Pārdaugavas mobilitāte un zināšanu jūdzes spēks – jaunais «MadCity» uzstādījums?

Gandrīz sācies skolas brīvlaiks, un beidzot mūsu galvaspilsētas iedzīvotāji var lēnām sākt uzelpot, jo tūlīt beigsies ierastie sastrēgumi un pilsētā pamazām sāks svilpot vasaras vējš. Nav noslēpums, ka liela daļa rīdzinieku savus bērnus skolēnu brīvlaikā sūta uz laukiem, ļaujot pilsētas centru lietot tūristiem un biroju darbiniekiem. Ir pienācis īstais laiks atkal novērtēt nesenās pilsētas infrastruktūras izmaiņas un domāt par nākotnes iespējām un potenciālajiem izaicinājumiem.

Šogad jau trešo reizi šāda iespēja būs "MadCity" “nekonference”, kuras izpētes teritorija būs tuvā Pārdaugava un jaunais koncepts par “zināšanu jūdzi” tajā idejiski apvienojas un kopīgus mobilitātes risinājumus meklēs Rīgas Stradiņa universitāte, Biznesa, mākslas un tehnoloģiju augstskola RISEBA, Rīgas Tehniskā universitāte, Latvijas Universitāte un Latvijas Nacionālā bibliotēka.

Prognozēts, ka tuvākajos gados Pārdaugavā būs aizvien izteiktāks ārvalstu studentu pieplūdums un visas šīs izglītības un kultūras iestādes var veidot vienu kopīgu izcilības centru ar savienotu infrastruktūru. Papildus, protams, tie ir nopietni ieņēmumi arī pakalpojumu sniedzējiem (īres dzīvokļi, veikali, kafejnīcas, kultūras un izklaižu vietas, ārstniecības iestādes utt..); un, ja tā labi padomā, pilsētai un tās iedzīvotājiem, bet jo īpaši Pārdaugavas uzņēmējiem vajadzētu saredzēt potenciālos ieguvumus no Pārdaugavas pilsētvides straujas attīstīšanas un labiekārtošanas.

Šis gads ir iezīmējies ar jaunām vēsmām Latvijas cilvēku pārvietošanās paradumu maiņā. Ja pasaules metropolēs jau pagājušā gada vasarā bija izteikts elektroskūteru uzvaras gājiens ar jauniem, līdz šim nezināmiem pilsētvides izaicinājumiem, tad nu jau pavisam droši var teikt, ka, ar tradicionālo dažu gadu nobīdi, arī Rīgas ielās aizvien vairāk sāk parādīties šo sporta un izklaides ierīču vadītāji, kas neatgādina sportistus vai draiskus bērnus, bet solīdus biroju darbiniekus.

Esmu novērojis, ka elektroskūteru vadītāji sevi uztver ļoti nopietni, braucot pa Rīgas centra ietvēm vai fragmentāro velo infrastruktūru. Tas nav ne labi, ne slikti – tā vienkārši ir. Interesanti, ka šo ierīču vadītāji attīsta ātrumu līdz 25 km/h, kā rezultātā tie ir jūtami ātrāki par pilsētas lietišķajiem ikdienas riteņbraucējiem, kuriem, atšķirībā no elektroskūteru vadītājiem, obligātās Ceļu satiksmes noteikumu zināšanas ir jāpierāda ar riteņbraucēju vai autobraucēju apliecību.

Šis jaunievedums vēl vairāk sadrumstalo mūsu iedzīvotājus, jo tagad bez ignorētajiem gājējiem, pārākajiem autovadītājiem, nekulturālajiem riteņbraucējiem un paštaisniem sabiedriskā transporta lietotājiem ir parādījušies vēl skrituļotāji, gardēlisti un tagad arī ātrie elektroskūteristi! Jautājums, kura satiksmes dalībnieku grupa šajā situācijā dabūs sarauties un dalīt savu telpu ar jaunpienācējiem? Skaidrs, ka tie pagaidām nebūs autobraucēji un sabiedriskā transporta lietotāji, jo tie pie mums ir neaizskaramo vietā. Vai nelaimīgie būtu gājēji? Vērojumi no malas liek domāt, ka

tieši ietves pamazām pārvēršas par visdzīvīgāko un daudzveidīgāko pārvietošanās telpu, liekot klasiskiem gājējiem sajusties apdraudētiem no visa veida mehānisko un elektrificēto transporta līdzekļu vadītājiem.

Jaunieši, kuri tikko atgriezušies no saviem ''Erasmus+'' apmaiņas gadiem Rietumeiropā, kā pirmo pamana un sociālajos tīklos min tieši “bardaku uz ietvēm”.

Riteņbraucēji Rīgā uz Tērbatas ielas ietvēm, kuras, citstarp, ir daļēji aizbūvētas ar Rīgas kafejnīcu nevajadzīgi fundamentālajām terasēm, ir nevis anomālija, bet pilnīgi pašsaprotama parādība, kas ir krasi atšķirīgi no citām Eiropas lielpilsētām. Mūsu cilvēku vēlme mainīt pārvietošanās paradumus, ir veicinājusi būtisku riteņbraucēju un tagad arī elektroskūteristu skaita pieaugumu, un gandrīz visi savus ikdienas maršrutus acīmredzot plāno un vismaz daļēji arī realizē pa ietvēm.

Pasaulē jau ir uzsākusies elektroskūteru kustības regulēšana. Pilnīgi skaidrs, ka šī nav klasiska rotaļlieta, bet vairāk atgādina jaunu transporta līdzekļa paveidu, kas, iespējams, būs uz ilgāku palikšanu. Par to liecina arī pirmā šo braucamrīku noma Latvijā, kas pirms dažām nedēļām uzsākusi savu darbību Rīgā.

Ceļu satiksmes drošības direkcija jau paziņojusi, ka pēta šo parādību, iedvesmojas no pirmajiem pasaules piemēriem “sakārtot” elektroskūteru jautājumu, un tuvākajās dienās, iespējams, sagaidīsim kādus priekšlikumus diskusijai. Tikmēr, jau droši zināms, ka 31. maijā uz AB dambja "MadCity" ietvaros norisināsies diskusija, kur citstarp tiks arī runāts par to, kā pilsētas spēj pielāgoties straujām iedzīvotāju paraduma maiņām un ko darīt Rīgas gadījumā. Aicinu Latvijas iedzīvotājus sekot līdzi šim pasākumam ja ne klātienē, kas ir visvēlamākais, tad meklēt tiešraides internetos (red.piez. būs skatāma arī LSM.lv) un lasīt vēlākās konferences pēcpārdomas, kas nešaubīgi būs. Šis pasākums ir pamanīts arī arhitektu saimē, un vēl tikai pirms dažām nedēļām "MadCity" organizatori tika apbalvoti ar Sudraba ananasu Latvijas arhitektūras gada balvā par iekustināto procesu, kas ir daļa no lielās pilsētu attīstības stāsta, jo vienmēr jau viss sākas ar idejām un to apspriešanu…

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Pilsētvide
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti