Dainis Kreilis

Gudras pilsētvides aktīvists un riteņbraucējs
Raidījums "Uz riteņiem" skan katru otrdienu pieci.lv plkst. 19.00

Apskatīt autora rakstus: Latviski

Autora ziņas
Pārdaugavas mobilitāte un zināšanu jūdzes spēks – jaunais «MadCity» uzstādījums?
Pārdaugavas mobilitāte un zināšanu jūdzes spēks – jaunais «MadCity» uzstādījums?
Gandrīz sācies skolas brīvlaiks, un beidzot mūsu galvaspilsētas iedzīvotāji var lēnām sākt uzelpot, jo tūlīt beigsies ierastie sastrēgumi un pilsētā pamazām sāks svilpot vasaras vējš. Nav noslēpums, ka liela daļa rīdzinieku savus bērnus skolēnu brīvlaikā sūta uz laukiem, ļaujot pilsētas centru lietot tūristiem un biroju darbiniekiem. Ir pienācis īstais laiks atkal novērtēt nesenās pilsētas infrastruktūras izmaiņas un domāt par nākotnes iespējām un potenciālajiem izaicinājumiem.
Carnikavietis Toms Skujiņš. Gatavs riteņbraukšanā sevi mocīt un tikt pāri sāpēm
Carnikavietis Toms Skujiņš. Gatavs riteņbraukšanā sevi mocīt un tikt pāri sāpēm
Pērnā gada Latvijas labākais riteņbraucējs Toms Skujiņš janvāra beigās Maljorkā sāks jauno sezonu, kurā 27 gadus vecais velosportists cer startēt gan lielās tūres daudzdienu sacensībās, gan palīdzēt krāt ieskaites punktus, lai 2020. gadā Tokijas olimpiskajās spēlēs zem sarkanbaltsarkanā karoga būtu pēc iespējas vairāk pedāļminēju. Viņam riteņbraukšanā lielākais dzinulis ir brīvības sajūta, kā arī pārliecība, ka jebkurās sacensībās ir iespēja pacīnīties par uzvaru.
Dainis Kreilis: Kritiskā masa ir sasniegta
Dainis Kreilis: Kritiskā masa ir sasniegta
Klāt pavasaris. Pēdējās aukstās dienas tūlīt tiks aizvadītas, un pēc tam daba burtiski uzsprāgs, jo šī gada laikapstākļi atkal ir novilcinājuši dabas mošanos. Atšķirīga situācija ir Rīgā – te liela daļa riteņbraucēju vairs negaida koku lapu parādīšanos, lai saprastu, ka ikdienā droši var atsākt braukt ar divriteni, bet daļa no jau ielās esošajiem riteņbraucējiem šoziem riteni tā īsti nolikuši nav vispār.
Dainis Kreilis: Lūdzu pārstrādāt ķeksīša veloplānu!
Dainis Kreilis: Lūdzu pārstrādāt ķeksīša veloplānu!

Pirmo reizi mūsu valsts pastāvēšanas vēsturē tiek izstrādāts nacionālas nozīmes dokuments velosatikmes attīstībai, pagaidām gan tikai 2018. - 2020. gadam (veloplans.lv). Šis ir viens no Māra Kučinska valdības pašiem sev uzliktajiem uzdevumiem – radīt šādu plānu. Mums tāds patiešām ir vajadzīgs, jo Latvija ir vienīgā valsts Eiropā, kurai nav šāda aktualizēta, ar reāliem darbiem un projektiem sasaistīta velosatiksmes attīstības plāna, kas iezīmē valstī darāmos darbus, lai būtiski sekmētu ikdienas riteņbraucēju skaita pieaugumu.

Dainis Kreilis: Trīskārša pieredze pilsētvides attīstībā
Dainis Kreilis: Trīskārša pieredze pilsētvides attīstībā

Šis mēnesis bija izglītošanās mēnesis, jo vienā mēnesī man ir izdevies redzēt un dzīvē tikties ar tik daudziem pasaules līmeņa ekspertiem ilgtspējīgas pilsētvides jautājumos, kas reti kuram izdodas visas dzīves laikā. Galvenais ir cerība, ka šīs idejas tiks sadzirdētas ārpus šaurā ekspertu un interesentu loka, jo šīs ir tēmas, kas jau tagad skar ikvienu no mums, ja vien cilvēki nedzīvo meža vidū un maksimāli izvairās no socializēšanās un pilsētu apmeklēšanas.

Dainis Kreilis: LNB un centrs
Dainis Kreilis: LNB un centrs

Kad sāka būvēt Latvijas Nacionālo bibliotēku (LNB) un vēl aktīvi plānoja slavenos “melnos klučus” uz AB dambja, jau tad aktīvi runāja par nākotnes transporta organizācijā atrisināmajiem jautājumiem, jo bija skaidrs, ka šie galamērķi būs būtiski arī iedzīvotājiem, tātad – uz tiem būs kaut kādā veidā jānokļūst. Toreiz vēl par riteņbraucējiem daudz nerunāja – pastāvēja lēts sabiedriskais transports, privātais transports (kam vajag autostāvvietas, kuru nav) un taksometri. Ar kājām uz koncertiem vai bibliotēkām, protams, nedrīkst iet, tāpēc ideja par apkārtnes pielāgošanu prioritāri gājējiem nekad nebija izskatīts kā viens no variantiem vai vismaz daļa no risinājuma.  

Dainis Kreilis: Brīvības ielas stāsts
Dainis Kreilis: Brīvības ielas stāsts

Rīgas centrā Brīvības iela aiz Gaisa tilta ir viena no galvenajām pilsētas satiksmes maģistrālēm. Tas nekas, ka uz Gaisa tilta ir tikai trīs joslas – no rītiem divas uz centru un vakaros divas prom no centra, jo pārmaiņus rītos un vakaros drīkst braukt vienā virzienā divās joslās arī pa tramvaja sliedēm. Pilsētas centra daļā uz Brīvības ielas brauktuves atkal ir pilnas četras joslas un pēc “pudeles kakla” (Gaisa tilta) auto satiksme ir mierīgāka un mazāk blīva.

Dainis Kreilis: Kā tikt centrā?
Dainis Kreilis: Kā tikt centrā?

Rīga ir ļoti centrāla. Varbūt pamazām tendences mainās, bet kopumā - Rīga ir ļoti centrāla. Visa Latvija tāda ir, jo, skatoties uz dažādām attīstības kartēm, Rīga un tās reģions ir nepārprotams valsts ekonomikas dzinējspēks. Dažādi pakalpojumi vēl joprojām ir pieejami tikai Rīgas centrā, sākot ar labākajām skolām un beidzot ar gandrīz visām ministrijām. Tāpat jebkāda veida kultūras pasākumi notiek faktiski tikai Rīgas centrā. 

 

Dainis Kreilis: Uzmanību – Barona ielas remonts spridzina!
Dainis Kreilis: Uzmanību – Barona ielas remonts spridzina!

Nav noslēpums – vasaras laikā Rīga ir daudz tukšāka nekā aktīvajā mācību periodā. Parasti vienu nedēļu pirms skolas sākšanās pilsētā atgriežas pilsētnieki ar bērniem, kuri vasaras dažādu iemeslu dēļ pilnībā vai daļēji pavada pie Latvijas dabas jeb Latvijas mazpilsētās un laukos. Katru gadu, tieši korelējot ar skolas sākšanos, Rīgā atgriežas arī sastrēgumi.

Vairāk

Svarīgākais šobrīd