Ir svarīgas nianses, kurām jāpievērš uzmanība pamatskolu absolventiem un viņu vecākiem jau vidusskolas vai ģimnāzijas izvēles brīdī, lai nesagādātu sev nepatīkamus pārsteigumus vidusskolas noslēgumā.
Izglītības un zinātnes ministrija un Valsts Izglītības satura centrs norāda: "Ministrija un centrs apzinās, ka ļoti svarīgi ir ne tikai nodrošināt informāciju par pieejamajiem kursiem vidējās izglītības iestādēs, bet arī izskaidrot kursu izvēles sekas, jo konstatēts, ka ir izglītojamie, kas, pirms diviem gadiem uzsākot mācības 10. klasē, ir izdarījuši izvēli par mācībām attiecīgajā izglītības iestādē,
neizvērtējot to, ka padziļinātā kursa neesamība var ietekmēt izglītojamajam pieejamo augstākā līmeņa eksāmenu pieejamību.
Lai mazinātu šo problēmu un veicinātu izglītojamo apzinātu vispārējās vidējās izglītības programmu un tajā iekļauto kursu izvēli, centrs plāno īstenot atkārtotu informatīvo kampaņu un nodrošināt skaidrojošo materiālu pieejamību 2022. gada augustā."
Vecāku uzmanība jāpievērš tam, ka vidējās izglītības posmā skolām ir dota zināma brīvība izraudzīties, kādas programmas un kādā līmenī piedāvāt (vispārīgajā, optimālajā – atbilst līdz šim kārtoto centralizēto eksāmenu līmenim, vai augstākajā līmenī).
Līdz ar to, pirms jauniešiem pieņemt lēmumu, kurā vidējās izglītības iestādē turpināt mācības, svarīgi precīzi noskaidrot, kādus mācību priekšmetu kursus skola piedāvās.
Attiecībā uz fizikas apguvi vispārizglītojošajās skolās – visās skolās mācīs kursu “Fizika I” optimālajā līmenī vai “Dabaszinības” vispārīgajā līmenī.
Savukārt augstākā līmeņa kurss “Fizika II” ir izvēles kurss un visās skolās tas nebūs pieejams.
Svarīgi saprast, ka atšķirīga līmeņa programmām noslēgumā būs atšķirīgs "svars". Tas īpaši jāņem vērā, ja noslēguma eksāmens tiek izmantots arī kā iestājeksāmens augstskolā. Augstāko, 100% vērtējumu, eksāmenā varēs iegūt gan vispārīgajā, gan optimālajā, gan augstākajā līmenī. Bet, lai tos salīdzinātu, IZM plāno noteikt koeficientus. Šī brīža versija ir, ka vispārīgā līmeņa vērtība, salīdzinot ar augstākā līmeņa eksāmenu, būs 0,5, savukārt optimālā līmeņa – 0,75.
Kā norāda Izglītības un zinātnes ministrija: "Informāciju par vispārējās vidējās izglītības kursu piedāvājumu nodrošina izglītības iestādes, informējot gan par padziļināto un specializēto kursu pieejamību, gan prasībām mācību procesā. Izglītības iestādes informāciju sniedz ne tikai savās mājaslapās, bet arī izglītības iestāžu informācijas dienās, kas ļauj 9. klases absolventiem, tiekoties ar attiecīgās izglītības iestādes pārstāvjiem, nepastarpināti iegūt informāciju par to, kādi kursi tiek piedāvāti, kā tiks organizēts mācību process, kādas ir prasības vispārējās vidējās izglītības ieguvei, tajā skaitā nokārtojamie valsts pārbaudījumi, kā arī par to, kādas ir izglītības iestādes piedāvātās papildu iespējas un atbalsts mācību procesam."
Tas nozīmē, ka vismaz pagaidām nav pieejama vienkopus apkopota uzticama informācija par to, kādas programmas kurā skolā 1. septembrī tiks piedāvātas.
Izglītības un zinātnes ministrija norāda: "Atsaucoties uz LETERA lūgumu nodrošināt informāciju par ''Fizika II'' kursa īstenošanas vietām, informējam, ka šobrīd ir pieejama informācija par plānotajām kursa īstenošanas vietām (izglītības iestādēm) 2022./2023. mācību gadā atbilstoši izglītības iestāžu iesniegtajiem datiem VIIS sistēmā."
Pēc IZM rīcībā esošajiem provizoriskajiem datiem, ''Fiziku II'' varētu piedāvāt apmēram 42% vispārizglītojošo skolu. To saraksts ir atrodams pielikumā un LETERA mājas lapā.
Vispārizglītojošās vidējās izglītības iestādes, kurās 2022./23. mācību gadā (iespējams) piedāvās kursu ''Fizika II''
Tāpat ir svarīgi pārliecināties, vai skola ir noteikusi minimālo izglītojamo skaitu mācību programmas īstenošanai, un noskaidrot, kas notiks gadījumā, ja skolēns būs iestājies skolā ar vēlmi apgūt konkrētu mācību programmu, bet minimālais skolēnu skaits netiks sasniegts.
Vidusskolu un ģimnāziju skaits pēc fizikas eksāmena kārtotāju skaita:
Latvijas sekmīgai attīstībai ir nepieciešams daudz, daudz vairāk inženieru un speciālistu dabaszinātnēs, tāpēc aicina skolēnus izvēlēties dabaszinātņu kursus, jo to sekmīga apguve ievērojami paplašina personīgo izpratni par norisēm pasaulē, stiprina loģisko domāšanu, kā arī nodrošina daudzveidīgas, augsti kvalificētas profesionālās karjeras perspektīvas.
* Skolēns, uzsākot mācības 10. klasē, izvēlas mācīties to, kas vairāk atbilst nākotnes mērķiem. Aptuveni 30 % mācību laika, visvairāk 12. klasē, var veltīt tiem mācību priekšmetiem, kuri īpaši interesē – mācīties tos padziļināti un apgūt brīvas izvēles specilizētos kursos. Vairāk par to, kā notiks mācības, lasi šeit.