Ģimenes studija

Vai līdz šim ieviestie ierobežojumi uzturlīdzekļu nemaksātājiem ir gana efektīvi?

Ģimenes studija

Svarīgās pāru sarunas par attiecību vērtībām

Pirmklasnieku lasītprasme būtiski pasliktinās: kā situāciju uzlabot?

Kā bērnu iemācīt lasīt? Speciālistu ieteikumi vecākiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Uz pirmo klasi nereti atnāk bērni, kuri pat nepazīst visus burtus, lasītprasmes ziņā klasēs mēdz būt liela polaritāte. Pedagogi Latvijas Radio raidījumā "Ģimenes studija" skaidroja, ka bērni lasīšanā jāieinteresē spēļu veidā jau no mazotnes, sešu gadu vecums ir stipri novēlots laiks, lai sāktu apgūt lasīšanas prasmes.

Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes docētāja, logopēde Egija Laganovska novērojusi, ka uz sākumskolu atnāk bērni ar skaņas izrunas traucējumiem, iepriekš šo gadījumu nebija tik daudz. Ja kādu skaņu nesaklausa, ir grūti iemācīties lasīt un rakstīt, tas ietekmē lasītprasmes līmeni. To var mazināt. Ja logopēda pirmsskolā nav vai tikai sešos gados sāk ar bērnu strādāt, to grūti novērst.

Pieci ieteikumi vecākiem mazu bērnu lasītprasmes veicināšanā.

Izglītības zinātnes doktors, Rīgas 6. vidusskolas pedagogs Andris Krieķis  pauda, ka tad,

kad atnāk bērns uz skolu, klasē izveidojas aizvien lielāka polaritāte, – ir bērni, kuri lasa tekoši, un tādi, kuri nepazīst visus burtus.

Problēmu skolā risina ar speciālā pedagoga, logopēda un skolotāju palīga atbalstu, lai panāktu, ka lasīt nepratēji līdz oktobrim–novembrim lasītu tekoši.

Pat līdz 5., 6. klasei bērni bieži lasa tehniski, bez lasītā izpratnes. Kamēr nav teksta izpratnes posma, bērnam ir nepatika lasīt, pauda Laganovska.

Pirmkārt, izpratnes kvalitāte ir atkarīga no izvēlētā teksta. Lasītāja izpratne neveidosies pati no sevis, ja bērnam, mazam esot, nebūs veicināta klausītāja dzirdētā izpratne. Ar to jānodarbojas mājās.

Krieķis kā skolotājs skolā grib redzēt pirmklasnieku, kurš prot tekoši lasīt. Martā–aprīlī ir uzplaiksnījums no topošo skolēnu vecāku jautājumiem, lai palīdzētu bērnam iemācīt lasīt. Nepietiks, ja bērns ies pie privātskolotāja divas reizes nedēļā, jātrenējas lasīt ir katru dienu 10–12 minūtes. Parasti vasaras brīvlaikā pēc bērnudārza lasīšanā nepraktizējas un trijos mēnešos prasmes zūd, pauda skolotājs.

Nepieciešama vingrināšanās, jo lasītprasme ir iemācīta prasme.

"Neviens cits šajā pasaulē par bērnu nav atbildīgs, tikai vecāks. Ja lasītmācīšana nebūs prioritāte, tad rezultāts būs tāds, kāds būs," skaidroja Krieķis.

"Ģimenes studija"

"Ģimenes studija"

Izgaismo pieredzi un viedokļus par aktuālām ģimenes attiecību, veselības un izglītības tēmām.

Klausies podkāstā sev ērtā laikā un šādās lietotnēs - Spotify, Apple, Google . Jauna epizode katru darba dienu. Epizodes garums 50 minūtes.

Skolotājs analizē lasīšanas metodes – sākotnēji ir jāiemācās burti, tad jāiemācās lasīt. Viens no variantiem – grāmatu piedāvā vienaudzis. Pieaugušā piedāvātā grāmata bērna izpratnē varētu nebūt tik svarīga. Nepietiek tikai ar to, ka izvēlas grāmatu, kura patīk.

Labi strādā, ja lieli bērni lasa kopā ar mazākiem, tāpat visas tradicionālās un zināmās lietas, kas prasa noteiktību, – jāizstrādā regulāras lasīšanas paradumi. Ar piespiešanu lasīt bērnā var izraisīt lielu nepatiku pret grāmatām.

Ja ir liela nepatika pret lasīšanu, grāmatu var nolikt nost un pāriet pie tehniskas lasīšanas – receptes, ja bērns gatavo, dažādi nosaukumi uz ielas, spēļu tehniskie apraksti. Bērni netiek gala ar lasītprasmes tehniku, jo viņus māca metodiski nepareizi, bieži atrodot pareizo metodi, ātri iemācās.

Seši gadi lasīšanas ierosināšanai jau ir pārāk vēlu, lasīšanu nepieciešams veicināt spēles veidā jau no agrīna vecuma, pauda Laganovska.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti