Brīdis, kad pavasarī uz ceļiem atgriežas dažādi transportlīdzekļu veidi, kas ziemā pārsvarā netiek izmantoti, proti, velosipēdi, elektroskrejriteņi, un citi mikromobilitātes rīki, ir ļoti riskants, skaidroja Drošas braukšanas skolas direktors Jānis Vanks.
Viņš norādīja: "Autovadītāji nav pieraduši pie tā, ka ir šādi rīki, vai ir aizmirsuši to. Savukārt tie, kas ar tiem rīkiem braukā, tiem tās iemaņas ierūsē. Tas ir normāli."
Savukārt apdrošinātāja "Balta" pārstāvis Toms Sadovskis pauda: "Ziema, visticamāk, ir bijis tāds kā iemidzinošs periods, kad daudzi autovadītāji varētu būt pieraduši pie tā, ka, piemēram, griežoties pa labi pāri veloceliņam, nav nemaz jāskatās. Tagad ne tikai uz veloceliņiem, bet arī visās citās vietās ir jārēķinās ar to, ka velosipēdists, skrejriteņa vadītājs vai cits mobilitātes rīku izmantotājs var parādīties."
Turklāt ceļu segums vēl ir netīrs, klāts ar putekļiem un akmentiņiem, kas samazina saķeri. Protams, arī bedres vēl nav salabotas. Uzmanīgiem jābūt gan autovadītājiem, gan mikromobilitātes rīku lietotājiem, uz kuriem arī attiecas visi ceļu satiksmes noteikumi.
Eksperti aicina arī neaizmirst, ka uz trotuāra galvenais ir gājējs.
Vanks sacīja: "Mums ne tikai ir jāsaprot, ka gājējs ir galvenais un no viņiem ir jāizvairās un jābrauc tā, lai netraucētu gājējiem pārvietoties, bet ir jāsaprot, ka automobiļi, piemēram, kas var braukt ārā no vārtrūmēm, – tur tā redzamība ir apgrūtināta, un tad arī pastāv risks, ka var saskrieties. Mēs visi kaut kur steidzamies kaut kādu iemeslu dēļ. Reizēm pat ir grūti to izskaidrot. Domāju, ka teiciens "steidzies lēnām" nav tas sliktākais teiciens."
Savukārt Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāvis Mārtiņš Mālmeisters piebilda: "Pārvietojoties gan ar velosipēdu, gan ar elektroskrejriteni, ļoti ieteicams ir vilkt aizsargķiveri galvā."
Mālmeisters arī atgādināja – lai pārvietotos ar elektroskrejriteni, vecumā līdz 17 gadiem (ieskaitot) aizsargķivere ir obligāta prasība.
Tāpat šogad ir jauni noteikumi, kas regulē, ar kādiem elektroskrejriteņiem vispār ir atļauts piedalīties ceļu satiksmē. "Katram elektroskrejritenim no 1. aprīļa ir jābūt obligāti reģistrētam CSDD un ir jāsaņem reģistrācijas uzlīme. Ceļu satiksmē drīkstēs pārvietoties tikai ar reģistrētiem elektroskrejriteņiem," sacīja CSDD pārstāvis.
Statistika rāda, ka, pieaugot mikromobilitātes rīku lietošanai, pieaug arī ar to saistīto traumu skaits. Lai no tā izvairītos, pašiem jābūt uzmanīgiem un jāciena citi ceļu satiksmes dalībnieki.