas. 

Bez dzinēja degvielu šajā lidmašīnā palīdz taupīt arī vieglie kompozītmateriāli, taču to izmantošanai ir arī trūkumi. Ja pašreizējām lidmašīnām pat vissīkāko iedobīti tās virsbūvē ātri iespējams pamanīt un novērst, tad ar kompozītmateriāliem tas vairs nebūs tik vienkārši.

Virsmas precizitāte līdz neiedomājamam sīkumam nepieciešama ne tikai lidojot ar lidmašīnu. Tā ir ļoti svarīga lidmašīnas krāsošanas procesā.

„Bombardier CSeries 300” lidmašīna ir 39 metrus gara, ar gandrīz 35 metru vēzienu.

Pagaidām „CSeries 300” lidmašīna ir lidojusi tikai testa režīmā. To, vai savās ikdienas gaitās tā būs tik lieliska, kā to slavē, rādīs laiks. Taču tehnoloģiski tā ir ļoti līdzīga nedaudz mazākajai lidmašīnai, ar kuru jau lido Šveices lidsabiedrība „Swiss”. Šīs aviokompānijas pārstāvji apliecina, ka pretenziju nav.

Rīgā „Bombardier CSeries 300” pirmā lidmašīna Rīgā būs novembra beigās.

Taču tas, cik daudz naudas un izmešu ļauj ietaupīt videi draudzīgāka lidmašīna un līdz šim veiktās tā saucamās zaļās piezemēšanās stratēģijas, jau ir aprēķināts.

„Pērn vairāk nekā 3,5 miljardi cilvēku pārvietojās ar lidmašīnām un radīja 780 miljonus tonnas oglekļa izmešu,” saka „airBaltic” pārstāvis Jānis Vanags.

Ņemot vērā, cik intensīva ir aviosatiksme, ieguvumus solās būt ne tikai ekonomisks, bet arī ekoloģisks. To, vai „Bombardier CSeries 300” sevi pierādīs kā līdz šim efektīvāko lidmašīnu debesīs, rādīs laiks.

Bet tas, ka tā jau ir mainījusi domāšanu aviācijā, ir redzams katrā tās detaļā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti