4. studija

Vai graustu nojaukšanas process ir pārāk birokrātisks?

4. studija

4. studija

Kādas problēmas Rīgas sabiedriskajā transportā sagaida invalīdus?

Tramvaji jauni, bet prasības pielāgotas vecajiem. Pasažieriem ar invaliditātes apliecību grūtības to uzrādīt vadītājam

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada un 2 mēnešiem.

Latvijā 1. un 2. grupas invalīdi sabiedrisko transportu drīkst izmantot bez maksas, bet katrā braucienā vai nu pie transporta līdzekļa vadītāja, vai biļešu automātos, kādi ir pieejami Rīgas zemās grīdas tramvajos, ir jāpaņem bezmaksas biļete, lai braucienu reģistrētu. Šķiet – ļoti viegls un saprotams uzdevums. Izrādās – ne vienmēr.

Prasības nav piemērotas jaunajiem tramvajiem

Gan starppilsētu, gan Rīgas autobusos un trolejbusos un vecā modeļa tramvajos pasažieriem ir iespēja ērti piekļūt pie vadītāja un uzrādīt invaliditātes apliecību. Zemās grīdas tramvaju vadītājam jābūt ļoti labai redzei, bet pasažierim – lielai pacietībai.  

Lai apmeklētu ārstus, Māris pēdējo mēnešu laikā bieži ar autobusu no Bērzkroga dodas uz Rīgu. 1. tramvaja maršrutā kursē jaunie zemās grīdas tramvaji, kuros ir biļešu automāti. Lai saņemtu no vadītāja apstiprinājumu, ka viņam pienākas bezmaksas brauciens, Mārim tramvaja vadītājam ir jāuzrāda invaliditātes apliecība, tādēļ automātā jāspiež poga "Saņemt apstiprinājumu". 

Biļešu automāts
Biļešu automāts

"Vadītājs sēž aiz stikla durvīm. Viņam ir tikpat kā istaba. Viņu tur nevar sadabūt. Viņam jāierauga apliecība, bet viņš jau sēž ap 10 metrus no tā aparāta," situāciju iezīmēja Māris, piebilstot, ka dažas reizes pie biļetes gandrīz arī nav ticis – saņemts vairākkārtējs atteikums.

Iespējams, tukšā tramvajā parādīt vadītājam invaliditātes apliecību varētu arī izdoties, taču pavisam cita situācija ir, ja tramvajs ir stāvgrūdām pilns. 

Pietiek pat ar pavisam nedaudz pasažieriem, kas stāv starp biļešu automātu un vadītāja kabīni, lai tramvaja vadītājs sev aiz muguras neredzētu neko. Kur nu vēl to, kas rakstīts uz invaliditātes apliecības. 

"Jūties kā tāds notiesātais. Jāstāv pie aparāta, kamēr vadītājs paskatās. Vadītājam arī uz ceļu ir jāskatās tomēr," norādīja Māris, rosinot Rīdzinieka kartē iestrādāt invalididātes apliecību vai uzlikt kameru, lai vadītājs apliecību varētu nolasīt. 

Iesaka iegādāties personalizēto e-talonu

Uzņēmumā "Rīgas satiksme" skaidroja, ka uzstādīt kameras pie biļešu automātiem vismaz tuvākajā laikā nav plānots. Mārim un pārējiem pilsētas viesiem, kas gan bieži, gan pavisam reti izmanto Rīgas sabiedrisko transportu, situāciju iesaka risināt citādā veidā – iegādāties personalizēto zilo e-talonu, to var darīt ikviens, ne tikai rīdzinieki.  

Vēl viens variants, ko "Rīgas satiksme" iesaka cilvēkiem, kas sabiedrisko transportu izmanto regulāri, – doties uz klientu apkalpošanas centriem, līdzi ņemot personu apliecinošu dokumentu, derīgu invaliditātes apliecību un izveidot personalizēto e-talonu.

"Attiecīgi tas katru reizi, kāpjot sabiedriskajā transportā, ir jāreģistrē, un šī pirmreizējā e-talona izgatavošana ir bez maksas," piebilda uzņēmuma pārstāve Agneta Anna Šonmane.

Lai arī informāciju var atrast "Rīgas satiksmes" mājaslapā, Māris apgalvoja, ka viņam par iespēju iegādāties personalizēto e-talonu ir pirmā dzirdēšana. Tāpēc viņš līdz šim izmantojis citu oficiālo iespēju – katru reizi iekāpjot tramvajā, mēģināt panākt, lai vadītājs viņa invaliditātes apliecību ierauga un apstiprina.  

"Rīgas satiksmē" apliecināja, ka informācija mājaslapā tiks atkārtoti aktualizēta, lai tie, kas vēl nav pamanījuši, ar to var iepazīties. "Tāpat ik pa laikam mēs izvietojam informāciju sabiedriskā transporta monitoros," piebilda Šonmane.

Ne viss ir pašsaprotami

"Rīgas satiksmei" un citiem radniecīgiem uzņēmumiem katrā pašvaldībā šāda, it kā ikdienišķa informācija būtu regulāri jāaktualizē. Viss šķiet ļoti elementāri un vienkārši līdz brīdim, kamēr pats ar vienu vai otru situāciju esi spiests saskarties, secināja invalīdu un viņu draugu apvienības "Apeirons" vadītājs Ivars Balodis.

"Esam vairākkārt runājuši ar kolēģiem, kā tad jums te Rīgā īsti ir, vai kas īsti Jelgavā notiek? Vai tur tiešām var cilvēki ar invaliditāti bez maksas braukt? Vai Rēzeknē ir iespējams izmantot sabiedrisko transportu? Šādi jautājumi ir viens pēc otra, ko mēs saņemam un ko cilvēki uzdod," norādīja Balodis.

Apvienība "Apeirons" plāno apkopot visu informāciju par valsts un pašvaldību iespējamiem atbalsta veidiem un kā tos saņemt.  

"Tas ir ļoti mulsinoši, ka ir dažādība, kādā vienu pakalpojumu var saņemt. Lai izmantotu starppilsētu autobusu, vajag ID karti, kas attiecīgā laika periodā ir izdota, vecā ID karte nevar būt. Ir pašvaldības, kur ir īpašie satiksmes taloni, satiksmes kartes, kuras ir piesaistītas kaut kam, lai atkal invaliditātes beigšanās gadījumā viņa tev nebūtu derīga," turpināja Balodis.

Problēma, ka Rīgā zemās grīdas tramvajos ir sarežģīti invalīdam, kas nav Rīgas iedzīvotājs, iegādāties bezmaksas biļeti, apvienībai "Apeirons" līdz šim nav bijusi zināma. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti