Iesakām pašiem mazākajiem!
Mīļie vecāki, mēs esam radījuši drošu un radošu platformu zinātkāriem pirmsskolas vecuma bērniem - LSM Bērnistaba!
Bērnistabā ir interesanti un attīstoši uzdevumi, spēles, filmas, eksperimenti, zīmēšana, vakara pasaciņa un daudz kā cita.
Bērni mācās, vērojot un atdarinot. Vecāku rīcība var būt noteicošā – ko bērns atdarinās.
Tāpat nevar domāt - ja bērns vēl mazs, burtus nav spējīgs iepazīt, tad grāmatu darbs jāatliek uz laiku, kad bērns paaugsies. Jāatceras, ka grāmata ir izcils reālās dzīves atspoguļojums, kas jums pieejams, neizejot no mājas. Protams, apsveicami, ja kokus un pļavas puķes varat apskatīt dabā, bet labs veids ir par to uzzināt arī no grāmatām, lai pēc tam skatītos dabā.
Šobrīd ir liela grāmatu izvēle – pavisam maziem bērniem domātas no izturīgiem materiāliem, arī papīra grāmatas ar ļoti biezām lapām.
Pavisam mazam bērnam izvēlieties grāmatas ar skaistiem zīmējumiem, lai zīmējumi un krāsas piesaista mazā uzmanību.
Lasīšana priekšā
Vecāku priekšālasīšana ļauj bērnam aptvert, ka grāmatā ir kāds īpaši aprakstīts stāsts. Īpaši – jo mazs bērns nevar saprast, ka tekstu pieraksta ar zīmēm.
Katru reizi, kad vecāki atvērs grāmatu, bērns gaidīs ko jauku un pārsteidzošu ne tikai grāmatas satura, bet arī pārdzīvoto emociju dēļ.
Ja lasa lielākus tekstus, bērns vispirms izbauda kopābūšanu ar vecākiem, klausās balss tembrā, tā mācoties uztvert emocijas.
Līdz divu gadu vecumam mazulis nespēs klausīties un uztvert garus tekstus, pietiks ar teikumu vai diviem, rādot zīmējumu, kur tekstā aprakstītais ir uzzīmēts.
Skaņu atdarināšana
Grāmatas ilustrācijās attēlotie dzīvnieki un lietas ir saistīti ar skaņām. Ilustrācijas ir labs veids, kā bērnam mācīt, kā suns rej, gailis dzied, pulkstenis tikšķ, mašīna rūc.
Atkārtojiet šīs skaņas atkal un atkal, bērns tās dzirdēs un ar laiku atdarinās.
Katru reizi, sakot kādu skaņu, ar pirkstu rādiet grāmatā to dzīvnieku vai lietu, kurš šo skaņu rada vai ar ko tā ir saistīta.
Kustību rādīšana
Mazi bērni mācās saprast pavisam vienkāršas kustības, darbības un to nosaukumus. Ar grāmatu palīdzību to ir viegli darīt.
Grāmatu varoņi lec, iet, rāpo, kustina rokas, kājas, elpo, raksta, dzied, smejas, runā, sit plaukstas, aiztaisa un attaisa acis. Rādot zīmējumu, veiciet šīs kustības un nosauciet tās vārdā, aicinot bērnu to atkārtot.
Krāsu pazīšana
Izvēlieties krāsainas ilustrācijas, sauciet zīmējumā redzamo lietu krāsas un rādiet tās bērnam.
Rādiet zīmējumā redzamās vienādās krāsas, piemēram, “lapa ir zaļa, zābaciņi arī ir zaļi. Zemene ir sarkana, somiņa arī ir sarkana.”
Meklējiet nosauktās krāsas bērna apģērbā un rotaļlietās; ir nepieciešams laiks, lai bērns aptvertu tik abstraktu lietu kā krāsas.
Rituāls
Grāmatu lasīšana lai kļūst par rituālu tāpat kā ēšana, mazgāšanās, pastaiga, ģērbšanās.
Centieties, lai šis rituāls ir pozitīvs, neuzspiediet grāmatu lasīšanu bērnam, ja tas ir noguris un niķīgs. Atcerieties, ka rituāls atmiņā saglabā ne tikai veicamo darbību, bet arī emocijas, bērns atcerēsies prieku, ko sagādā grāmatu lasīšana, un vēlēsies šo prieku atkārtot.