Labklājības ministrijas parlamentārā sekretāre Evita Zālīte-Grosa (Jaunā konservatīvā partija) intervijā Latvijas Radio raidījumā "Ģimenes studija" stāsta, ka institūcijās atrodas 506 bērni, no kuriem 70 ir ar īpašām vajadzībām, 300 bērni ir bērni vecumā no 13 līdz 17 gadiem.
Latvijas Bāriņtiesu darbinieku asociācijas vadītāja Aurika Zīvere uzsver, ka kampaņā uzrunā tos, kuri nav vēl uzrunāti, domājuši par šādu iespēju. Bērna pieņemšanai ģimenē nepieciešams laiks un izsvērts lēmums.
Nav audžuģimeņu, kuras vēlas uzņemt pusaudžus, jaunajiem vecākiem ir bijība pret pusaudžiem. Saskata nepieciešamību audžuģimeņu specializācijā – īpaši sagatavot pusaudžu uzņemšanai ģimenē,
akcentē atbalsts biedrības „Tilts” pārstāve Vēsma Sandberga.
Jaunās audžuģimenes nav gatavas pusaudzim ar atkarībām, sliktu pieredzi, uzvedības problēmām, atpalicību. Šādām ģimenēm nav arī iespēju saņemt palīdzību.
Nākamajā gadā LM virzīs koncepciju, kā risināt šo problēmu. “Ja mēs gibam specializētas audžuģimenes, nepieciešami cilvēki, kas varētu ar to strādāt. Ģimenei būtu nepieciešama pieeja šiem speciālistiem. Ārpusģimenes aprūpes centros nepieciešamas ļoti jaudīgas komandas, kas palīdzētu risināt šīs problēmas,” uzsver Zālīte-Grosa.
Skolas, kurās mācās pusaudži, arī nespēj palīdzēt šiem pusaudžiem pietiekamā apjomā kapacitātes trūkuma dēļ.
Labklājības ministrijas sniegtā informācija liecina, ka 2021. gada 1. janvārī ārpusģimenes aprūpē atradās 6004 bērni, kas ir par 10% mazāk nekā bija pirms trīs gadiem (2018. gadā ārpusģimenes aprūpē atradās 6669 bērni, 2019. gadā – 6438 bērni, bet 2020. gadā – 6252 bērni).
Tāpat turpina samazināties bērnu skaits bērnu aprūpes iestādēs. 2021. gada 1. janvārī salīdzinājumā ar 2018. gada 1. janvāri bērnu skaits bērnu aprūpes iestādēs samazinājies par 45% (2018. gadā – 1037 bērni, 2021. gadā – 568 bērni). Savukārt saskaņā ar bērnu aprūpes iestāžu sniegto informāciju 2021. gada 1. oktobrī bērnu aprūpes iestādēs atradās 506 bāreņi un bez vecāku gādības palikušie bērni, kas ir par 11% mazāk nekā 2021. gada 1. janvārī.