Dainis Kreilis: Trīskārša pieredze pilsētvides attīstībā

Šis mēnesis bija izglītošanās mēnesis, jo vienā mēnesī man ir izdevies redzēt un dzīvē tikties ar tik daudziem pasaules līmeņa ekspertiem ilgtspējīgas pilsētvides jautājumos, kas reti kuram izdodas visas dzīves laikā. Galvenais ir cerība, ka šīs idejas tiks sadzirdētas ārpus šaurā ekspertu un interesentu loka, jo šīs ir tēmas, kas jau tagad skar ikvienu no mums, ja vien cilvēki nedzīvo meža vidū un maksimāli izvairās no socializēšanās un pilsētu apmeklēšanas.

MadCity Riga

MadCity ekspertu panelis, Rīga, 2017. gada 2. jūnijs

Tieši pirms pašvaldību vēlēšanām Rīgā notika unikāls, privāti organizēts divu dienu pasākums, kas bija veltīts pasaules aktuālāko pilsētvides tendenču apkopošanai un Latvijas pilsētu attīstības plānotāju izglītošanai. Pasākumā tika pulcināti pasaules līmeņa eksperti - katrs savā nozarē -, un Latvijas iedzīvotājiem bija unikāla iespēja ne tikai tos dzirdēt klātienē, bet arī aprunāties un izvilināt jau pavisam konkrētas atbildes uz sev interesējošiem jautājumiem par Latviju un Rīgu.

Apskatīto tēmu loks bija ļoti plašs, un divās dienās visu nemaz nevarēja paspēt aptvert. Veiksmīgi progresīvi domājošais “LMT straume” bija atsaucies uz organizatoru aicinājumu, tāpēc visas šīs lekcijas un diskusijas tika iemūžinātas un ikvienam ir pieejamas bez maksas. Manuprāt, ikvienam būtu jānoklausās vismaz dažas lekcijas. Ievadlekciju lasīja pasaulslavenais pilsētplānotājs Brents Toderans (Brent Toderan) par nākotnes pilsētu plānošanu.

Vienkārši, saprotami un reizē profesionāli tika izstāstīts, kā pasaulē  tiek veidotas modernas pilsētas, turklāt pamatojoties uz jau iedzīvinātu lielāko pasaules pilsētu praksi.

Brents Toderans un Rīgas publika, Rīga, 2017. gada 1. jūnijā

Kopumā pasākuma tēmu loks bija ļoti plašs un daudzveidīgs – tāpat kā pasaules pilsētas: tika runāts par nākotnes pilsētu transporta sistēmu analīzi, diskutējot par autonomo transporta līdzekļu nozīmi nākotnē, dalīto transportlīdzekļu izmantošanas priekšrocībām, elektroautomašīnām un divriteņiem, kā arī pārvietošanās servisu – jaunu pieeju, kā organizēt ikdienas mobilitāti.

Liels bloks tika atvēlēts arī marihuānas legalizācijas tendenču apskatam un pasaules pionieru pirmo praktisko novērojumu analīzei.

Arī šeit pieejamas video lekcijas:

1) no Urugvajas;

2) no Nīderlandes;

3) ASV Kolorādo štata pieredze iztirzāta;

4) ilglaicīgākās Eiropas hipiju komūnas izaicinājumi Kristiānijā.

Atsevišķi konferencē tika aplūkoti arī droni un to nākotnes potenciāls. Galvenā atziņa – mazāk domāt par aizliegumiem, bet vairāk par tehnoloģiju izmantošanu mūsdienu sabiedrības labā.

Tās bija divas neaizmirstamas un iedvesmojošas dienas, kurām sekoja pašvaldību vēlēšanas un kurās mēs visi mūsu galvaspilsētā dabūjām vēlreiz tos pašus kadrus, kas Rīgā neko nevar, nespēj un negrib mainīt. Teiksim tā – lecam atpakaļ bedrē!

Tomēr šādi pasākumi ir motivējoši un ļauj veidot arī iekšējos kontaktus un jaunu draudzību, kas noteikti materializējās, par ko

man liels prieks un cerība, ka nākotnē tomēr mēs spēsim mainīties ātrāk un jēgpilni.

VeloCity 2017 

VeloCity 2017, Nijmēgena, Nīderlande, 2017. gada 13. jūnijā

Jūnija vidū piedalījos pasaules lielākajā ikdienas riteņbraucēju lobiju konferencē pašā riteņbraukšanas kultūras sirdī Nīderlandē.

Šeit vienkopus pulcējās pilsētu mēri, pilsētplānotāji, ceļu būvju inženieri, dažādu riteņbraucēju nevalstisko organizāciju pārstāvji, ārsti, ekonomisti, veloindustrijas pārstāvji, daudzi citi un, protams, arī prese. Pēc "MadCIty" dzirdētā šeit daudz jaunumu vairs nebija, bet galvenā atziņa – ikviens pasaules iedzīvotājs, kurš izvēlas ikdienas gaitās doties ar divriteni, dara labu darbu sev, savai sabiedrībai un visai pasaulei.

No katra nomītā kilometra ikviena sabiedrība iegūst, un pasaules pilsētām un valstīm ir jādara viss, lai veicinātu riteņbraucēju skaita būtisku pieaugumu. Vienīgais reālais instruments, lai to panāktu, ir labas, drošas un pārdomātas veloinfrastruktūras mērķtiecīga attīstība.

Moderni elektrokargo riteņi, kuru kravnesība ir samērojama ar vieglo automašīnu, Nīderlande, 2017. gada 14. jūnijā

Man bija iespēja izbraukt pa vienu no pirmajiem „velobāņiem“ jeb velolielceļiem,  un 15 km, kas pat man šķiet pietiekami liels attālums, lai to ikdienā veiktu ar riteni tikai vienā virzienā, izrādās ir tīrais nieks un nepilnu 40 minūšu jautājums.

Atzīmēšu –

Latvijā ziemās ir tikai nedaudz skarbāks klimats nekā Nīderlandē, bet visi pārējie parametri (līdzenais reljefs un pilsētu izmēri) ir pilnībā samērojami.

Lai nu kā, šīs konferences laikā tika publiskots jaunākais pasaules riteņbraukšanai piemērotāko pilsētu tops, un Rīga tajā netiek pat pieminēta. Palasiet un padomājiet, vai šajās pilsētās Jums gribētos dzīvot, bet, ja nezināt, – sāciet tās apmeklēt citu pēc citas un padalieties ar saviem piedzīvojumiem.

Amsterdamas tilti un pārvadi riteņbraucējiem – Amsterdama, 2017. gada 14. jūnijā

Jans Gēls Rīgā – izstāde un lekcija

Visbeidzot, lai nebūtu par maz informācijas, atkal privāts uzņēmējs, ''RailBaltica'' Rīgas dzelzceļa stacijas projekta konkursa laureāts, mums bija sarūpējis jūnija mēneša saldo ēdienu un brīnumainā kārtā uz Rīgu bija ataicinājis pasaulslaveno dāņu pilsētplānotāju Janu Gēlu (Jan Gehl) Jāatzīmē, ka 2001.gadā viņš ar saviem līdzstrādniekiem bija veicis apjomīgu Rīgas pilsētvides auditu un faktiski jau uzzīmējis nākotnes Rīgu. Šo viņa iepriekšējo vizīti Rīgā bija apmaksājusi Pasaules  Banka, bet Rīgas kungi šo pētījumu acīmredzot 16 gadu laikā ir vienkārši ignorējuši. Par šo 2001. gada pētījumu vēl līdz 11.jūlijam ir pieejama izstāde Lāčplēša ielā 55, Dizaina un mākslas vidusskolā, bet publiskā lekcija visiem ir pieejama

Nosviniet Jāņus kārtīgi, bet

lietainajās dienās paskatieties šos materiālus, patrenējiet savu angļu valodu un atvērto, ārpus kastes domāšanu!

Līgo!

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ārpus ētera
Ārpus ētera
Jaunākie
Interesanti