Izmēģinot lidmašīnām paredzēto ierīci, atmosfērā izkaisīs tonnu vulkānisko pelnu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Zemo cenu aviokompānija „Easyjet” sadarbībā ar lidmašīnu ražotāju un norvēģu pētniekiem šovasar gatavojas īstenot eksperimentu, kurā ietvaros atmosfērā izkaisīs tonnu vulkānisko pelnu. Praksē tiks izmēģināta ierīce, kas lidmašīnām ļautu uztvert un izvairīties no bīstamo pelnu mākoņiem. Vēl ne tik sen Eiropas gaisa satiksmi teju apstādināja vulkāna izvirdums Islandē, jo pelnu daļiņu dēļ varēja apstādies lidmašīnu dzinēji.

Pirms trim gadiem, 2010. gada pavasarī, vairāku dienu garumā Eiropā tika atcelti desmitiem tūkstoši reisu, miljoniem pasažieru iestrēga lidostās un aviokompānijām nodarītie zaudējumi pārsniedza miljardu eiro. Eijafjadlajegidlas vulkāna izvirdums Islandē izraisīja vērienīgākos gaisa satiksmes traucējumus Eiropā kopš Otrā pasaules kara.

Vulkāniskie pelni saturēja nozīmīgu daudzumu silīcija, kas nokļūstot lidmašīnu dzinējos karstumā varēja izkust, tos apstādinot. Kopš tā laika inženieri sākuši izstrādāt tehnoloģijas, lai novērstu līdzīgu scenāriju atkārtošanos. Gatavojoties nākotnes izvirdumiem, zemo cenu aviopārvadājumu kompānija „Easyjet” finansē jaunas ierīces izstrādi, kuri dots nosaukums „AVOID”.

Tehnoloģiju savulaik izstrādājuši ASV militāristi, tā sastāv no divām infrasarkano staru ierīcēm, kas pievienotas lidmašīnas korpusam. To uzdevums ir ļaut pilotiem laicīgi pamanīt vulkānisko pelnu mākoni līdz simts km attālumā, lai no tā varētu izvairīties. Ierīci varētu izmantot arī lidostās, un saņemtos datus kombinēt arī ar informāciju no meteoroloģiskajiem satelītiem, lai izveidotu karti, kurā būs redzams, kurā virzienā pelnu mākonis kustas.

Pēc mēnešiem ilga darba „Easyjet” sadarbībā ar lidmašīnu ražotāju „Airbus” un Norvēģijas Gaisa izpētes institūtu gatavojas spert nākamo soli, un ierīci izmēģināt praksē.

Lielbritānijas pilsētas Lutonas lidostā, kur bāzējas „Easyjet”, piegādāta tonna pelnu no bēdīgi slavenā Eijafjadlajegidlas vulkāna. Eksperimentā, ko paredzēts īstenot šovasar, būs iesaistītas divas „Airbus” lidmašīnas. Viena no tam smalkā pulverī sasmalcinātos pelnus izkaisīs atmosfērā. Bet otra, aprīkota ar izstrādāto ierīci, tuvosies mākonim, un mērinstrumentus pārbaudīs darbībā. Lai būtu droši par eksperimenta rezultātiem, pētnieki tajā iesaistīts arī divus novērošanas satelītus. Tieši kurā vietā notiks augustā paredzētais izmēģinājums pagaidām nav apstiprināts.

Ja ierīce tiešām darbosies veiksmīgi un to sāks izmantot komerciālajos lidojumos, tā būs laba ziņa gan pasažieriem, gan lidsabiedrībām. Ja, piemēram, Islandē atkal notiks vulkāna izvirdums, tad tehnoloģija varētu noteikt, kur gaisa telpā lidot ir droši, un daudziem ļaut izvairīties no galvassāpēm.

Drīz pēc Eijafjadlajegidlas izvirduma saasināta uzmanība bija pievēsta citam, krietni lielākam Islandes vulkānam - Katlai, kura izvirdums var būt daudz spēcīgāks. Vēl pirms pāris gadiem tas izrādīja pastiprinātu aktivitāti. Kaut gan šobrīd nav pazīmju par tuvojošos izvirdumu, vēsturiskie novērojumi liecina, ka pēc gandrīz 100 gadu pārtraukuma Katlas vulkānam būtu pienācis pēdējais laiks pamosties.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti